VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
door Kani96
#2839808
Ik heb een golf 7 AU met vw madrid velgen die volgens het web ET 49 hebben. Nu ben ik op zoek naar een tweedehands winterbanden set maar kom ik heel veel velgen met een andere ET waarde tegen. Is het mogelijk om een velgen met een andere ET waarde te monteren op me auto?
door Mari
#2839812
Google is je beste vriend...
Bij een kleinere ET-waarde komen velgen verder naar buiten te staan, bij een grotere ET-waarde, staan de wielen meer naar binnen. Daarmee wordt de zorgvuldig uitgedokterde geometrie van besturing en wielophanging verstoord. De auto kan daardoor gevoelig worden voor spoorvorming, trekken in het stuur bij oneffenheden en rem- en aandrijfkrachten.

Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde met maximaal 5 mm wel als algemene norm. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen. Ik zou dus de voorkeur geven aan een 100% passende set omdat dit feitelijk de stuurgeometrie zoals bedacht door de autofabrikant in stand houdt. Een afwijking daarin levert in de regel ook een verslechtering op.

Wat betekend ET 45?
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk