VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
  • Gebruikersavatar
#2839859
Beste forumleden...

Hopelijk kunnen jullie me iets wijzer maken omtrent het probleem waar ik tegen aan loop, ik weet me er inmiddels geen raad meer mee.

Mijn Passat CC is vorige week overgegaan van een RNS510 (met OEM bluetooth module) naar een RCD330 met Apple Carplay.
Nu werkt de RCD echt fantastisch, groot fan van Apple Carplay waarbij Navi en muziek streamen zo simpel als wat is geworden. Echter, uno problemo... en dat is het handsfree bellen via Bluetooth. In tegenstelling tot de RNS heeft de RCD een ingebouwde microfoon. En die werkt prima, zolang ik het maar niet in mijn hoofd haal om de motor van de auto te starten. Zodra ik dat doe val ik; of compleet weg, of het klinkt alsof ik op 10 km afstand sta, of het klinkt alsof ik onder water zit...
Aan de Bluetooth verbinding ligt het niet want geen enkel stukje van het hierboven beschreven euvel komt naar voren tijdens het streamen van muziek via Bluetooth met een draaiende motor. Ook is er geen zoemend of piepend geluid (afkomstig van de dynamo o.i.d.) te horen waarbij dit geluid erger wordt bij het gas geven.

- De OEM Bluetooth module is afgekoppeld en middels vcds software matig uitgeschreven,
- Telefoon opnieuw opgestart,
- Andere telefoon geprobeerd,
- Bellen via App-connect (dus middels draad aan de RCD) geprobeerd,

Dit hierboven allemaal geprobeerd en er veranderd helemaal niets...

Wie o wie kan hier iets zinnigs over roepen??

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Pluimpje op 14 dec 2022 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2839875
Correct, Siri verstaat me prima. En nee bellen met draad is ook een drama, zelfde probleem als via Bluetooth…. Beide vallen weg zodra ik de motor aan zet. Oude microfoon gewoon laten zitten…

@Mari Ja dat kan dus ook nog een optie zijn. Zodra er weer een RCD binnen is kan ik bij het bedrijf langskomen om hem om te wisselen om dan ook uit te sluiten dat het daar aan kan liggen.
En ja, streamen gaat zonder problemen.
#2839879
Ik weet niet exact hoe het werkt bij een Passat CC kabelboom technisch, maar toen ik mijn rcd510 in mijn vorige golf heb vervangen door een discover media zonder ingebouwde mic weliswaar moest ik de mic doorverbinden in de stekker onder de bijrijdersstoel. Probeert hij bij jouw niet misschien de oude mic te gebruiken op een bepaald moment. Klinkt wat vergezocht misschien.
#2839890
@josdavids , lijkt me logisch dat je de bestaande microfoon aansluit als je nieuwe systeem zelf daar niet in voorziet... je spraak moet toch op de een of andere manier in het systeem terecht komen...

@Pluimpje je oude microfoon "zoekt" echt geen verbinding, is een dom apparaat waar een paar draadjes aan zitten, wat niets anders doet dat trillingen omzetten in een electrisch signaaltje... zit niet aangesloten (als het goed is) op je nieuwe radio, dus is ook niet van invloed...
#2839891
Mari schreef: 14 dec 2022 20:39 @josdavids , lijkt me logisch dat je de bestaande microfoon aansluit als je nieuwe systeem zelf daar niet in voorziet... je spraak moet toch op de een of andere manier in het systeem terecht komen...
Ik had ook nooit beweerd dat het niet logisch was. Dat ter zijde.
Mari schreef: 14 dec 2022 20:39 @Pluimpje je oude microfoon "zoekt" echt geen verbinding, is een dom apparaat waar een paar draadjes aan zitten, wat niets anders doet dat trillingen omzetten in een electrisch signaaltje... zit niet aangesloten (als het goed is) op je nieuwe radio, dus is ook niet van invloed...
Maar komt die microfoon niet gewoon bij dat groene blokje uit in de stekker bij de radio?
#2839915
De microfoon zit op de C connector pin 1 en 7. Maar of deze groen is weet ik zo even niet uit mijn hoofd. En daarbij heb ik ook even niet scherp of deze connector daadwerkelijk is aangesloten op de RCD. Ik wacht nu maar in de stille hoop dat het probleem is opgelost zodra er een nieuwe unit in komt en dat het dus aan de microfoon van de RCD heeft gelegen. Heb regelmatig telefoontjes in de auto en ik vind het aardig hinderlijk worden…😕

Voor haast alle onderhoudswerk moet de Caddy aan d[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

Goedemorgen allen, sinds een maand werkt de temper[…]

De auto's uit 1999 hebben helaas nog niet een erg […]

Vreemd geluid bij wegrijden

Alleen als de auto koud is, en het koud is buiten?[…]

Golf 2 1.8 8v caberateur gezocht!

Wie o wie heeft er nog een werkende caberateur voo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]