VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met onze Tiguan en zag dat ik hier nog een account had!

Ik heb zoals te zien is in de titel een Tiguan 5N_ (mkI) bouwjaar 2010 model 2011, met nog net geen 300.000 km op de klok.

Het probleem luidt;
Dat ongeveer tussen 1800 en 2800 rpm de auto (licht) begint te schudden als ik flink het gas in trap. Het meest merkbaar in zijn 2, 3, 4 minder in de 5 en licht in de 6e versnelling.

Ik hoor in ieder geval de compressor inschakelen. Eigenlijk direct bij het intrappen van het gaspedaal.

4 nieuwe coil packs + bougies Meyleen resp. Enso
Dat heeft het niet beter gemaakt (maar ook niet slechter).

Na een reisje van 900km, door en door warm, wil de auto ook wel eens een misfire met motorlampje geven. laatste keer waren er 'slechts' 65 misfires geregistreerd. Wel allemaal in cilinder 4. Dit kan ik alleen reproduceren na een erg lange rit (door en door warm). Het lampje gaat gelijk weer uit en is na een aantal cycles ook weer uit het foutcode geheugen verdwenen.

Nu heb ik een OBDII reader, zo'n Bluetooth ding.
En ik heb het eens even (vele ritjes) bekeken en vergeleken. En ik ben inmiddels uitgekomen bij de mogelijkheid dat het de 'N75 valve' is. Dit vooral omdat ik lees dat dat geen (niet altijd) foutcodes geeft. Soms kan je een foutcode krijgen op de 'N249 recirculation valve' terwijl het probleem bij de N75 ligt (gelezen).

De maximale turbodruk die ik via de obd te lezen krijg is 1,1 bar ongeacht de versnelling en ongeacht of ik dit vraag van de turbo (boven de +- 2200 rpm) of van de compressor tot de 3500 rpm. Ik denk dus dat het schudden of trillen van de motor daar door komt. Daardoor denk ik niet dat het specifiek een van deze twee is die het heeft opgegeven.

Ik heb ook gedacht dat het aan de j808 kan liggen maar dan zou de turbo alsnog druk moeten leveren zou ik zeggen. In theorie moet de auto 2,5 (compr.) en 2 bar (turbo) moeten kunnen leveren. En ik kan met ook herinneren dat ik 'vroeger' hogere drukwaarden heb gelezen.

Ik heb nog geen vacuüm lek kunnen ontdekken. Geen losse of gescheurde buizen of slangetjes.
Wat ik wel per toeval ontdekte is dat ik de motor niet uit kan laten vallen door de buis direct na het lichtfilter dicht te houden met mijn hand. Hij lijkt dan lucht te zuigen 'ergens' boven de compressor of onder/achter bij J338 throttle valve. De motor slaat niet af en loopt eigenlijk vrij stabiel, stationair door. Of zuigt ie dan gewoon lucht via de carterventilatie?

Nu kan ik daar moeilijk bij en het is lastig te zien/horen.
Ik heb wat screenshots van de OBDII reader.

Ik zal er een toevoegen waarbij ik vol het gaspedaal in heb. Heb er meerdere. De druk ligt daar stabiel op 1 bar. Maar wel boven een x aantal touren.

Vanavond merkte ik overigens ook op de ik na de 4000 rpm ineens een extra setje kreeg als ie even wat extra druk leverde. Op de grafiek zie ik dat echter niet terug.

De N75 is niet zo duur, dus het proberen waard. Maar voordat ik alle druk sensoren en die valve begin te vervangen (zoals ik de coilpacks en bougies maar spontaan verving) dacht ik eerst jullie maar eens te vragen. Wie o wie.

Uiteraard hier direct terugkoppeling bij oplossing van het probleem!

Kleine update:

De air fuel ratio, afr(c) staat nagenoeg altijd op 14,08:1 ongeacht een volle tank E10 of E5, 95 of 98 oct.
Bij gas los gaat ie naar 28, xx:1 en bij optrekken gaat ie, wat ik heb gezien, niet onder de 13,xx:1. De afr(m) is bijna niet af te lezen zo snel als die verandert. De O2 sensor (of lambda sensor) voor de cat schommelt netjes rond de 1 of eigenlijk 0,98 als ik het goed begrijp wat ik lees.

De brandstofdruk aan de hoge druk kant ligt tussen de 5 en 11 bar. (ik geloof dat 5-15 de range is ongeveer).

Verder vroeg ik me af of ik bij de boost gegevens van mijn obd er 1 bar bij op moet rekenen? Ik ging er vanuit dat de gegevens die gemeten worden uitgaan van de al aanwezig luchtdruk. Dus dat de negatieve en positieve gemeten druk daadwerkelijk zijn wat ze aangeven (max 1,1 bar).

Update 2:

De 2 en 2,5 bar zijn 'absolute pressure' dat is de atmosferische luchtdruk + de druk van de compressor/turbo. Wat ik zie zal wel de gemeten druk van de sensor zijn. Dus de auto topt op 2.1 bar in mijn voorbeeld. Opzich niet verkeerd zou ik zeggen.

Dat betekent wel dat dat het probleem OOK niet is. :(
Terug naar de cilinder met de misfires?

Heb wat gescheurde kabelomhulsing in de harness voor de ontsteking. Maar eigenlijk is de hele harness slecht. Maar cilinder 1 en 2 hebben 0 misfires, 3 slechts een x aantal, en 4 eigenlijk normaal ook onder de 10.

Kan de cilinder druk eens laten meten, even een adresje vinden (woonachtig 1200 km van Nederland).

Misschien niet gek dat na 3 ton het 1.4 blokje volledig uitgeknepen is. Heb alleen geen (verhoogd) olieverbruik of koelvloeistofverbruik. En heb altijd de OEM olie bijgevuld elke 22000 km of ca 6 maanden.

En toch voelt het nog alsof ik een deel vermogen mis bij optrekken. Kan het alsnog de N75 zijn op een of andere (onzichtbare) manier? Gezien die ook na de turbo pas ligt. Als de druk dan via de wastegate gewoon de uitlaat in wordt gelaten. Neem aan dat de gemeten boost vóór de turbo dan gewoon is wat ik zie. Maar dat die druk via de wastegate, ongemonitord, gewoon verdwijnt.

:wacky: :sweating:
Bijlagen:
Screenshot_2022-12-27-20-37-16-85_b9c66f921be6b9ee18febc2ed6906538.jpg
Screenshot_2022-12-27-20-37-16-85_b9c66f921be6b9ee18febc2ed6906538.jpg (859.21 KiB) 1020 keer bekeken
Denk dat het serieus tijd wordt om met VCDS de verschillende meetwaardeblokken eens te bekijken en een aantal ervan te loggen alvorens van alles te gaan vervangen. Waarom VCDS? Omdat ervaring inmiddels wel heeft aangetoond dat deze tool ver boven de talloze andere "universele" tools uitstijgt... jouw simpele OBDII readertje laat bij lange na niet alles zien... Middels loggen (raadpleeg de website van Gerrit Speek maar eens omtrent dit onderwerp) zal je zowiezo gaan zien wat de N75 precies doet...

Dus als je zelf geen VCDS bezit dan iemand bij je in de buurt zien te vinden die dat wel heeft... Zag dat je 1200km van Nederland vandaan woont, dus kan nog wel eens lastig worden om via dit forum iemand bij je in de buurt te vinden.
Henkjoost vinden dit leuk
Yes,

Lijkt mij ook een goed idee.
N75 is een soort elektronische purge valve sturing. Om nog preciezer, via de ECU, de purge valve aan te sturen. (ipv open of dicht bij een vaste druk.
Hij stuurt aan hoeveel druk er wordt opgebouwd. Alle uitlaatgassen over de turbo, of een deel de uitlaat uit. De lucht die retour gaat van de N75 blijft 'intern' omdat deze hoeveelheid lucht al is meegenomen in de berekening voor de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten. De N75 wordt gestuurd via de gemete waarden van de druk sensoren. Drie stuks.
Zo had ik het een beetje begrepen.

Heb ook naar de N249 gekeken, dat diafragma kan nog wel eens gaan lekken heb ik gelezen. Dat zou natuurlijk ook het geval kunnen zijn. Als die lekt verlies je ook druk.

Gezien dit een recirculate veroorzaakt hoeft de druk niet meetbaar (voor de sensoren) af te nemen als ik het goed begrijp. Of het valt nog binnen de marges? Want kan me voorstellen dat als de door de ecu gevraagde druk niet behaald wordt dat dit opgemerkt moet worden.

Nouja, ik kijk even of ik binnenkort iemand kan regelen anders maar een kundige garage.

Nu toevallig 800 km onderweg, door en door warm en merkbaar meer moeite met optrekken. Houdt flink in. Wind mee, 1:13,7 in brandstofverbruik (110 km/h). Tijdens cruisen niets merkbaar tenzij berg op.

Misschien moet ik de druksensoren eens allemaal loshalen en schoonmaken, dat is in iedergeval gratis. Kijken of dat wat verbetert.

🤷‍♂️

Dit zijn voor zowel de garage als de klant vervele[…]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Je kan bij me langs komen eventueel en kan ik hem […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]