VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
#2840115
Hallo en iedereen nog de beste wensen voor 2023.

Eerst mijn auto, daarna het probleem.
VW Golf 6 1.4 TSI Highline van september 2011
DSG automaat, motorcode CAVD
266.000 km en naar mijn mening heb ik deze auto goed onderhouden en op tijd bij niet merkgebonden garages gebracht voor de onderhoudsbeurten.
Heb deze auto sinds begin januari 2018 (Gekregen van mijn zoon toen hij naar het buitenland verhuisde, dus bekende vorige eigenaar)

Nu het probleem.
Eind december 2022 begon hij tijdens het rijden in het lage toerengebied en bij stationair te schudden.
Tussen kerst en oud en nieuw waren de natuurlijk de meeste garages gesloten.
Heb toch iemand gevonden die de auto op oudejaarsdag nog even wilde uitlezen en er mogelijk iets aan kon doen.
Uitlezen gaf aan: overslag op de 4de cilinder.
(Ik heb best veel technische kennis en gevoel voor techniek en als mij iets wordt uitgelegd snap ik het meestal direct.
Toch is dit een auto waar ik liever niet aan sleutel, laat het liever aan mensen over die dat dagelijks doen.)

Omdat op 31 december alles eerder dicht ging moest ik snel handelen en heb ik 4 nieuwe bobines en 4 nieuwe bougies gehaald en er in laten zetten. Naar mijn weten waren er nog nooit eerder bobines vervangen, ja, misschien wel eens één enkele maar dat weet ik niet meer. Dus dat zou zeker geen kwaad kunnen, werd gezegd.
Ook nog een petrol cleaner in de tank gegooid om de eventuele vervuiling in de brandstofleidingen te verwijderen maar het probleem bestaat nog steeds.
En ik tank al jaren E5 oftewel euro 98.
Heb sinds oudejaarsdag de auto niet meer gebruikt (behalve klein stukje naar de garage en terug) om erger te voorkomen.

Vragen:
Heeft iemand suggesties waar verder naar te kijken ?
Als nieuwe bobines worden gemonteerd moeten die dan op een of andere manier worden gekoppeld of "aangemeld" in het systeem van de auto of gaat dat automatisch als de foutcodes worden gereset ?
Vanaf het moment dat het probleem begon brand het "EPC" lampje. Ik lees in het instructieboekje dat het "storing in motorregeling" (Electronic Power Control) betekend.
Kan me voorstellen dat het met een vermindert vermogen te maken heeft of heb ik dat verkeerd ?

Nou, lang verhaal misschien maar ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven wat er aan de hand is.
Ik wacht nu even hoopvol jullie reacties af :-) , alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes, Eric.
#2840116
Google;

Carbon deposit (valves not fully opening/closing)
Timing chain stretch
Pcv valve / vacuüm leak

Ik heb bewust de bobine en bougies eruit gelaten gezien deze al vervangen zijn. Heb er erg in dat "goedkopere" merken ook het probleem kunnen verergeren.

Gr Manuel
#2840120
Mano bedankt voor je reactie.
Carbon deposit is, als ik het goed begrijp, koolstof afzetting op de klep ingang ?
Half jaar geleden sprak ik een wegenwachter en die zei dat ik af en toe in de S stand (hogere toeren dus) moest rijden om kool afzetting op de klepingang te voorkomen/verwijderen.
Heb ik sindsdien soms gedaan als ik bijna thuis was van werk (20km), motor op bedrijfstemperatuur dus.
Kan het zijn dat er slechts een deel van de aanslag (klepingang 4de cilinder) is verwijderd en ik daardoor het probleem juist heb gecreëerd ?

Moet de timing chain volgens onderhoudsvoorschriften een keer vervangen worden?

Pcv valve / vacuüm leak. Wat is dit precies ?
Alvast bedankt.

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]

Hoi Allemaal, Ik heb een t roc uit 2018 waar waar[…]