VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
#2840174
Beste allen

Ik bezit een golf 5 1.4 16v uit 2005. Onlangs kwam het koelwater niet goed op temperatuur rond de 70 graden na een rit naar werk (snelweg +- 45 km) Thermostaat + thermostaathuis en de koelvloeistoftemperatuur sensor laten vervangen. Garage heeft koelvloeistof bijgevuld en zij ga maar rijden ( niet echt ontlucht naar mijn mening.) auto komt nu wel prima op temperatuur op 90 graden. kachel doet het ook gewoon prima alleen na ongeveer 35 km te hebben gereden gaat ie richting de 95/100 graden op het metertje. Bij stilstand springt de fan (de kleinere, de grote blijft uit) ook aan en blijft een kleine 5 minuten ongeveer draaien. zie afbeelding wat ik bedoel. Nu is het niet al te warm buiten dus ik vind dit een beetje vreemd. Ik heb het expansie vat geopend en de auto stationair laten draaien. de onderste slang werd ook warm maar na het zelfde ritje naar werk rijden is de onderste slang lauw/koud en de bovenste gewoon warm. Als ik het expansie vat open en in de onderste slang knijp komen er nog wat lucht belletjes uit. kunnen mijn problemen overeen komen met lucht in het koelsysteem? of is er iets anders aan de hand voor de rest geen problemen met de auto rijdt gewoon zoals normaal. (de koelvloeistof is ook gewoon schoon, geen afwijkingen aan te zien en het niveau blijft ook normaal.) de garage zei ik heb ook nog een temperatuur sensor op de radiateur volgens mij, misschien die vervangen.

Er komt een straal koelvloeistof in het expansie vat als je gas geeft dus het lijkt dat de waterpomp gewoon zijn werk doet. Kan het zijn dat de nieuwe thermostaat gewoon kapot was? mn vaste monteur is even op vakantie helaas, ik hoop hier wat antwoord/tips te krijgen

dank jullie wel.
Bijlagen:
IMG_5840.JPG
IMG_5840.JPG (1.22 MiB) 346 keer bekeken
#2840256
In pricipe is 100 graden geen reden tot paniek. Zodra de meter daar overheen gaat zou ik me wel zorgen maken. Het kan ermee te maken hebben dat het systeem niet goed is ontlucht, dit kun je zelf op de oprit oplossen. Met koude motor de expansievatdop eraf halen en de motor starten. Wachten tot de motor op temp is en de ventilator aanslaat (je kunt in de tussentijd kijken of er bellen in de expansievat komen, dit duidt op lucht in het systeem) hierna kan de dop er weer op. Het kan ook zijn dat de nieuwe thermostaat een hogere arbeidstemperatuur heeft. Dat hij dus pas bij 87graden opengaat ipv 80graden (ik noem maar iets). Een motor is sowieso nooit precies 90graden, hier zit wat speling in, maar de meter geeft wel netjes 90 aan.

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Er is een vast bedrag dat volkswagen vergoed in NL[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]

Mijn T roc vanuit Italië is ook offline naar 2 jaa[…]