VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hallo allen,

Mijn Golf heeft sinds vorige week uit het niets een raar probleem gekregen:
Als ik de auto op contact zet doet mijn instrumentenpaneel het perfect, maar wanneer ik de auto start valt na 4 seconden het hele paneel weg. De auto loopt dan wel en kan gewoon mee worden gereden. Als ik de auto daarna weer op contact zet doet het paneel het weer gewoon.
Heb de VCDS al aangesloten gehad en alle cluster tests doorlopen, deze werkten allemaal prima als hij op contact staat.
Kreeg de volgende foutcode: 13893888 - Funtion Restricted due to Excessive Voltage U1401 00 [008]
Heb het paneel er al uitgehaald en even onderzocht, geen gekke dingen gezien.
Paneel is al opgestuurd geweest naar ACtronics, helaas konden zij niks vinden…
Op internet kan ik niks vinden over dit probleem, iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Dit filmpje omschrijft precies hetgeen wat ik ook ervaar: https://youtube.com/watch?v=IMWWbw4RqOo ... IECMiOmarE
Neem aan dat je het filmpje zelf ook hebt bekeken?

- Wat is de spanning die je meet op de accu als de auto op contact staat en wanneer de motor loopt?
- Wat heb je waargenomen met VCDS? Welke spanning zegt het dashboard dat ie krijgt wanneer de auto op contact staat?
- Welke spanning meet je achterop het dashboard op beide voedingsklemmen?

Als je hetzelfde ziet en meet als in het filmpje dan is het toch het dashboard wat defect is... weet niet hoe ACtronics de boel controleert maar wellicht gaat er een lampje branden als je erbij verteld had dat het dashboard een hogere spanning zegt te krijgen dan dat het daadwerkelijk krijgt en daardoor in de protection springt!
Helaas beschik ik niet tot de middelen om die waardes te kunnen testen, heb dat dus niet kunnen doen.
Neem aan dat ACtronics dit toch wel allemaal heeft doorgemeten, maar zij lieten mij weten dat er tijdens de tests geen afwijkingen naar voren kwamen en dat ook op de bekende klachten van de unit geen afwijkingen zijn.
... je zegt VCDS te hebben, verder heb je alleen een multimeter nodig... of durf je het niet aan om het dashboard los te schroeven, dat kan natuurlijk ook.

Zoals ik al eerder aangaf weet ik niet HOE of WAT ACtronics gecontroleerd heeft, kans bestaat dat je dashboard inderdaad in orde is en er inderdaad een te hoge spanning op de connector staat, maar daar ga je alleen maar achter komen door met VCDS en een multimeter aan de slag te gaan.

Nog een tip, als je connector(s) los hebt liggen van je dashboard, zet de auto dan NIET op contact, kans bestaat dat je ABS-module dan zijn codering verliest (dus maak voor de zekerheid een autoscan van de auto, zodat je de coderingen nog allemaal hebt).
Nou mensen,

Heb het paneel weer terug ontvangen van ACtronics en hem weer aangesloten op mijn Golf.
De auto gestart, en ja hoor hij doet het weer hartstikke perfect. Natuurlijk weer een dingetje wat mij weer overkomt. Onderzoekskosten en verzendkosten lichter, terwijl het misschien een dingetje van even loskoppelen en aansluiten was, tja laten we daar maar niet meer over praten😉

Wellicht toch vocht achter de paneel geweest? En kon het de afgelopen week goed luchten. Hopen dat het weg blijft!

Dit zijn voor zowel de garage als de klant vervele[…]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Dit is een update voor het mediasysteem niet voor […]

Coderen Golf 8 MQB-evo

Je kan bij me langs komen eventueel en kan ik hem […]

Problemen met panoramisch dak

Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekv[…]

Olie in inlaat 1.2tsi

Hallo beste lezers, Vanmiddag mijn auto vanwege fo[…]

DSG problemen Golf 8 etsi 1.0

Hi allemaal, Sinds januari dit jaar hebben wij ee[…]

Hallo . Ik zag laatst toen ik terugkwam uit Polen[…]