VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hello,

ik heb hier een Caddy staan van 2013 met een 1.2 TSI motor (77kw). Nu heb ik 2 vraagjes hierover:
1. bij inspectie zag ik dat er ergens een olielek is. Beetje vreemde plek... er ligt een plasje olie op de inlaat collecteur. Klepdeksel pakking lijkt in prima staat, dus gaat mijn vermoeden meer uit naar carterventilatie. Zijn er hier mensen die kunnen bevestigen of dat de oorzaak zou kunnen zijn? in bijlage enkele foto's ter verduidelijking. Zou kunnen komen van de carterventialtie die aangesloten is op het luchtfilterhuis of het slangetje dat achteraan de inlaat (ter hoogte van de gasklep) zit. Is dit iets dat vakar voorkomt? Of zijn er nog andere mogelijke opties?

2. Bij koude start ratelt de ketting enorm. Ik begrijp dat de kettingspanner oliedruk nodig heeft om te werken, maar volgens mij zou die toch niet zo mogen ratelen. Ik dacht de ketting te vervangen. Nu vroeg ik me alleen af of het tandwiel van de krukas ook mee vervangen moet worden? Het speciaal gereedschap daarvoor heb ik niet en is enorm duur zag ik. Blokkeer gereedschap is geen probleem.
Moet de ketting van de oliepomp ook vervangen worden?
Zijn er nog andere dingen waaraan jullie denken?

Alvast bedankt voor het advies.
mvg,

Frederik
Bijlagen:
plasje olie op de inlaat collecteur
plasje olie op de inlaat collecteur
IMG_8269.jpg (760.05 KiB) 505 keer bekeken
klepje achterkant motor (onder gasklep)
klepje achterkant motor (onder gasklep)
IMG_8239.jpg (759.73 KiB) 505 keer bekeken
carterventilatie naar luchtfilterhuis
carterventilatie naar luchtfilterhuis
IMG_8238.jpg (1004.42 KiB) 505 keer bekeken
IMG_8237.jpg
IMG_8237.jpg (625.59 KiB) 505 keer bekeken
Aan de vervuiling te zien zou het best goed aan je carterventilatie kunnen liggen. Oliedampen lekken uit de leiding of klep en vervuilen alle rondomliggende onderdelen. De ratel aan je ketting kan hier ook mee te maken hebben, dit heb ik met een Passat gehad en na het vervangen van de cilinderkopontluchtingsklep heb ik de (nokkenas)ketting nooit meer horen ratelen. Deze werd ook door oliedruk gespannen. Dit is een relatief goedkopere reparatie dan het vervangen van de ketting spanner zelf of de oliepomp tandwiel, dus waarom niet als eerste proberen?
Zwarte interieur delen

Inderdaad sorry daarvoor dacht dat ik hier een nie[…]

Volkswagen data sticker

Bij mij zit de sticker in het serviceboekje en zit[…]

Hallo ik wil de remvloeistof verversen van mijn G[…]

Navigatie tussen de tellers

Bedankt voor je antwoord! Ja dit heb ik al geprob[…]

Ok, dan beschadigd die trekveer de klepjes dus nie[…]

Ik heb een Volkswagen Sportsvan gekocht en volgens[…]

Probleem met noodoproepfunctie

Het werkt weer (garage geeft op dat sos module h[…]

Wat Mari zegt, een volledige voertuigscan met bv V[…]