VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID4
#2844931
Hallo allen!

Enkele weken geleden de gelukkige eigenaar mogen zijn van mijn 2e ID4 (van de Pure naar Pro versie kunnen gaan). ID4 is nieuw opgeleverd in maart 2023 en ben er nu enkele weken mee aan het rijden.

Vrij kort na ontvangst viel mij op dat er bij bepaalde snelheden (+/- 50, 80 en vooral tussen 100 en 110 km/u) dat er trillingen via de pedalen, stuur en bodem(plaat) aanwezig waren. Raakte je dus één van deze onderdelen aan (wat vrijwel niet te vermijden is natuurlijk :P) dan had ik er last van. Daarnaast specifiek bij rond de 106 km/u was er een constante 'zoem' die de cabine in kwam. Kwam je iets onder de 100 was het weg, boven de 110 was het weg.

Ik ben hiervoor terug geweest bij de dealer en er was een monteur meegereden. Al snel herkende de monteur het ook, dus het was geen verbeelding. Na een dag laten staan bij de dealer kreeg ik een telefoontje met dat ze het waarschijnlijk gevonden hebben. 'We hebben de banden tijdelijk omgewisseld en het probleem lijkt weg te zijn. Het kan zijn dat er vlakke plekken op de banden zijn ontstaan, omdat de auto een tijdje stil heeft gestaan ergens'. Prima - wat ging er gebeuren? Viel volgens hen onder de garantie, dus er werden 4 nieuwe banden besteld om te verwisselen.

Anderhalve week geleden zijn de nieuwe banden eronder gezet en het zoemend geluid bij 106 km/u is helemaal weg - fijn! Maar de resonanties/trillingen? Nee die zijn er nog. Ik heb dit bij de dealer gemeld en ze willen de auto een dag hebben om te onderzoeken wat dan de oorzaak zou kunnen zijn. Ondertussen ben ik een overzichtje aan het maken waar nou precies de 'hotspots' zitten. Tot nu toe heb ik ongeveer dit:

*Van 0 t/m 20 km/u geen trillingen
*Van 21 t/m 45 km/u beginnen ze te ontstaan
*Van 45 t/m 65 km/u significant aanwezig
*Van 66 t/m 82 km/u weer aan het verminderen
*Van 82 t/m 110 km/u significant aanwezig
*Van 110 t/m 120 km/u weer aan het verminderen
*Van 121 t/m 135 km/u significant aanwezig

Het onderdeel stuurwiel lijkt het meest constant te zijn tegenover de snelheid. Hoe harder je rijdt, hoe meer trilling in het stuur ontstaat. Bij de rem- en gaspedalen zit er een wisseling in. Ik probeer zoveel mogelijk op cruise control te rijden, maar de bodemplaat heeft het ook.

Wat mij opvalt is dat bij de rem- en gaspedalen een extra effect merkbaar is wat voelt alsof iemand met zijn nagels op een krijtbord krast - je krijgt een rilling door je voet en been. Dat komt en gaat bij wisselen in snelheden - en het is heel constant: ga je bijv. van 45 naar 65 dan tussendoor krijg je dat effect en is het bij 65+ weer weg. Laat je de auto uitrollen, kom je weer onder die 65 grens, dan komt het effect weer, ga je onder de 45 is het weer weg.

Ik heb ook nog wat getest met verschil in kwaliteit wegen - ik ben over wat nieuwere en oudere wegen gereden. Het was wel duidelijk dat oudere wegen met wat meer oneffenheden het meer merkbaar is, maar ik had verwacht dat op gladde nieuwe wegen het juist heel erg minder, dan wel weg zou zijn. Maar het blijft aanwezig.

Misschien te maken met balanceren van de banden, maar dat zou altijd gebeuren bij een bandenwissel is mij verteld.

Ik heb nog aan de dealer gevraagd of ze het niet herkennen, misschien als eigenschap van de auto in de huidige modellen - want zij geven aan er nog nooit van gehoord te hebben. Mijn vorige ID4 had dit absoluut niet en die kwam uit 2021.

Had ook voorgesteld of ze niet een ID4 hebben staan die ik even kan proefrijden om te bevestigen of dit daar ook in aanwezig is - maar ze hadden er maar één en het was te bezien of die beschikbaar zou zijn.

Ik dacht - laat ik eens op een forum deze situatie plaatsen en misschien dat mede-ID4 gebruikers zich hierin erkennen of totaal niet - misschien zijn er wat ideeën wat het kan zijn?

Dank!

Voor haast alle onderhoudswerk moet de Caddy aan d[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

Goedemorgen allen, sinds een maand werkt de temper[…]

De auto's uit 1999 hebben helaas nog niet een erg […]

Vreemd geluid bij wegrijden

Alleen als de auto koud is, en het koud is buiten?[…]

Golf 2 1.8 8v caberateur gezocht!

Wie o wie heeft er nog een werkende caberateur voo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]