VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
#2844940
Hallo allemaal!

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn lupo 1.0 50 pk uit 1999.

Als de auto warm is, (90 graden) stijgt het koelvloeistof iets boven de max en wilt de auto de koelvloeistof er steeds uitduwen bij de overloop, (koud staat het vloeistof net boven de min) zo moet ik om de tijd koelvloeistof bijvullen, ik heb het koelvloeistof expansievat al vervangen incl de dop omdat ik dacht dat het daaraan lag, helaas niet geholpen. Toen dacht ik misschien is het de thermostaat, die uitelkaar gehaald en in kokend water gelegd (controle of de thermostaat open zou gaan rond de 88/90 graden) dat deed die, dus die functioneert ook naar mij weten. Auto is ook al ontlucht, ik heb ook geen witte rook uit de uitlaat en geen sludge onder de dop. Daarom denk ik ook niet dat het de koppakking is, verder geen plasjes onder de auto te zien alleen natuurlijk bij het expansievat zelf ivm de vloeistof die eruit gegooit word bij de overloop. Als ik de auto uitzet zakt het niveau van de koelvloeistof meteen weer naar normaal, lijkt iets met druk te maken? Iemand enig idee?

Alvast bedankt!
Ps: Misschien de waterpomp?
#2844944
Bedankt voor je reactie!
De temperatuur blijft stabiel 90, gaat niet hoger dan dat, zie wel dat het bovenste slangetje van het expansievat vloeistof weer in het tankje terugspuit lijkt het, en ik meen me te herinneren dat iemand me ooit heeft verteld dat als de waterpomp kapot zou zijn dan zou dit niet gebeuren, volgens mij gebeurt dit ook alleen als de auto op temperatuur is wat ik zelf heb kunnen zien. Kwa rijgedrag van de auto merk ik ook niks en rijdt de auto fijn, helaas weet ik niet de historie van de auto kwa reparaties en heeft het beestje ook al 195k op de teller.
#2844946
Als de waterpomp kapot is, dan loopt er geen koelvloeistof door het blok en koelt het ook niet af. Derhalve zal de temperatuur oplopen tot je een overhittingssignaal krijgt in je tellerbak. Wat je zegt over het kvs retour is ook waar, dus het moet ergens anders aan liggen. Dan moet ik aan een luchtbel in het systeem denken. Hoe is het systeem ontlucht?
#2844947
Ja precies maar dat gebeurt dus niet, temperatuur is oke! Dop eraf gehaald, verwarming volledig open, en auto stationair warm laten worden, en in de slangen geknepen, paar luchtbellen gezien, vervolgens dop erop en laten afkoelen en nog eens de dop eraf gehaald voor rest lucht eruit te krijgen. Volgens mij zoals het hoort.
#2844987
Bedankt voor je reactie!
Ik ga dit zeker nakijken! Ik wou het systeem al goed gaan doorspoelen met een zuurvrij flushmiddel en spoel ik het nog na met gedistilleerd water, heb gezien dat er bij veel mensen aardig wat rotzooi eruit komt, wie weet helpt dit al, heb gezien dat je bijna wel 5x moet spoelen voordat het goed helder is weer. Zo flesje kost 10 euro en zag dat het niet schadelijk was voor de auto. Ik ga dit binnenkort even doen en dan update ik de situatie weer. Even nog tussendoor, mijn verwarming in de auto is snel op temperatuur en word goed warm/heet als de warmtewisselaar niet helemaal in top conditie zou zijn, zou dit dan wel gebeuren vroeg ik me af?

Thanks nog voor de reactie!
#2844998
Waar @Golf7tdiErHu het over heeft is een Golf 7 kwaaltje... als je goed warme lucht uit je roosters krijgt dan is de kachelradiateur niet verstopt, het eerste waar je het namelijk aan merkt is dat er geen warme lucht meer uit komt. Acht de kans dus klein dat jouw lupo last heeft van een Golf 7 kwaal...
LupoPowerrr vinden dit leuk
#2845162
Zo daar ben ik weer! Na een lekkere vakantie en de auto een tijdje aan de kant gehad te hebben. Ik ben naar een garage geweest om de auto eens daar te laten nakijken. 3 dagen heeft ie er gestaan omdat het voor de monteurs ook een raadsel was. Hun hebben geconstateerd dat de ventilatorvin van de radiator niet altijd aansloeg. Nu hebben ze de thermostaat toch voor de zekerheid vervangen en de thermoschakelaar is vervangen. Het probleem kwa koelvloeistof eruit persen is daarmee verholpen! Alleen het probleem is nu dat het rode lampje wel blijft knipperen. Zelfs als de auto koud is, volgens de garagehouder kan ik dit negeren (beetje vreemd wel) nu weet ik dat vw bekend staat om waarschuwingslampjes. De thermometer hou ik nu extra in de gaten en heb altijd koelvloeistof voldoende bij me voor de zekerheid. Heb een heel stuk gereden al ermee en geen problemen of bijzonderheden ontdekt, alleen is het vervelend dat als er echt geen koelvloeistof meer in het reservoir zit dat ik het dan niet kan zien omdat het lampje constant knippert nu. Zit de sensor hiervan alleen in het koelvloeistof expansievat? Anders moet ik eens kijken of ik misschien een flush doe zodat ik de sensor misschien schoonkrijg of eventueel het reservoir maar nog eens vervang (oude helaas weggegooid) het probleem waarvoor ik het topic heb geopend is dus hierdoor wel opgelost!
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]