VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
#2844970
Goedenavond allemaal,

Jullie zullen wel denken, wat een titel, maar dit zijn de "problemen" die ik heb met mijn "Donkey".
1. Airco (climate-control), de pomp slaat niet aan. Vorig jaar heb ik de airco net voor de zomer leeg laten trekken en weer opnieuw laten vullen. Heeft als ik hem nodig had altijd perfect gewerkt. Nu ineens hoor ik de pomp niet meer lopen en hoor ik ook het toerental niet meer zakken als ik de airco inschakel

2. Schokken, als de auto warm is, schokt deze stationair. Ik heb met VCDS al het een en ander uitgelezen, maar word er niet wijzer van. Ik heb de coils al eens gewisseld, zonder resultaat, de misfires blijven op Cilinder 2. Log uit VCDS:
Address 01: Engine (CAX) Labels: 03C-906-016-CAX.clb
Part No SW: 03C 906 016 HW: 03C 906 016
Component: MED17.5.5 G 4283
Revision: LCH02--- Serial number:
Coding: 0000072
Shop #: WSC 01357 011 00200
VCID: 5CB721779F2B8EAF9B-8008

3 Faults Found:
000022 - Bank 1: CMP Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
P0016 - 000 - Incorrect Correlation - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 59
Reset counter: 255
Mileage: 129210 km
Time Indication: 0
Date: 2017.07.27
Time: 07:13:25

Freeze Frame:
RPM: 1670 /min
Load: 9.0 %
Speed: 74.0 km/h
Temperature: 66.0°C
Temperature: 14.0°C
Absolute Pres.: 1020.0 mbar
Voltage: 14.224 V

000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 129161 km
Time Indication: 0
Date: 2017.07.27
Time: 16:24:36

Freeze Frame:
RPM: 615 /min
Load: 19.2 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 84.0°C
Temperature: 26.0°C
Absolute Pres.: 1020.0 mbar
Voltage: 13.970 V

000770 - Cylinder 2
P0302 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 129161 km
Time Indication: 0
Date: 2017.07.27
Time: 16:24:48

Freeze Frame:
RPM: 651 /min
Load: 18.4 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 84.0°C
Temperature: 26.0°C
Absolute Pres.: 1020.0 mbar
Voltage: 13.970 V

Readiness: 0000 0000
Ik heb ook al een counter gezet op Cilinder 2 en die loopt op als een klokje, dus continue.

3. Piepen, als ik een beetje forser optrek (rustiger rijder normaal) en ik geef gas op het moment dat de koppeling aangrijpt, piept deze kort. Als ik rustig wegrij, hoor ik niks.

4. Brommen, als ik met een constante snelheid rij en ik zet kracht op de bak door een klein beetje gas te geven, hoor ik een brommend geluid. Ik heb tevens het gevoel dat ik een mechanische trilling voel.

Met de punten 3 en 4 ben ik bang dat mijn koppeling onderweg is naar zijn eindbestemming, maar ik laat me zeer graag van het tegendeel overtuigen.

Ik wil de auto graag laten chippen, maar alleen als alle problemen opgelost zijn. in het begin van het jaar heb ik de kop laten "wallnutblasten" bij een erkend bedrijf. De auto pakt fijner op, maar ik had ook gehoopt van het schokken af te zijn, wat helaas niet het geval is. Ik sta op het punt mijn auto naar de dealer te brengen, maar zie op tegen een torenhoge rekening. De auto heeft ca 135.000km gelopen en staat nog niet op de nominatie om verkocht te worden, ik wil er nog een aar jaartjes mee door.

Alle tips zijn welkom, ben je handig en wil je even meekijken, heel graag. Ik ben zelf ook wel handig, maar heb nog nooit aan dit blok gesleuteld en deze auto is mijn dagelijkse vervoer. O ja, ik woon in Sittard.

Gr. Mischa
#2844972
Dit is mijn eerste VW waar ik zelf aan mag sleutelen (Voorheen leaseauto's gehad). Welke is het meest verdacht? Ik zie ook dat het aan de timing kan liggen. Via een Engelstalig forum kreeg ik al de tip dat de ketting vermoedelijk versprongen was, maar ik vraag me af of ik dan nog wel fatsoenlijk vermogen tot mijn beschikking zou hebben. Tijdens het rijden komen er vrijwel geen misfires bij en merk ik niks aan de auto.

De sensor bovenop het blok (CMP, G28) heb ik al eens schoongemaakt. Ik las ergens dat alleen vervuiling al dit soort problemen zou kunnen veroorzaken. G40 moet ik eens opzoeken.

Of lezen de sensoren gewoon goed en is de timing fout? Ik heb geen speciaalgereedschap om dit te controleren.

Ik ga die 2 tips die je stuurt ook eens goed doornemen, dankjewel alvast. Welke van de 2 gaat het aakste mis? Zie ik het goed dat it dezelfde sensoren zijn?
#2844973
... je hebt VCDS, dus lijkt het me niet al te moeilijk om te kunnen controleren of de timing goed staat of niet...

Loop de lijstjes maar eens door, voer stap voor stap uit wat er staat dan kom je vast tot een conclusie...
#2844974
Dankjewel voor de tips alvast. Ik zal morgenavond de timing eens checken.

Overigens: de ketting is met ca 90.000km vervangen toen de auto nog in het bezit van de vorige eigenaar was.

De auto start en loopt overigens prima. Heel zelden loopt ie een beetje rauw na het starten, maar na een dotje gas loopt ie weer stationair, enigszins onregelmatig, maar hij loopt wel.
#2844978
Onlangs andere golf 1.4 TSI uitgelezen, had dezelfde foutcode P0016, daar was de ketting het probleem. Die startte ook prima, geen gebrek aan vermogen, maar zo nu en dan ging het motormanagement-lampje aan en weer uit...
#2844984
Inmiddels dmv VCDS de auto uitgelezen.
Vooral even gelet op de timing van de nokkenas zoals beschreven in een van de hierboven geplaatste links kwam ik in measuring block 04 de omschrijving "Synchro.angle" zoals deze op de website van Gerrit Speek staat beschreven niet tegen. In plaats daarvan zag ik in block 10 en 11 wel de "Ignition Timing Angle" staan. Indien deze dezelfde meetwaarde vertegenwoordigt, lees ik hier een waarde variërend tussen -10 en 10 graden in block 10 en in block 11 blijft deze waarde variëren tussen ATDC en BTDC.
De Misfire Counters in Block 15 en 16 lezen Cil1 [0], Cil2 [70], Cil3 [0] en Cil4 [11].
De motor is hierbij op temperatuur en loop 640 tpm.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]