VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hallo Iedereen,
Sinds april 23 rijden we in de ID4 GTX PRO. SLechts na 2 weken ontdekken we op de voorste velg rechts een schade en een uitgesneden schijf rubber van de band.

Wij dachten ‘kan gebeuren’. Waarschijnlijk ongelukkig in een put in het wegdek geraakt.

Nu na 4 maanden hebben alle vier de wielen hetzelfde probleem waar iedere band een inkeping of uitgesneden schijf vertoont, net ter hoogte van een schade op de velg, die ook schade vertoont(zie foto’s).

Het lijkt erop dat de band ‘chocolade’ is en de schokken niet hard genoeg opvangt, en te hard meegeeft waardoor hij geplet geraakt tussen wegdek en velg. Hierdoor wordt de velg zelfs beschadigd.

Voor alle duidelijkheid : de auto heeft nog geen 6000km. Wij wonen landelijk. Nemen normale wegen zoals iedereen. Ik rij al 44 jaar met de auto, heb al 60 keer de planeet rond gereden in kilometertjes. Was beroepsmatig altijd onderweg.

Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt …dat alle vier de banden dit fenomeen vertonen.

Nog iemand dit meegemaakt ?
Bijlagen:
IMG_6750.jpeg
IMG_6750.jpeg (1.19 MiB) 865 keer bekeken
IMG_6751.jpeg
IMG_6751.jpeg (1.37 MiB) 865 keer bekeken
IMG_6752.jpeg
IMG_6752.jpeg (1.31 MiB) 865 keer bekeken
IMG_6753.jpeg
IMG_6753.jpeg (1.39 MiB) 865 keer bekeken
Ziet er niet best uit inderdaad.
wat is je bandenspanning? (moet zijn minimaal 2,7 bar voor en achter, en met belading/veel snelweg, sportieve rijstijl : 2,9 voor en 3,1 achter)

Wat gek is, is dat de velg zo beschadigd is, dan lijkt het er meer op of er iets tussen de band en velg klem heeft gezeten.
Maar het lijkt ook wel op de foto dat de band aan twee kanten is beschadigd boven de velgbeschermer en eronder ook.
Dus misschien een te lage bandenspanning in combinatie met een hoekig randje?
martijnvo schreef: 14 aug 2023 13:21 Ziet er niet best uit inderdaad.
wat is je bandenspanning? (moet zijn minimaal 2,7 bar voor en achter, en met belading/veel snelweg, sportieve rijstijl : 2,9 voor en 3,1 achter)

Wat gek is, is dat de velg zo beschadigd is, dan lijkt het er meer op of er iets tussen de band en velg klem heeft gezeten.
Maar het lijkt ook wel op de foto dat de band aan twee kanten is beschadigd boven de velgbeschermer en eronder ook.
Dus misschien een te lage bandenspanning in combinatie met een hoekig randje?
Auto is slechts 3 maanden oud. Geleverd met juiste (?) spanning door dealer ? Digitaal geeft hij niets aan dat de spanning te laag zou zijn. Een te hoge spanning kan dergelijke schade niet veroorzaken. Maar inderdaad velg is beschadigd , iedere keer op plaats van schade aan band. Mijn conclusie : te zachte band(Pirelli), en te laag profiel door VW geleverd. Hierdoor wordt in feite de band te hard ‘ingedrukt’ bij een een euvel op de weg, die vervolgens zover gaat dat de rand van de weg de velg raakt en beschadigd. Dossier in ondertussen aangegeven bij dealer en importeur. Ben benieuwd naar de conclusies die ze zullen stellen. Maar na 43 jaar autorijden waarvan 32 jaar bij een concurrerend merk (in Aftersales) is dit voor mij nieuw;
Deurgreep buitenkant

Beste allemaal Kan iemand ons helpen Hoe demontee[…]

Geen idee of dit nog wel een actuele fout is: 0176[…]

Problemen met panoramisch dak

Heb al meer klachten over het panoramische dak g[…]

Kleuren

Oke,nou bedankt voor je tijd en goede info ,denk d[…]

Mail naar Pon met de klachten en een mail naar j[…]

Goedemiddag Heeft iemand een tekening of een uitl[…]

Aankoopadvies Tiguan 2.0 tsi 2010

Bedankt voor je reactie. Enige ervaringen met 1.4 […]

Ik heb dit item eerder gepost, maar krijg geen rea[…]