VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door rinse
#2845895
Hallo allemaal,

De gordel (linksvoor) van mijn golf 7 is versleten en ik heb zo'n flauw vermoeden dat deze niet meer door de apk gaat komen. Nu wil ik hem gaan vervangen maar nu kom ik toch een aantal dingen op internet tegen waardoor het toch niet zo makkelijk lijkt als in eerste instantie gedacht.
Er schijnt nogal wat risico te zitten aan het demonteren en monteren m.b.t. airbags en spanners etc.
Is dit überhaupt een klus om zelf te doen?

Het gaat dus echt om de gordelband. Het mechanisme werkt prima.

Heeft iemand hier het wel eens gedaan of laten doen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Gebruikersavatar
door Tigu14
#2846483
Ik heb dit pas bij een Tiguan gedaan, met enige hulp van dit filmpje (Duits). Accu loskoppelen voordat je begint.

Hoe je alleen de band kan vervangen weet ik niet. Ik heb het mechanisme uit elkaar gehaald omdat deze blokkeerde. Er bleek een haar tussen te zitten die daar voor zorgde.

https://www.youtube.com/watch?v=L03iHeLMsmU
door rinse
#2847263
Bedankt voor je reactie! Om de 1 of andere reden krijg ik nu pas melding van je bericht vandaar mijn late reactie.

Wauw! Dat een haar al voor een blokkade kan zorgen.

Welk bouwjaar is je Tiguan? Was het goed te doen?
Ik ben bang dat ik ergens een sensor trigger waardoor er meer schade ontstaat.
Het demonteren en monteren op zich lijkt me geen probleem.
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847264
Accu loshalen dan wordt er niks getriggerd. Als je de stekker uit de ontsteker voor de gordelspanner haalt dan worden de contacten in de spanner kortgesloten, zodat ze niet per ongeluk afgaan door statische elektriciteit ofzo.

Buiten dat zou ik de hele unit vervangen. Dus gordel met D-loop, eindbevestiging en het hele mechaniek.
door rinse
#2847266
Dank je voor het antwoord. Het is wel zelf te doen dus.

Wat is de reden dat je alles zou vervangen?

Ik zie ook opties online waar je alleen de gordelband kan laten vervangen alleen moet je dan het gehele mechanisme opsturen. Heeft iemand dit wel eens gedaan?

Gr,

Rinse
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847267
Omdat het uitbouwen van het mechanisme een rotklusje is ne het vervangen van de complete gordel veel makkelijker. Je moet hem er toch uithalen en weer terug zetten.

Hoezo is de gordel van zo'n relatief nieuwe auto eigenlijk zo snel APK onwaardig? Kwaaltje (slechte kwaliteit) of een of ander vreemd gebruik?
door rinse
#2847270
Ik durf niet te zeggen wat er met die riem is gebeurt.

Mijn vader is de eerste eigenaar geweest. Ik heb de auto van hem overgenomen. Hem was het nooit opgevallen en waarschijnlijk is het de dealer ook niet opgevallen bij de apk. Hoe weet ik niet want het is behoorlijk kapot.

attachment=0]IMG-20230526-WA0004.jpg[/attachment]
Bijlagen:
IMG-20230526-WA0004.jpg
IMG-20230526-WA0004.jpg (83.49 KiB) 2041 keer bekeken
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847271
Zo dat is een goede rafel inderdaad. Wellicht klem gezeten ofzo, zoiets gebeurt niet zomaar.
door rinse
#2847273
daNpy schreef:Zo dat is een goede rafel inderdaad. Wellicht klem gezeten ofzo, zoiets gebeurt niet zomaar.
Nou, dat dacht ik dus ook :) Blijf het vreemd vinden dat het niet eerder opgemerkt is maar goed.

Lijkt me wel een apk afkeur toch?
Gebruikersavatar
door daNpy
#2847274
Ja gegarandeerd. Rafelen mag al niet volgens mij.
door rinse
#2847280
Oké, dan ga ik maar opzoek naar vervanging.
Twijfel een beetje aan het opsturen naar een bedrijf wat de gordelband kan vervangen of in zijn geheel een goeie 2e hands maar dat is wel aan de prijs.

Bedankt voor je feedback in iedergeval. Wordt gewaardeerd!
daNpy vinden dit leuk
door GuidoGTE
#2847285
Swaans Trading in Tilburg vervangt de gordel, maar niet het mechanisme. Ik weet niet waar je woont, maar dat is misschien ook een optie. En dan k7n je nog een kek kleurtje kiezen bovendien!

Www.swaanstrading.nl
daNpy vinden dit leuk
door Mari
#2847286
Loop eens binnen bij een schadehersteller bij je in de buurt. Die kunnen vast wat voor je betekenen als je het zelf niet kunt of aandurft.
door rinse
#2847335
GuidoGTE schreef:Swaans Trading in Tilburg vervangt de gordel, maar niet het mechanisme. Ik weet niet waar je woont, maar dat is misschien ook een optie. En dan k7n je nog een kek kleurtje kiezen bovendien!

Www.swaanstrading.nl
Dat is helaas wat uit de richting. Ik woon in Enschede. Toch bedankt voor de tip!
Mari schreef:Loop eens binnen bij een schadehersteller bij je in de buurt. Die kunnen vast wat voor je betekenen als je het zelf niet kunt of aandurft.
Had ik nog niet aan gedacht. Zal hier in de buurt eens rondvragen. Dank je!
door rinse
#2847474
Nou, ik heb de gordel in zijn geheel vervangen. Accu los gehaald, vervanging uitgevoerd. Alles vrij soepel zonder explosies :-D Echter...

Nadat ik de accu weer aangesloten heb zit ik nu met veel foutmeldingen:
Storing auto-hold
Storing bandencontrole
Storing stabiliseringscontrole (ECS)
Storing park pilot
Proactieve inzittenden bescherming niet beschikbaar

Ik heb met vcds de fouten geprobeerd te wissen maar ze komen gelijk weer terug.

Heb ik iets verkeerd gedaan? Weet iemand misschien een oplossing?

De gordelband heeft geen rafels meer dus dat is positief :laugh:

Alvast bedankt!

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]