VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Goeiemiddag,

Helaas heb ik een probleem met mijn Volkswagen up van 2019 met 35.000 op de teller.
Vanmorgen was er eigenlijk niks aan de hand, ik ben naar mijn werkplaats gereden, de auto een klein beurtje gegeven met de voorgeschreven olie en filter.
Service reminder met de Bosch KTS kast gereset.

Enkel ik had er ongeveer (stom ik weet het) een kwart a half litertje te veel in gedaan, iets te snel gepeild, motor kap dicht geklapt en de rit naar huis ( 30 minuten ) geen problemen.

Bij thuis komst de auto afgezet kort erna weer gestart om naar de wasstraat te rijden.
Alleen dit maal begon het gele oliekannetje 3 maal te knipperen met een melding op het display:
"Oliesensor: Werkplaats!"

Ik peilen , was dus teveel, bij mijn oude werkgever om de hoek even op de brug gereden en er uit laten lopen wat er teveel in zat.
Maar helaas, ik krijg de melding niet uit! :bored:

Wat heb ik gedaan:

-Olie terug op peil gezet
-Foutcode geprobeerd te resetten maar die blijft terug komen
-Accu klemmen los, dat werkt voor 5 minuten, daarna krijg je de melding weer te zien zodra je het contact uit en aan zet.
-Olie druk sensor in de kop vervangen
-Alle service reminders opnieuw gereset
-Motorkapschakelaar los gehad (Schijnt er mee te maken te hebben)
-Foutcode peilt op een fout met op de olie niveau / peil sensor

Maar die sensor, die heeft ie dus niet. Of ze hebben hem hem in elk geval goed verstopt.
Hij zit niet in de carterpan, niet bij het olie filter, nergens.
Toch meet hij ergens een olie temperatuur want dat krijg ik keurig in het dashboard te zien .

Zondag zou er iemand komen om de auto van mij over te nemen dus dat is wel een beetje frustrerend.
Mijn laatste hoop is hem even te laten staan met de accu polen los zodat de motor weer helemaal afgekoeld is.

Heeft iemand anders hier misschien nog een idee bij?

Zie hier onder de links naar de melding en de foutcode, exuus voor de links, ik krijg die IMG url niet werkend. :nerd:
https://yourimageshare.com/ib/hIt47RDK0q

https://yourimageshare.com/ib/3asXwYrEYp
1j0907660 oliepeilsensor-700x700-product_popup.jpg
1j0907660 oliepeilsensor-700x700-product_popup.jpg (78.15 KiB) 381 keer bekeken

Als sensor stuk is los je dat niet op door de accu los te koppelen... gaan straks meer lampjes branden als je die weer aansluit.

Mijn voorkeur heeft het om uit te lezen met VCDS, die koppelt naast een foutcode vaak wat meer terug wat op internet weer makkelijk terug te vinden is.
@Mari

Bedankt voor je reactie. Maar dat weet ik, dat lost ook niks op in geval van een kapotte sensor.
Maar ik weet hoe die sensor eruit ziet en waar hij zich zou kunnen bevinden.
Alleen mijn up heeft hem niet, anders had ik hem zeker vervangen.

Ik heb al rondom de carterpan, voor en achter het motorblok gekeken maar ik ben een beetje ten einde raad.
Welk type motor ligt er in? Dat maakt het zoeken via ETKA Online wat makkelijker...

Kan weinig met de foutcode van de Bosch kast, omschrijving zegt dat het een combinatie is van peil en temperatuur... met VCDS krijg je een veer gerichtere foutmelding en omschrijving...
CHYA motor dus... in ETKA online staat bij dit type motor bij "oil level sensor" de vermelding "not for this model"... daarom heb je moeite om deze te vinden ;-) Er zit wel een "oil pressure switch" op.

Maar de fout zal ergens vandaan moeten komen... eenvoudigste manier om meer duidelijkheid te krijgen is om VCDS aan de auto te hangen en die zijn werk laten doen en ons tonen wat er aan de hand is...

https://webautocats.com/etka/volkswagen/up/892/919400/

Locatie oliedruksensor...
oliedruksensorup.png
oliedruksensorup.png (185.84 KiB) 334 keer bekeken
Met VCDS kan je controleren welke waarde deze sensor terug geeft aan de ECU, waarde zou tussen de 0.3 en 0.6 bar moeten zijn (dat is het meetbereik van deze sensor). Check de bedrading even, is een enkele draad...

Ik denk er over om mijn VW Jetta Hybrid in te ruil[…]

... ik weet waar je het gelezen hebt... 2 posts na[…]

Radiator slaat niet aan

misschien is ook zijn thermostaat kapot (nlijft op[…]

hoi expedition, ik zou ipv e10 superplus of aral 1[…]

VW app of WE connect

Ik kreeg eerder het advies de nieuwe app te instal[…]

Litec ervaringen?

Hallo iedereen, Mijn persoonlijke ervaring met Lit[…]

Als je de site gebruikt heb je een idee wat de v[…]

TK: Polo 6N2 GTI onderstel

Wegens een planwijziging te koop aangeboden VW Pol[…]