VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door 0570
#2846589
Betreft VW Passat GTE (2017)

Kort verhaal: Moet ik nu wél of geen AGM accu hebben? De huidige/defecte accu:
Varta
5K0 915 105 G
12v 72aH 380A DIN
640A EN/SAE/GS
(HVW 906 982 04 08)


Het is een hybride, dus AGM zou moeten. Maar ik hoor ook weer dat dit niet het geval is, omdat de GTE de ontsteking vanuit de HV accu aanstuurt. Wanneer ik mijn kenteken invoer bij (bijvoorbeeld) winparts.nl krijg ik ook geen AGM accu's als keuze.

Lang verhaal: Ik kreeg bij het starten van de auto zo ongeveer elke foutmelding die de boordcomputer kan produceren. Van storing in het hybride systeem tot storing in de bandenspanning controle. Zelfs de SOS knop kreeg z'n eigen foutmelding! (werkt dat ding uberhaupt?)

Na de eerste schrikreactie, googlen op de foutmelding en nog harder schikken van de resultaten heb ik toch maar eens mijn OBDEleven geraadpleegd. Elke storing had als reden: Te laag spanningsvoltage.
Bij het doormeten van de 12v accu snapte ik ook waarom - hij zat onder de 8v. Na een paar uurtjes aan de druppellader stond de meter weer op 12v+. Starten en lopen zonder problemen! Twee dagen later weer feest, weer onder de 8v.

Dusss dan maar een nieuwe 12v accu! Maar wat? Maar welk?
Gebruikersavatar
door Bartaggio
#2846591
Volgens mij is deze accu geen AGM accu..Als ik op de Varta site kijk met dit origineel nummer dan komt er ook maar 1 resultaat uit en dat is geen AGM accu.

Ik weet niet hoe het hybride systeem werkt maar meestal is AGM voornamelijk voor start/stop en dat werkt neem ik aan anders bij een GTE gezien een elektromotor heeft.

Zorg wel dat je kwaliteit accu neemt met een code om hem in te leren en dat je deze in leert want anders kan het management system alsnog raar gaan doen
door Mari
#2846604
... gezien een GTE gewoon een brandstofmotor heeft waarmee de meeste kilometers gereden worden zal er vast een start/stop systeem aanwezig zijn...
door 0570
#2846610
Mari schreef: 01 nov 2023 18:24 ... gezien een GTE gewoon een brandstofmotor heeft waarmee de meeste kilometers gereden worden zal er vast een start/stop systeem aanwezig zijn...
Daarom de vragen: Waarom zit er fabrieksaf geen AGM accu in? En wordt de ontsteking niet vanuit de HV accu aangestuurd?
Gebruikersavatar
door daNpy
#2846611
Bij enkel een brandstofmotor is een AGM accu wellicht nodig omdat er (veel vaker) op de 12V gestart wordt.
Bij een (mild)hybride kan dit dmv de HV accu worden gedaan. Je kan als het goed is ook stukjes rijden zonder brandstofmotor toch?

Wat is precies je vraag met die ontsteking? Dat gaat gewoon via een bobine zoals altijd.

Het inleren is wel een goed punt, dat is wel nodig, ook bij non-hybrides.
door JoJoris
#2848300
Gewoon even de batterij zoeker gebruiken op https://www.varta-automotive.nl/nl-nl
In mijn B8 gewoon een AGM accu gedaan, zonder problemen tot dusver na 15 maanden (was ook advies van Varta).

Wat ik je kan adviseren is goed te checken of de accu goed laad tijdens het rijden. Bijvoorbeeld na een ritje van 15 minuten rijden moet hij echt wel 10% kunnen laden, werkt dit niet goed dan is niet alleen je accu defect. Bij mijn B8 laad hij best wel snel door tot +- 88-90% daarna gaat het heeel langzaam. Koop ook nooit meer AH dan er standaard inzit, de kans dat je de dan de accu goed vol kan laden is kleiner en dan is hij sneller stuk.
Gebruikersavatar
door DrEd
#2848301
Dealer probeert je dure AGM aan te smeren. Heb zelf een standaard accu in mijn Golf 7 GTE geplaatst. Voor die 6 tientjes alweer 2 jaar zonder enig probleem kunnen rijden. Andere accu moet wel ingeleerd worden, maar dat kan je in principe zelf doen met OBD11.
Rns 310 en bluetooth

Zodra je de pairing device in de houder zet, wordt[…]

Bedankt voor de tip @Mari dan post ik dat morge[…]

Dus op een recente Passat of Arteon, uit laten we […]

Tikken als de wagen uitstaat

dat de sleutel uit het contact is betekend niet […]

navigatie MIB2

link naar de navigatie V19. https://app-connect.vo[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Dank, al zoekend kom je termen tegen als MIB2, MIB[…]

waarde bepaling

Dank u voor de tips. Dan zal ik hem binnenkort toc[…]

En toch werkte het prima (ja, getest :P)