VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2847845
Beste mede forummers

Hopelijk kan iemand mij hier verder de weg wijs maken.
Ik heb een Seat ibiza van 2002 staan ( ok geen volkswagen maar In feite een Golf 3 kwa techniek ) met een 1.6 ALM motor en rotor ontsteking met bobine op het schutbord.

De auto wil maar niet vonken, ik had de bobine, rotor, verdeel kap en kabels vervangen omdat deze slecht waren en deze bobines eigenlijk altijd de falende boosdoeners zijn wanneer deze ontstekingen niet vonken.
Hierna sloeg hij 1x aan, wel met wat moeite, dit was wel toeval denk, want ik zette de auto af en toen heeft hij daarna nooit meer gestart, hij liep wel gewoon keurig mooi.
Ik zou de auto graag weer op de weg willen krijgen omdat hij nog erg weinig op de teller heeft staan (133.000) en er een hoop aan gedaan is, de auto is nog te goed.
Maar tegelijker tijd is het ook een auto met 0 waarde, dus wil niet verder gaan met klakkeloos van alles te vervangen.

De auto is uitgelezen en blijft een vage fout op de ontsteking geven.
Ook heb ik in live waardes gekeken, temperaturen zijn goed en ik krijg een goed toerental signaal van de Hall sensor
Ik heb gemeten op de stekker van de bobine kabel. Hier ben ik enerzijds iets wijzer van geworden maar nog steeds niet op de oplossing uit gekomen.

De bruine draad is massa en lijkt in orde.
De zwart groene draad staat 12 volt op. en lijkt in orde
De rood groene draad staat niks op.

De rood groene draad heb ik doorgeknipt ( kan het later wel weer netjes solderen) en hier heb ik even een lange draad op geknopt om te kijken wat er zou gebeuren als ik deze op de plus of op min van de accu zou houden.
Hier kwam ik dus achter dat als ik hem vlug tegen de massa aan tik terwijl mijn vriendin aan het starten is, de auto tot leven probeert te komen.
Dat is dus alleen als ik zo snel als mogelijk aan het tikken ben, dus niet continue er tegen aan houd want dan gebeurd er dus niks.
Ik heb met onze Bosch uitlees software naar de elektrische schema's zitten kijken maar het enige wat ik kan zien is dat deze draad naar de ECU gaat.
Maar misschien is er iemand die mij kan vertellen wat voor signaal hier normaal gesproken op komt en waar dat vandaan komt?

Uitgelezen fout:
Ignition 1 short to ground

Gedaan:
- Bobine
- Bougie kabels
- Verdeel kap + Rotor
- Distributie staat op tijd en niet versprongen
- Bobine 3-pins stekker gemeten

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
#2847846
RenX schreef: 06 feb 2024 21:22 Ook heb ik in live waardes gekeken, temperaturen zijn goed en ik krijg een goed toerental signaal van de Hall sensor
Klopt dit wel? In principe zou de krukassensor dit signaal moeten genereren en de hall sensor alleen de ontstekingsmomenten. Beide zijn natuurlijk in combinatie nodig om te starten.

Ik zou in de richting van de hallsensor zoeken.
#2847850
Bartaggio.

Bedankt voor je reactie
Ja dat zou je zeggen, maar als ik de stekker loskoppel van de hall gever dan is mijn toerental Signaal ook weg.
#2847852
Dat hoeft niet vreemd te zijn, als de hallsensor niet aangesloten is merkt de ECU dat en kapt waarschijnlijk het toerentalsignaal af. Dat wil niet per se zeggen dat de hallsensor goed werkt.

Eigenlijk zou je met een oscilloscoop willen testen of het signaal goed is en de correlatie tussen krukassensor en hallsensor goed is... maar daar heb je weer zo'n oscilloscoop voor nodig
#2847876
Een elektronische ontsteking werkt in principe het zelfde als een contactpunt ontsteking.
De elektronische ontsteking heeft twee aansluitdraden één massadraad en een pulsdraad die op de min van de bobine aangesloten wordt.
De bobine zelf heeft 12 volt nodig want de pulsdraad zorgt er voor dat de bobine een vonk kan leveren net zoals bij een ouderwetse contactpunt ontsteking.
De kleuren kunnen verschillen maar de 12 volt draad hoort op de plus van de bobine en de draad die van de ontsteking zelf af komt op de min van de bobine.
Op de foto zie ik een dunnere rood gele draad en die is de ontstekingsdraad.
De volgorde zou kunnen zijn,
Zwart/groen bobine plus 12 volt
Rood/geel ontstekingsdraad bobine min
Bruin pulsgever toerenteller op het instrumentenpaneel.
#2847926
Bedankt voor de reacties heren,

Ronald

Ja en die rood gele draad is dus de draad dat als ik daarmee snel tegen de minpool van de accu aan tik, dat de auto dus wilt gaan starten.
Ik heb er nu imiddels een andere hallgever op zitten wat Bartaggio me al adviseerde, maar tevergeefs.

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]