VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2847989
Goeiemiddag allen,

Ik heb een vraagje… ik heb een golf uit 2013, 1.2 tsi benzine, heb altijd 0w30 (longlife) olie gebruikt bij oliewissels.
Maar nu twijfel ik om een dikkere olie te gebruiken, heb namelijk begrepen dat je beter wat dikkere motorolie kan gebruiken bij de wat ‘oudere’ auto’s. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
#2847990
Als je geen problemen hebt gewoon de voorgeschreven olie gebruiken.
Dit kan ook 5w30 zijn, of niet, dat staat wel ergens in je boekje.
#2848064
Maar zoals bij meer merken en motoren zijn er soms meerdere viscositeiten die kunnen. Klimaat waarin de auto rondrijdt is ook een factor. Kijk ook naar je motortype. Mijn 1.2 is een CBZB. Jij hebt wellicht een CJZA.

https://www.kroon-oil.com/nl/productadv ... nt:365502/

Voor alle wat modernere turbo motoren geldt dat de intervallen wat vaker mogen dan de producent voorschrijft. Ik zou met een tsi nooit om 30.000 kilometer verversen. Ga het bij mijn Golf simpelweg elk jaar doen wat om de pakweg 5000 kilometer zal zijn. Als je het zelf doet, wat bij een 1.2tsi echt heel simpel is, ben je inclusief filter voor vijf tientjes klaar.
#2848067
Gezien je maar 5000km per jaar rijdt zal dat veelal betekenen dat je veel korte afstanden rijdt en de olie niet altijd op bedrijfstemperatuur komt en daardoor eerder verslechterd... maar dan nog zou je dat gerust om de 10.000km kunnen doen, scheelt toch weer 5 tientjes...
#2848068
Mari schreef: 17 feb 2024 10:27 Gezien je maar 5000km per jaar rijdt zal dat veelal betekenen dat je veel korte afstanden rijdt en de olie niet altijd op bedrijfstemperatuur komt en daardoor eerder verslechterd... maar dan nog zou je dat gerust om de 10.000km kunnen doen, scheelt toch weer 5 tientjes...
Ik dacht precies hetzelfde. Voor een olie interval wordt er 15k aangeraden, zelf doe ik het altijd bij de 10k. Een kortere interval is absoluut geen probleem, maar wat de kosten betreft...totaal onnodig. Maar goed, als jij je daar goed bij voelt zeker blijven doen :tu:
2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

Je weet dat je de hoofdsteun ook naar achteren kan[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]

Golf 6 1.2 TSI Stotteren

Wastegate zou kunnen. Turbo was vervangen want tur[…]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Displays zwart

Dank, maar dat is al geprobeerd.

Waarmee uitgelezen? Veel universele tools geven ni[…]