VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
Hi VW rijders,

Heb een VW Polo 1.4 benzine uit het jaar 2000.
Auto start niet en oorzaak is de computer ECU, vochtschade.

Is deze te vervangen met een ander van de sloop, of moet ik de sleutel etc. ook erbij hebben, zo ja wat exact?

Graag jullie tips en alvast bedankt.
Dat is vervelend. Als je een andere ecu wilt plaatsen heb je nodig:
- ecu
- tellerbak
- immo contactslot ring
- sleutel

Maar je kunt er ook voor kiezen om de nieuwe ecu immo vrij te laten maken. Je hebt in dit geval geen startonderbreking meer maar je kunt oude sleutel blijven gebruiken. Dan is het ecu swappen en klaar....duurt wel iets langer. Je kunt bijvoorbeeld de ecu via post naar @MK2-VRT versturen, hij haalt de immo eraf en stuurt hem terug. Weet niet hoe snel je de auto nodig hebt.

P.S: Het vochtprobleem moet je wel eerst oplossen, anders blijf je hier tegenaan lopen. Controleer onder het paravan of het regenwater goed wegstroomt. Aan beide kanten binnen het paravan zitten de afvoeren, deze raken wel eens verstopt. Daarnaast kan er een hoop rotzooi onderin de voorschermen zitten. Haal de modderkuipen eraf en maak het goed schoon.
Het betreft wel een Polo van 24 jaar oud en blijft de vraag wat er nog wel werkt want als de ecu alles omvattend is zou het instrumentenpaneel ook uitvallen.
De auto start niet is wel heel breed want gaat bij het starten de startmotor wel rond maar de motor slaat niet aan of gebeurt er helemaal niets als zijnde een soort van totale uitval van alle systemen.
Hoe weet u zo zeker dat de ecu defect is want de behuizing van de ecu is vocht dicht gebouwd en bevindt zich in de auto zelf.
Het zwakke punt is de aansluitsteker die door de inwerking van vocht slecht contact maakt en dan zou de aansluitingen van de ecu en de steker inspuiten met een reinigende contactspray een oplossing kunnen bieden.
Ronald530 schreef: 29 feb 2024 15:02Hoe weet u zo zeker dat de ecu defect is want de behuizing van de ecu is vocht dicht gebouwd en bevindt zich in de auto zelf.
Niet helemaal correct. Bij dit model zit de ecu onder het paravan naast de ruitenwisser motor (dus buiten het compartiment) en is niet omhulsd :tu:
Bedankt voor jullie reacties.

@JUUL
Een ander ECU is denk het snelste manier.
Dat swappen is dat gewoon programeren en klaar?
De paravan zat vol met bladeren etc. de ECU ook onder water.
De rest zal ik schoonmaken als de auto het weer doet.
Een ander ECU mogelijk gevonden door een kennis, afwachten maar....

@Ronald530
De ECU zit vol met water en ruikt naar verbrand, er zit ook water in.
De ECU kan ook niet uitgelezen worden, maakt ook geen contact meer.

Zodra ik wat weet of hoor, laat ik het weten hier.
Zwarte interieur delen

Inderdaad sorry daarvoor dacht dat ik hier een nie[…]

Volkswagen data sticker

Bij mij zit de sticker in het serviceboekje en zit[…]

Hallo ik wil de remvloeistof verversen van mijn G[…]

Navigatie tussen de tellers

Bedankt voor je antwoord! Ja dit heb ik al geprob[…]

Ok, dan beschadigd die trekveer de klepjes dus nie[…]

Ik heb een Volkswagen Sportsvan gekocht en volgens[…]

Probleem met noodoproepfunctie

Het werkt weer (garage geeft op dat sos module h[…]

Wat Mari zegt, een volledige voertuigscan met bv V[…]