VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door AsfaltJunky
#2848952
Hallo,

Sinds kort knipperde soms het accu lampje. Vorige week kwam ik stil te staan langs de snelweg. Lampen gingen uit, radio ging uit en toen de motor.
2 dagen later mijn dynamo vervangen voor een 2e handse. Nu hoopte ik dat het probleem verholpen was want voltage zat onder de 11 volt. Met de motor aan gaf die bijna 14 volt aan en alles werkte weer perfect. Tot vandaag.
Ik merkte vandaag weer dat mijn ruitenwissers steeds langzamer gingen. Later weer iets sneller. En toen, ja hoor, airbag lamp ging branden en weer motor uit. Kon niet meer starten, hij reageerde nergens op. Langs de weg doorgemeten en gaf 11.8 volt aan. 10 minuten later toch weer geprobeerd en hij starte gewoon. Gaf toen ook 13.7 volt aan.

Wie herkent dit en weet wat het probleem is? Toch weer slechte dynamo? Of slechte accu? Of toch iets anders.

Groeten,
Rene
door Mari
#2848958
Bij vage problemen is het advies de auto eens uit te lezen, liefst met VCDS, in de hoop dat er dan wat naar boven komt waar je dan wat mee kan... Accu kan je laten testen...
door vwbasm
#2848973
11.8V is in ieder geval een vrijwel lege accu. (zie ook https://www.accudienst.nl/h/607/ontladingsvoltages.html)

De reden daarvan lijkt me in dit geval een niet of slecht werkende dynamo. Ik las tenminste niets over lange stilstand of vergeten verlichting.
Dynamo's kunnen bij bv versleten koolborstels best af en toe nog goed contact maken, of in ieder geval een spanning leveren.

13.7V is als laadspanning aan de lage kant. Ik zou meer iets verwachten tussen de minimaal 13.8V - 14.4V. (bij een AGM accu zelfs nog iets hoger)
Wel is het belangrijk te meten met een licht verhoogd toerental.

Het beste kun je ook een goede test doen, waarbij zowel de accu als zeker ook de dynamo meegenomen wordt. Dus niet alleen een voltmeter.

Hallo, ik schoot uit bij het demonteren van de bou[…]

Mijn t5 2004 start na 10 uur stilstand niet meer. […]

Handleidingen Tiguan 2024

Er staat voor mij een Tiguan eHybrid in bestelling[…]

Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan […]

Dat is hem nou juist. Meer heb ik niet te horen ge[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]