VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
#2849166
Ik vermoed dat er vanuit de power supply control unit geen spanning naar de dynamo gaat. Dat is het blauwe draadje.
Je zou kunnen proberen die eens los te halen en dat te meten. Dus meet je dan spanning vanuit E6 op pin C32 en het uiteinde van het blauwe draadje.

Als daar geen spanning naar de dynamo loopt is de kans aanwezig dat die module defect is geraakt.
Ik vermoed dan wel precies aan de ingang, want hij lijkt dat zelf niet door te hebben en nog wel op canbus signalen te reageren, anders had je hem wel in de lijst van foutmeldingen terug gezien.
#2849168
Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of moet andere draad wel verbonden blijven met dynamo dus de blauwe draad uit connector halen?

Dat moet wel lukken met weerstand er tussen. Als die dan wel gewoon laad is de bekabeling stuk of de module zeker. En waar bevind deze module zich precies?
#2849179
Dan vraag ik me of de dynamo in orde is. Je hebt hem vervangen zei je. Is dat incl. de spanningsregelaar?

Veel is er namelijk niet nodig om een dynamo stroom te laten leveren. Er moet een kleine spanning op de rotor staan om die magnetisch te maken en hij moet rond draaien.
#2849274
Mooi!
En dank voor de terugkoppeling.

Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd de storing van de stuurbekrachtiging te wissen en dat nog niet lukte?

Dan de volgende stap, het meten van de stuurbekrachtiging.
schema.png
schema.png (55.34 KiB) 331 keer bekeken
kleurtjes.png
kleurtjes.png (76.35 KiB) 331 keer bekeken
Met auto op contact, meet B2 tov de massa, Dat hoort tussen de 12V - 14.4V te zijn.
Meet B1 tov de massa, hoort 0V te zijn. (of meet de weerstand tussen B1 en de massa uiteraard)
Met auto op contact, meet C4 tov de massa, dat hoort weer tussen de 12V - 14.4V te zijn.

Meet 4 tov de massa, hoort 0 V te zijn.

Ook kun je nog als je een hippe multimeter of scope hebt de CAN signalen nog even meten.
Dat hoort een onregelmatige blokgolf te zijn, waarbij de CAN high en de CAN low precies tegengesteld zijn. (als je ze beide tegelijk op je scherm kunt krijgen)
CAN high is 2.5V - 3.5V
CAN low is 1V - 2V

Als bonus nog de plek waar ie hoort te zitten:
waarzitie.png
waarzitie.png (193.72 KiB) 331 keer bekeken
Wichert vinden dit leuk
#2849361
@vwbasm sorry voor de late reactie, was nog niet aan het meten toe gekomen omdat we thuis drukte hadden in het gras op de boerderij. Maar vamiddag even gemeten en de weerstanden en voltages komen overeen met de gegevens die je gestuurd had
#2849372
Dan vrees ik dat de stuurbekrachtingsunit defect is geraakt.
Als er dus op de juiste punten spanning staat zoals je zegt maar hij niet reageert bij het uitlezen kan het niet veel anders zijn.
Je zou hem eventueel nog open kunnen maken om te kijken of er interne schade is. Al is dat lang niet altijd goed zichtbaar.
#2849480
Online zijn er diverse aanbieders van dergelijke schema’s. Bv alldata.com, mitchell1.com en workshopdata.com zijn merk onafhankelijk.
Gratis zijn ze alleen zelden en in dat geval vaak enorm beperkt.
Achterbank en leuning demonteren.

Sorry, van de ID3 pro performance 2021

media systeem

hai , ik ben op zoek naar een nieuwe of goede gebr[…]

Ik heb het idee dat de verbrandingsmix nog steeds […]

2.0 tdi loopt slecht

Tuning software hoef je niet terug te zetten als j[…]

Vw golf 7 - epc melding

Beste, Wie weet waar te zoeken? Vw golf 7- 2[…]

Een bijzonder voorval. We hebben van onze Golf V 1[…]

T5 Multivan 2004 Raammodule

Mijn raambediening passagierskant J387 heeft geen […]

Ownee wat stom.. het was toch een zekering.. :-o […]