VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
Hallo.
Laat ik me als eerst even voorstellen ik ben Aidan
En sinds kort eigenaar van een vw golf 5 1.6 fsi
Met een km stand van rond de 260xxx.
Nu heb ik problemen gehad met mijn koelvin en vond het slim om zekeringen te controleren. Maar na de zekering in de motorruitme f16 ( stuurbekrachtiging) er uit te hebben getrokken werkt mijn stuurbekrachtiging niet goed meer.
Het controle lampje gaat soms branden dan werkt hij ook echt niet. Nu merk ik als ik rijdend het contact aan en uit zet hij het soms ineens weer doet. En blijft het ook doen. Maar als de auto een aantal uur stil staat werkt hij weer niet meer.
Uitlezen heeft geen zin. Want krijg deze foutcode 051D en als ik stuurbekrachtiging wil uitlezen heeft hij geen cominucatie nu zeiden mensen mij dat is de regeleenheid onder je stuur. Maar ik bedacht me hoe kan die het soms wel doen en soms niet. En dan nog me knipperlichten cruise controler enz werkt allemaal wel.

Nu is mijn vraag kan het zijn dat het regelapparaat in de war is? En daarom niet goed werkt

Groetjes

(Edit)
Heb elektrische stuurbekrachtiging
En als hij het doet werkt hij ook gewoon zoals hoort
Je zou kunnen proberen te meten of je iets ziet op de CAN aansluitingen van je stuurbekrachtigings control unit.
Het mooiste is met een scope, maar anders met een multimeter.
CAN high hoort 2.5V - 3.5V te zijn, CAN low is tussen de 1 - 2V.
aidan2005 schreef: 17 mei 2024 19:15 Originele vw software en voor de zekerheid nog een bosch progamma.
Wat bedoel je met originele VW software? Accu los gooien geeft alleen maar meer meldingen, o.a. van onderspanning. In dat geval zal het stuursysmbool van de stuurbekrachtiging gaan branden, rood of oranje... deze gaat weer weg als je een stukje gereden hebt, als dat niet het geval is zal je een calibratie moeten uitvoeren...

Foutcode 051D kan ik zo snel niet thuis brengen, is ook lastig als je niet weet welke tool gebruikt is...
Accu moest helaas sowieso los voor wat andere dingen. Ik weet niet presies hoe die tester heet maar het is echt alleen voor VAG en het stuur kalibreren heeft geen zin want de ene keer doet die het gewoon. En andere keer totaal niet.

Ik heb onlangs ineens veel fouten, airbag, Abs, ol[…]

Geluid tijdens koud start

2009. Vorige eigenaar heeft hem pas vervangen.

Zoektocht eerste VW

Ontzettend bedankt voor uw reactie!

Super bedankt juul voor je antw haha ja ik ben de […]

Stuur trilt

Zijn de pasoppervlakten goed schoon tussen wiel en[…]

veertje in de sleutelhouder

ey ja hoor geen punt daar valt wel wat voor te reg[…]

Home Assistant (HA)

Goedendag, Ik ben een liefhebber van Home Assista[…]

Kabelboom,

Heel fijn. Dank voor de terugkoppeling!