VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
door wahied
#2849351
Goedemiddag

ik ben nieuw op dit forum dus excuses als ik onduidelijk ben of iets plaats wat niet mag!

Daarnaast heb ik weinig verstand van autos.

Sinds 1 april 2024 ben ik eigenaar van een Tiguan 1.4 Benzine TSi uit 2009

Ik heb deze gekocht bij een verkoper in Apeldoorn.
Deze man vertelde bij de verkoop dat er een melding te zien was op het dashboard en dat het niet zo erg was.

Ölsensor Werkstatt met een geel knipperend olielamp.

Het ging om de oliedruksensor die kon ik voor paar tientjes laten vervangen door hem maar dan zou ik de auto over 2 weken vanuit Den Haag naar Apeldoorn moeten ophalen dus neem hem mee en laat hem maken.

Ik neem hem mee met dagelijks de melding
Dagen erna ben ik met mn dochtertje naar Limburg geweest, Beverwijk Bazaar, zonder "problemen".

OLIEPEIL WAS EN IS GOED!

We reden naar een garage om het eerdere "oliedruksensor probleem" te laten vervangen.

Deze kon voor 108,- incl de oliedruksensor vervangen en daarmee zou t opgelost moeten zijn.

Ik haal na de reparatie mn auto op en weer zelfde melding.
Ik spreek de monteur erop aan en krijg als reactie: ik heb m vervangen, dan is er mogelijk meer of iets anders.

Ik vraag heb je m uitgelezen vooraf? Nee meneer u komt met vervang de oliedruksensor en dus heb ik dat gedaan.

Ja maar je moet m toch uitlezen vooraf beste man????

Hele discussie..oke ik zal m uitlezen...even later: Oliepijlsensor advies 1 uur werk en 178,- wilt u m laten vervangen laat ff weten wanneer.

Maar op de uitdraai staat P0196 Temperatuursensor motorolie [signaal niet logisch]

waarom dan (alleen) de oliepijlsensor?

ik maak voor afgelopen woensdag een afspraak breng de auto vroeg 8:00

9:50 krijg ik een telefoon; van de 3 bouten zit er 1 stevig vast deze krijgen we niet los, bij kracht breekt hij en moet ook de carterpan vernieuwd worden en dus 419,- erbij.

Maar ik durf niet te zeggen of t gaat lukken we doen ons best. Ik zeg oke laat me weten.

Zo tegen 15:30 telefoon; t is niet gelukt we moeten ook de carterpan bestellen die komt op zn vroegst morgen donderdag.

Ik weer wachten. Donderdag ochtend belt ie mij in de middag dat de carterpan bij montage door de monteur is geraakt en de kitafsluiting (let op ik weet niet veel van autos) lekt en hij de auto vrijdag afkrijgt.

Hij komt met n voorstel van vervangend voertuig, een Tiguan maar wel n automaat. Ik zeg dat ik geen automaat kan rijden, nooit gereden..dus tja.

Vrijdag belt ie me 10:00; de auto is klaar, geen storingen, kom m ophalen.

de 419,- mag ik op mn gemak volgend week overmaken als ik mn geld krijg...

Ik ZO BLIJ erg opgelucht breng ik mn dochter naar school. Om 15.00 haal ik dr op wil nog boodschappen gaan doen, maar dan;

ROOD olielamp 1x met Achtung Stop en hele tekst wat te snel ging voor n foto of kunnen lezen.

Dus ik kijk mn dochter aan van wat krijgen we nou en rijden meteen door naar dezelfde garage.

Die ziet me aankomen en raakt geirriteerd.

Ik vertel hem zonet brande hij 1x rood etc etc

hij pakt zn laptop en kreeg niks en zei ga maar naar huis en blijf voor zekerheid in de buurt het kan misschien eenmalig zijn. Mocht het weer voorkomen contact mij dinsdag dan. Maar rij niet naar bijv. Limburg ofzo.

Ik met mn dochtertje terug de auto in, start hem; GEEL knipperend olielamp met weer Ölsensor Werkstatt. Ik ren naar binnen haal m erbij. Hij weer geïrriteerd en mey zn laptop meten etc. Kan niks vinden!

Dus ik werd boos; kerel 108,- + 178,- zoveel dagen mn auto kwijt en nog eens 419,- en nog steeds geen ene xxxx bereikt. Vind je het erg dat je m nu effe HEEL GOED gaat nakijken en ik de 419,- niet betaal???

Hij boos en zegt nou als jij die 419,- niet betalen wilt hou ik je auto!

Hij geeft mij de n vervangend Ford Fiesta mee; die wil ik dinsdag terug maar dan kun je Pinksterweekend met je dochtertje doen wat je wilde doen.

Ik bel de verkoper uit Apeldoorn; jij zei oliedruksensor toch

hij; NEE MAN NOOIT GEZEGD!

ik zeg ik heb al je appjes joh kom op

hij verbreekt elk contact waarop ik zeg ik vind je niet eerlijk

hij dreigt mij en belt me 21x !

Nu zit ik aan jullie met de vraag;

wat moet ik, wat is er met mn Tiguan?
Ik heb samen met mn dochter hard voor gespaard en zijn gek op de auto

inmiddels heeft de auto n nieuw oliedruksensor, oliepeilsensor en carterpan

betaalt is;

108, oliedruksensor
178,- oliepijlsensor

nog betalen;

419,- carterpan



mn auto ligt daar. Olie is goed.
20240517_155219.jpg
20240517_155219.jpg (1.61 MiB) 1213 keer bekeken
Ik las ergens dat marters kabels kapot bijten.

In de auto zit een marterverjager gemonteerd, is dat misschien omdat de eigenaar n marterschade had/heeft?

Wie helpt me, wat moet ik doen?

en als er staat P0196 Temperatuursensor...is met het vervangen van een oliepijlsensor wel het juiste vervangen?

vanwege chronisch ziekte auto hard nodig :(
Gebruikersavatar
door Bartaggio
#2849352
Een geel knipperend lampje is nooit je oliedruk dus ik snap niet helemaal waarom de oliedruksensor is vervangen, maar goed.

In de oliepijlsensor zit ook een olietemperatuur meter, dus met dat onderdeel heb je gelijk beide vervangen. De kans is aanwezig dat er kabels stuk gekauwd zijn maar de enige manier om dat te testen is de kabels door te meten. Eventueel kan je ook de waarden nakijken in de meetwaardenblokken in VCDS

als er een melding is in je display moet er wel een foutcode uit komen rollen. Misschien gebruikt de garage geen VCDS waardoor er foutcodes niet (goed) aangegeven worden.
wahied vinden dit leuk
door wahied
#2849355
beste heer,

dank dat u zo snel en uitgebreid kon reageren.

Dat eerste (oliedruksensor) dat wist ik dus niet. Uw uitleg zal ik meenenen.

Oke dat beiden erin zitten wist ik niet. Ook dat is nu duidelijk pffff.

Dinsdag zal ik hen zeggen dat ze kabels moeten nakijken.

De foutcode die hij vooraf kreeg was wat hier staat. De laatste keer kreeg hij geen melding, hij had n laptop aangesloten onderaan het stuurkolom.

Ik zal uw adviezen droppen bij hen

nogmaals bedankt
door Mark76
#2849384
Ik denk dat je eens best naar een goede VW garage gaat. De wagen heeft al een hoge kilometerstand en dan deze problemen je weet dus al gelijk waarvoor de vorige eigenaar deze in verkoop heeft gedaan. Ik heb het vermoeden dat je het eerder bij de oliepomp moet gaan zoeken. Want een rood lampje met het oliesymbool betekent dat je oliedruk te laag is.
door wahied
#2849387
hmm ok

ik weet t zelf ook niet meer

een VW dealer ofzo kost me naast die 700,- nog meer bakken met geld nog meer dan de auto waard is

als ik dat geld straks aan hen opmaak en ze kunnen m niet repareren heb ik geen geld voor n ander auto

en de auto is om medische redenen hard nodig
door Mari
#2849391
... is het verstandig om een auto te kopen waarvan waarschuwingslampjes branden? Daar had je over na moeten denken, zeker gezien je geringe kennis hebt van zaken. Ik loop met een grote boog om dit soort auto's...

Zoek een garage die een goede diagnose kan stellen, dat hoeft per definitie geen dealer te zijn, zijn genoeg garages die verstand hebben van VW... hier mee door blijven rijden lijkt me geen optie, is de oliedruk inderdaad niet goed kan je er straks een andere motor in laten leggen omdat deze kapot gelopen is... dat zal de auto al helemaal niet waard zijn...
door wahied
#2849393
ik kan hier n hele verhaal gaan schrijven maar als we vooruit konden kijken dan was de wereld toch zo mooi

ik schrijf al dat ik vanwege chronisch ziekte de/een auto keihard nodig had/heb

achteraf kan ik me zeker voor mn kop slaan

ik ben al weken op zoek ja

opties zijn welkom daarvoor zit ik op het forum
door Ronald530
#2849396
De melding en uitgelezen storing kunnen oliedruk gerelateerd zijn en lijkt het mij zaak om een oliedruk test te laten doen.
Zodra de melding verschijnt gaat die gepaard met piep geluid en blijft zich herhalen totdat de melding verdwenen is.
U heeft één keer een stopmelding met een heel verhaal erbij gekregen en als u dan 3 keer een piep heeft gehoord vrees ik dat er even een te lage of geen oliedruk is geweest.
De oliedruksensor is reeds vervangen dus kunt u er van uit gaan dat die stopmelding terecht is geweest en kunt u er ook van uitgaan dat de vervangen olie temperatuur/oliepeil sensor ook naar behoren werken.
Hopelijk valt de oliedruk test gunstig voor u uit maar gezien de kilometerstand van 290.000 km vrees ik van niet.
door wahied
#2849397
Dank voor uw uitleg

de huidige garage zei dat mn oliedrukpomp, distributie ketting ook want die maakt kabaal, turbo ofzo vervangen moest worden hij wist niet zeker wat maar wel dat het én duren kosten zijn én het hele motorblok moet eruit!

Dus ik gereden naar VW Dealer...geen enkel melding op dashboard

"Ik weet niet wat hij hoort maar ik hoor zeker geen ketting. Hoor en zie geen rare dingen. Carterpan is vervangen en nieuw..dus denk dat het ernstige al vervangen is"

ik wil wegrijden: Geel lamp Ölsensor Werkstatt

monteur erbij.

Voor volgend week woensdag afspraak om oliepomp te vervangen.

Thuis aangekomen rood lamp met melding

auto staat weer op oprit en ga ik niet rijden tot woensdag
door Ronald530
#2849409
Wat de garagist opsomt komt behalve de turbo overeen met wat er met mijn Golf 14 TSI motor aan de hand was.
De mijne uit 2009 met 3 ton op de teller was aantoonbaar dealer onderhouden en een origineel Nederlandse auto.
Een bevriend VAG automonteur heeft een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd en hoorde ook niets vreemds aan de motor.
Nog geen maand later hoorde ik bij het starten van de motor toch wel iets maar ik ging er van uit dat een eigenschap van deze motor was want zo stond dat ook in de handleiding aangegeven.
Helaas was dat niet het geval want niet alleen de distributieketting was uitgerekt de complete distributieketting set inclusief oliepomp was aan vervanging toe.
Geschat kostenplaatje inclusief distributieketting set en oliepomp tussen de 2000 tot 2500 euro inclusief arbeidsloon afhankelijk van het gebruik van originele of universeel toepasbare onderdelen en stijgt daarmee boven de waarde van de auto uit.
door Mark76
#2849412
Daarom dat deze wagen dus in de verkoop is gegaan. Ik zou toch de autohandelaar hierop aanspreken. Weet niet of het ook in Nederland zo is maar in België heb je bij aanloop bij een handelaar altijd 12 maanden garantie.
door wahied
#2849413
Ronald530 schreef: 22 mei 2024 14:41 Wat de garagist opsomt komt behalve de turbo overeen met wat er met mijn Golf 14 TSI motor aan de hand was.
De mijne uit 2009 met 3 ton op de teller was aantoonbaar dealer onderhouden en een origineel Nederlandse auto.
Een bevriend VAG automonteur heeft een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd en hoorde ook niets vreemds aan de motor.
Nog geen maand later hoorde ik bij het starten van de motor toch wel iets maar ik ging er van uit dat een eigenschap van deze motor was want zo stond dat ook in de handleiding aangegeven.
Helaas was dat niet het geval want niet alleen de distributieketting was uitgerekt de complete distributieketting set inclusief oliepomp was aan vervanging toe.
Geschat kostenplaatje inclusief distributieketting set en oliepomp tussen de 2000 tot 2500 euro inclusief arbeidsloon afhankelijk van het gebruik van originele of universeel toepasbare onderdelen en stijgt daarmee boven de waarde van de auto uit.
dank voor uw reactie

welk garage?

de ketting is in 2022 vervangen zie ik
door wahied
#2849414
Mark76 schreef: 22 mei 2024 17:34 Daarom dat deze wagen dus in de verkoop is gegaan. Ik zou toch de autohandelaar hierop aanspreken. Weet niet of het ook in Nederland zo is maar in België heb je bij aanloop bij een handelaar altijd 12 maanden garantie.
autohandelaar bedreigd mij en daarna heeft ie me geblokt
Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]