VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Menace
#34913
JettaPowerrr schreef:
steven16v schreef:
Menace schreef:@ 16V en Steven, in welk opzicht verschillen die van elkaar?
Daar gaat het me namelijks om
Een PL heeft 2 microschakelaars op de gasklep een KR heeft er 1.
De schakelaars zijn voor de nullast en vollast.
En de 9A? Hoevel microschakelaars heeft die? Ik kan er maar 1 vinden op de mijne....

Ter aanvulling:
De stappenmotor van de 9A heeft een 2 polige stekker.
En het koppel ligt ook wel wat hoger dan 168 Nm, namelijk op 180 Nm.
Hoe zat het ook al weer met de computers van de 9A? achter je middenconsole en onder je parafaan?
Gebruikersavatar
door maurice
#34951
Menace schreef:
JettaPowerrr schreef:
steven16v schreef: Een PL heeft 2 microschakelaars op de gasklep een KR heeft er 1.
De schakelaars zijn voor de nullast en vollast.
En de 9A? Hoevel microschakelaars heeft die? Ik kan er maar 1 vinden op de mijne....

Ter aanvulling:
De stappenmotor van de 9A heeft een 2 polige stekker.
En het koppel ligt ook wel wat hoger dan 168 Nm, namelijk op 180 Nm.
Hoe zat het ook al weer met de computers van de 9A? achter je middenconsole en onder je parafaan?

die zitten er gewoon, 2 stuks
door Menace
#34961
maurice schreef:
Menace schreef:
JettaPowerrr schreef: En de 9A? Hoevel microschakelaars heeft die? Ik kan er maar 1 vinden op de mijne....

Ter aanvulling:
De stappenmotor van de 9A heeft een 2 polige stekker.
En het koppel ligt ook wel wat hoger dan 168 Nm, namelijk op 180 Nm.
Hoe zat het ook al weer met de computers van de 9A? achter je middenconsole en onder je parafaan?

die zitten er gewoon, 2 stuks
2 onder parafaan of 1 onder parafaan en 1 achter middenconsole?
Gebruikersavatar
door maurice
#35283
volgens mij heeft alleen een kr een regelunit achter het middenconsole

de rest niet
Gebruikersavatar
door Dennis85
#38475
saus schreef:PL spinnekop is van aluminium, die van een kr niet.

Bij een pl moet je een staafje eruitboren/trekken om bij de CO-schroef te komen, bij een kr spinnekop niet.
Is dat zo dat je hem uit moet boren want dan hoef ik geen andere te kopen en dan moet ik dat bij mij ook ff proberen want de mijne zit dicht namelijk een soort busje zit er op
Gebruikersavatar
door Martinus83
#38535
Dennis85 schreef:
saus schreef:PL spinnekop is van aluminium, die van een kr niet.

Bij een pl moet je een staafje eruitboren/trekken om bij de CO-schroef te komen, bij een kr spinnekop niet.
Is dat zo dat je hem uit moet boren want dan hoef ik geen andere te kopen en dan moet ik dat bij mij ook ff proberen want de mijne zit dicht namelijk een soort busje zit er op
klopt, ik heb een pl, dat busje kun je er uit wippen...
#67188
Onderstaande kan wel van pas komen bij het opsporen van problemen met een 16v KR blok.

Mario

Dank aan Peter

Meest voorkomende storingen van een kr blok.

Aangezien er veel mensen op dit forum zijn die rondrijden met een 1800 16v kr-blok wil ik hier even een korte handleiding maken van de meest voorkomende storingen en natuurlijk de mogelijke oplossing van het probleem.

Motor start slecht koud
-Warmdraairegelaar regelt de brandstofdruk niet goed
-Extra luchtschuif open niet
-Koude start ventiel werk niet
-Stuwschijf van lucht/brandstof verdeler verkeerd ingesteld of loopt zwaar
-Vals lucht
-Brandstofpomp levert niet genoeg volume/druk

Motor start slecht warm
-Warmloopregelaar regelt de brandstofdruk niet goed
-Stuwschijf van lucht/brandstof verdeler verkeerd ingesteld of loopt zwaar
-Valse lucht
-Co gehalte niet goed afgesteld
-Brandstof druk niet goed
-Stationair toerentalklep werk niet

Motor stotterd in koude toestand
-Warmdraairegelaar regelt de brandstofdruk niet goed
-Extra luchtschuif open niet
-Stuwschijf van lucht/brandstof verdeler verkeerd ingesteld of loopt zwaar
-Vals lucht
-Stationair toerental klep werkt niet
-co gehalte staat verkeerd ingesteld

Motor stotterd in warme toestand
-Warmdraairegelaar regelt de brandstofdruk niet goed
-Stuwschijf van lucht/brandstof verdeler verkeerd ingesteld of loopt zwaar
-Vals lucht
-Stationair toerental klep werkt niet
-Co gehalte staat verkeerd ingesteld
-Onsteking staat niet goed

Motor trekt slecht
-Brandstofdruk/volume niet goed
-Co-gehalte niet goed
-Ontsteking staat niet goed
-Vacuum probleem in inlaatspruitstuk

Motor loopt na bij warme motor
-Verkeerde bogies
-Verkeerd ingestelde onsteking
-Motor wordt te warm
-Co-gehalte niet goed

Benzineverbruik is te hoog
Co gehalte verkeerd ingesteld
Warmdraairegelaar regeld de brandstofdruk niet goed
Verkeerd ingestelde onsteking
Verkeerde bogies

Hierboven staat een lijst met de meest voorkomende problemen. Ik zal de oplossing voor elk probleem proberen uit te leggen. Ik vertel daarbij waar hij zit en wat het hoort te doen.

Warmdraairegelaar regelt de brandstofdruk niet goed.
Dit is het rechthoekige blokje die aan de rechter zijkant van je cilinderkop gemonteerd zit. Dit apparaat is door te meten met een ohmmeter. De weerstand moet tussen de 20-26 ohm zijn. Op de kabel moet 12v staan bij ingeschakelde onsteking
Extra luchtschuif open niet.
Dit is een soort klepje die onderaan je inlaatbuis zit. Deze bevindt zich tussen brandstof/luchtverdeler en gasklep.
Koude start ventiel werk niet
Dit is een extra inspuitventiel op je inlaatspruitstuk. Deze zit voor op je inlaatspruitstuk. Testen is niet moeilijk. Bij koude motor draai je hem uit het inlaatspruitstuk. Vervolgens bogiekabel van verdelerkap af halen. Motor proberen te starten. Het inspuitventiel moet nu benzine nevelen. De koudestartventiel wordt aangestuurd door de thermothijdschakelaar (dikke kopperkleurige sensoraan de zijkant van je cilinderkop)
Stuwschijf van lucht/brandstof verdeler verkeerd ingesteld of loopt zwaar
Deze zit links bovenop de luchtfilterbak. Door extreme vervuiling kan deze stuwschijf zwaar gaan lopen. Ook is het mogelijk dat de ronde aluminium stuwschijf niet precies in het midden zit, waardoor de stuwschijf zwaar loopt. Dit is met een sleuteltje 10 op te lossen.
Vals lucht
Valse lucht is aanzuiglucht die niet op de juiste manier de motor binnen komt. Dit probleem is altijd moeilijk op te sporen. Ik doe het altijd met een busje quik-start. Je laat de motor lopen en spuit het quik-start over je inlaatspruitstuk heen. Vooral op plaatsen waar een pakking of o-ring zit. Gaat de motor sneller lopen dan weet je waar het probleem zit.
Brandstofpomp levert niet genoeg volume/druk
Deze zit onderaan je auto, net voor de achteras. De druk van de pomp is te testen door er een drukmeter op te zetten. De druk kan ook beinvloed worden door een verstopt brandstoffilter.
Stationair toerentalklep werk niet
Dit is een klep die in princiepe een by-pass van je gasklep is. Deze zit rechts op je inlaatspruitstuk gemonteerd. Doormeten is een manier om er achter te komen of het niet kapot is. De klep moet een weerstand hebben tussen de 10 en 15 ohm. De klep wordt geregeld door een temperatuursensor aan de zijkant van je cilinderkop. Dit is de sensor met de groen/rode draad.
Ontsteking staat niet goed
Af laten stellen
Verkeerde bogies
Spreekt voor zich, vervangen door de goede.

Zoals je ziet is het een hele lijst. Zoals gezeld is dit een lijst van de meest voorkomende storingen. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat jouwn storing niet in deze lijst voorkomt. Je moet je natuurlijk bedenken dat ik niet alles hier op kan schrijven.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Groeten peter
door JettaPowerrr
#67202
maurice schreef:
Menace schreef:
JettaPowerrr schreef: En de 9A? Hoevel microschakelaars heeft die? Ik kan er maar 1 vinden op de mijne....

Ter aanvulling:
De stappenmotor van de 9A heeft een 2 polige stekker.
En het koppel ligt ook wel wat hoger dan 168 Nm, namelijk op 180 Nm.
Hoe zat het ook al weer met de computers van de 9A? achter je middenconsole en onder je parafaan?

die zitten er gewoon, 2 stuks
2 Stuks wat? 2 Micro-schakelaars of 2 computers? Ik heb maar 1 computer, zover ik weet. Als er 2 zijn, dan is die andere wel heel goed verstopt! :lol: Achter de middenconsole zit de regelaar van de cruise-control.

Maar goed, ik heb dus maar 1 micro-schakelaar op m'n gasklep-huis...
Gebruikersavatar
door RK
#89531
een 9A blok in een Golf II GTI :?: 8O
Gebruikersavatar
door saus
#89844
RK schreef:een 9A blok in een Golf II GTI :?: 8O
Dat kan alleen als die uit amerika komt. Of zelfbouw uiteraard
Gebruikersavatar
door Fabian_GTI
#275172
Misschien leuk om het Nokkenas verhaal hier ook te plaatsen ?

Ik bedoel daarmee de nokkenassen vor KR voor PL gebruiken, weet niet meer precies hoe dat zat, meen de inlaat van KR als uitlaat voor PL te gebruiken ???
Gebruikersavatar
door saus
#277103
Fabian_GTI schreef:Misschien leuk om het Nokkenas verhaal hier ook te plaatsen ?

Ik bedoel daarmee de nokkenassen vor KR voor PL gebruiken, weet niet meer precies hoe dat zat, meen de inlaat van KR als uitlaat voor PL te gebruiken ???
Neuh zo werkt het niet.

De uitlaatnokkenassen van PL & KR zijn hetzelfde.
De inlaat van een KR kan je als inlaat voor PL gebruiken, dit merk je ook wel.

Maar je kan een uitlaatnokkenas inkorten en als inlaat gebruiken.

Dan heb je meer lift en blijft die langer open staan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
door Fabian_GTI
#280059
saus schreef: De uitlaatnokkenassen van PL & KR zijn hetzelfde.
De inlaat van een KR kan je als inlaat voor PL gebruiken, dit merk je ook wel.

Maar je kan een uitlaatnokkenas inkorten en als inlaat gebruiken.

Dan heb je meer lift en blijft die langer open staan.
Kijk, dankjewel !

Dus als ik me niet vergis als ik mn inlaat as vervang door een inlaatnok van een KR ga ik van 200 naar 212 graden. Geinig voor weinig :wink: ahummz

Kan je me ook vertellen wat voor vermogen je hiermee wint ( Onderin/bovenin )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Car play /android/radio /navi

Hoi Rene. Ik heb een paar maanden terug een Xtrons[…]

Update discover media

Aaa zoo, verwacht inderdaad ook niet dat dit kom[…]

Ik heb verschillende problemen met mijn ID.3 waaro[…]

De auto is van '21, dmv een coulance regeling is d[…]

Airco lijkt niet te koelen

Het hoeft zeker geen oplossing te zijn voor jou pr[…]

Golf 5 trekhaak

Beste mensen even een vraag ik heb een golf 5 1.4 […]

Trekhaak EOS

Bij veel modellen die vanaf fabriek een afneembare[…]

Div. Communicatiestoringen

Je kan het topic wel omhoog schoppen, maar zolang […]