VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#548172
Omdat er toch wel erg vaak onduidelijkheid is over zogenaamde stappenmotors, hier een korte uitleg wat dat nou precies is en wat ie doet.

Zo ziet een stappen motor eruit (foto heb ik 'geleend' uit het verkooptopic van johaniv):

Afbeelding

Hoewel het vaak 'stappenmotor' genoemd wordt, is het dat eigenlijk helemaal niet (Een stappenmotor is een motor die 'vaste' stappen maakt, bv een paar graden per stap of een bepaalde afstand naar binnen of naar buiten gaat). Zulke echte stappenmotoren vind je eigenlijk nooit bij auto's, waar ze wel inzitten zijn bijvoorbeeld printers. Maar goed, omdat stappenmotor zoveel gebruikt wordt noem ik het hier ook gewoon zo.

De 'stappenmotors' waar het hier over gaat zijn eigenlijk gewoon simpele magneetkleppen, die verder of minder ver openen en dus meer of minder lucht doorlaten. Dit is afhankelijk van de stroom waarmee ze aangestuurd worden.

Wel hebben ze bijna altijd dezelfde functie: het regelen van het stationaire toerental (zou dit niet geregeld worden, dan zou dat niet contant zijn, maar varieren met de temperatuur). Let wel, er zijn meer mogelijkheden om het stationair toerental te regelen, dit is er één van.

Wat doet dan ding nou precies: in de motor-ECU zit een regelaar die continu het stationaire toerental in de gaten houdt. De ECU weet dat de motor stationair moet draaien als de stationairschakelaar ingedrukt is (als die dus stuk is, werkt de regeling dus niet!).
De stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde als wat een stationairstelschroef doet, hij leidt een beetje lucht langs de gesloten gasklep om zo de motor draaiend te houden.
De ECU kijkt nou of het toerental lager of hoger is dan een 'doel'-toerental (bv 900 toeren). Is het nu hoger dan gaat de stappenmotor ietsjes dicht en omgekeerd. Hiermee wordt het toerental in 'evenwicht gehouden'.

Het is wel belangrijk om te weten dat de stappenmotor maar een beperkt regelbereik heeft. Heb je bv een vacuumlek dan kan de regeling dit niet meer compenseren, zelfs niet met volledig gesloten stappenmotor. Een heel klein lek zou misschien nog weggeregeld kunnen worden maar vaak merk je dat ook al.

Wat af en toe een probleem is bij stappenmotors, is dat ze vervuilt raken van binnen door bv carterdampen. Daardoor beweegt de klep/schuif moeizaam en wordt de regeling erg traag, vaak is dit te merken als het toerental 'zaagt' (op en neer gaat). Het helpt dan om de stappenmotor door te spoelen met remmenreiniger of gewoon benzine, zodat alle troep oplost.

Meestal is er ook nog een basisafstelling nodig, als die niet ok is dan kan de stappenmotor het ook vaak niet meer corrigeren.

Hier nog een paar problemen waardoor de stationairregeling niet werkt:

- Stappenmotor dus vervuilt of stuk (in 99% vervuilt)
- Vacuumlek (komt ook heel vaak voor)
- Kabelbreuk (soms) of ECU stuk (zelden)
- Stationaire basisafstelling niet in orde (bv door verdraaide of vervuilde gasklep)
- Schakelaar voor stationair toerental stuk

Hopelijk is hiermee een en ander duidelijker geworden over stappenmotor 8)
Laatst gewijzigd door golfje2 op 08 sep 2007 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door maurice
#548208
goede uitleg [clap]
Gebruikersavatar
door Antera
#548472
Niks aan toe te voegen sticky topic lijkt me
Gebruikersavatar
door CLHLC
#548690
Damn goed uitgelegd man [clap]
Gebruikersavatar
door GerardMkIIVR6
#586413
Maar hoe kan het dan dat sommige gasten met een VR6 vooral duitsers die klep eraf hebben.
Gebruikersavatar
door Leo-gti16v
#586427
Kijk daar wordt je de boel helder uitgelegt!! Thanks. :D
Gebruikersavatar
door 8klepper
#691079
waar vind ik de Schakelaar voor stationair toerental
bij een golf 2 gti 8 klepper motorcode pf
en hoe kan ik checken of die stuk is ?

groeten daniel
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#710175
8klepper, op de gasklep
als je de gasklep open drukt met de hand en terug laat gaan
moet deze klikken
kan niet missen
kan ook eentje opzitten wie klikt bij voll gas
das de vollast schakelaar

de nullast schakelaar regeld je stk in bij gas los
Gebruikersavatar
door golfgtipower
#710380
Perfecte uitleg iig

Patrick-MK3, tussen je inlaatspruitstuk en jouw luchtslang in

om simpel te zeggen hij overbrugt jouwn gasklep
door Patrick-MK3
#710488
jaja tja gasklep weet ik ook niet precies..maar ja ga dar misschien amar eens boel reinigen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#710819
Patrick-MK3, gasklep gewoon de gaskabel volgen kom je een gaspedaal tegen onderweg dan ga je de verkeerde kant op :P

... je hebt het andere topic waarin je gepost hebt[…]

Park assist

Moet hardware komen. Is niet zomaar te activeren.

Gisterenavond bij Vagcom Dordrecht geweest ,netjes[…]

Hallo Ik heb een probleem met mijn golf II . Ik […]

Hallo Allemaal, Ik wil graag zelf cruisecontrol i[…]

Merk ik ook meer en meer ja haha. Ik ga ook een OB[…]

Aansluiten Golf 2 dashboard

Maar wat zijn je verwachtingen nu? Dat andere mens[…]

Ik ben sinds een maand in het bezit van een VW UP […]