ET waarde is in dit geval totaal niet boeiend, je weet dat je 5.1cm verder naar binnen komt met je velg, dus de ruimte tussen je velg en veer word -5.1cm... als je nu 1,5cm over hebt tussen velg en veerpoot is dat dus na het verbreden 1,5 - 5.1 = -3.6cm.
Dat houd dus in dat je een spacer moet hebben van minimaal 3.7cm om weer 1milimeter van je veerpoot af te komen.
Meten is weten in dit geval.
Maar als je echt geïntresseerd bent in de ET;
Pak de velg erbij, meet hem op. Deel door 2. En meet vervolgens vanuit het middenpunt van de velg naar het hart, dan heb je je ET waarde.
6,5J = 16.51cm
/2 = 8.255cm
7,5J = 19.05cm
/2 = 9.525cm
Van de 7,5J gaat dus de ET waarde met 9.525-8.255= 1.27cm (halve inch) omhoog.
Dus je nieuwe ET voor de 7,5J's word ET42 + de nieuwe halve inch (12.7mm)= ET55.7
Voor de 8,5J's geld hetzelfde sommetje
6,5J = 16.51cm
/2 = 8.255cm
8,5J = 21.59cm
/2 = 10.795cm
10.795 - 8.255 = 2,54cm (1 inch)
Dus ET van de 8,5J = ET42 + 25.4mm = ET67.4.
Maar let op, denk niet dat je klakkeloos adapters kunt bestellen om op ET38 te komen of iets dergelijks, want om dus quitte te spelen weet je dat je 51mm verder naar binnen komt en diezelfde afstand dus breder uit moeten komen, om quitte te spelen zul je dus ET67.4 - 51mm= ET16.4 moeten hebben om je velgen te laten passen zoals ze nu passen.
Dit is de complete uitleg hoe je op deze getallen komt, om het sommetje makkelijker te maken kun je ook gewoon de verbreding in MM's door 2 delen en deze bij (afhankelijk van naar buiten en/of binnen verbreden) de ET waarde optellen en aftrekken.
Zo moeilijk is het niet dus.
En ETwaarden worden pas boeiend als je van elke breedte velg de minimaal passende ET weet.
Beste blijft altijd passen, zeker als je niet zeker weet.
