VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
Is bij mijn V ook die rechte straal uit de achter sproeier, zou idd beter zijn geweest dat ook een waaier was geweest. Meestal wordt de helft niet schoon als je op de snelweg rijd, of je moet die halfe tank leeg spuiten.
Schippersss schreef:Is bij mijn V ook die rechte straal uit de achter sproeier, zou idd beter zijn geweest dat ook een waaier was geweest. Meestal wordt de helft niet schoon als je op de snelweg rijd, of je moet die halfe tank leeg spuiten.
Ja inderdaad, ik gebruik deze om die reden nog maar heel zelden. Beetje jammer dat het een pipistraaltje is... :mrgreen:

Weet jij soms of je van de voorste en achterste ruitenwisser enkel de rubber kan vervangen? Bestaan hier kwalitatieve producten voor?
Als dat geen kwalitatieve oplossing is, wat zijn da degelijke ruitenwissers?
Volgens google zou Bosch goed zijn?
Even een kort vraagje welke draden waar aan te sluiten op relais.
Wil een luchthoorn aansluiten , klein schakelaartje ionder dash en de horn onder de kap.
heb een relais welke draad de + en welke de - en welke moet ik schakelen??
Er zitten namelijk 5 pins op het relais.
zie de foto.
Afbeelding
door P5R
85 en 86 lijkt mij de plus en de min waarmee je het relais laat schakelen, tussen 30 en 87a zit het verbreek contact, en tussen 30 en 87 zit een maak contact. Succes! :tu:
Als je een velg van 6,5j en een et waarde van 43 verbreed naar 7,5j en 8,5j welke et waarde krijg je dan?
De velgen worden niet aan de voorzijde verbreed zoals bij de stalen velgen maar juist aan de achterzijde.
door click
tijnoo schreef:met 1 april had ik n luchthoorn aan het remlicht van me moeder aangesloten :P heb me kostelijk vermaakt :P

Hahaha kan al lachen bij het idee :LOL:
door Vladi
In ieder geval een fucked up ET waarde die op geen enkele wagen fatsoenlijk past zonder spacers :lol:

Hart van je velg gaat 5.1 cm naar buiten, Dus de afstand(zover die er al is) tussen je velg en veerpoot word 5.1cm kleiner :tu:
Vladi schreef:In ieder geval een fucked up ET waarde die op geen enkele wagen fatsoenlijk past zonder spacers :lol:

Hart van je velg gaat 5.1 cm naar buiten, Dus de afstand(zover die er al is) tussen je velg en veerpoot word 5.1cm kleiner :tu:
Dat de ET waarde dan ontzettend hoog wordt dacht ik al. Maar toch wil ik graag weten wat de ET waarde wordt zodat ik weet wat voor dikte adapters ik nodig zou hebben om op een normale ET waarde uit te komen.

Maar oke, het hart komt dus 5,1 cm naar buiten. Maar kan ik daaruit ook te weten komen wat mijn ET waarde zou worden zonder het te hoeven meten?

In ieder geval bedankt Vladi. :D
door Vladi
ET waarde is in dit geval totaal niet boeiend, je weet dat je 5.1cm verder naar binnen komt met je velg, dus de ruimte tussen je velg en veer word -5.1cm... als je nu 1,5cm over hebt tussen velg en veerpoot is dat dus na het verbreden 1,5 - 5.1 = -3.6cm.

Dat houd dus in dat je een spacer moet hebben van minimaal 3.7cm om weer 1milimeter van je veerpoot af te komen.

Meten is weten in dit geval.

Maar als je echt geïntresseerd bent in de ET;
Pak de velg erbij, meet hem op. Deel door 2. En meet vervolgens vanuit het middenpunt van de velg naar het hart, dan heb je je ET waarde.

6,5J = 16.51cm
/2 = 8.255cm

7,5J = 19.05cm
/2 = 9.525cm

Van de 7,5J gaat dus de ET waarde met 9.525-8.255= 1.27cm (halve inch) omhoog.
Dus je nieuwe ET voor de 7,5J's word ET42 + de nieuwe halve inch (12.7mm)= ET55.7

Voor de 8,5J's geld hetzelfde sommetje

6,5J = 16.51cm
/2 = 8.255cm

8,5J = 21.59cm
/2 = 10.795cm

10.795 - 8.255 = 2,54cm (1 inch)

Dus ET van de 8,5J = ET42 + 25.4mm = ET67.4.

Maar let op, denk niet dat je klakkeloos adapters kunt bestellen om op ET38 te komen of iets dergelijks, want om dus quitte te spelen weet je dat je 51mm verder naar binnen komt en diezelfde afstand dus breder uit moeten komen, om quitte te spelen zul je dus ET67.4 - 51mm= ET16.4 moeten hebben om je velgen te laten passen zoals ze nu passen.

Dit is de complete uitleg hoe je op deze getallen komt, om het sommetje makkelijker te maken kun je ook gewoon de verbreding in MM's door 2 delen en deze bij (afhankelijk van naar buiten en/of binnen verbreden) de ET waarde optellen en aftrekken.
Zo moeilijk is het niet dus.

En ETwaarden worden pas boeiend als je van elke breedte velg de minimaal passende ET weet.

Beste blijft altijd passen, zeker als je niet zeker weet. :tu:
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 314

Ik ben sinds deze week in het bezig van een golf 8[…]

lamp_icoontje.png Is dit het lampje wat aan is […]

Tiguan e hybrid

Dat nog niet, ik dacht misschien dat meerdere pers[…]