VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
door Stinos
Hoe zit het precies met de regels voor thuiskomers?
Ik heb onder de golf 2 van mijn broer 13'' velgen liggen, moet je dan een 13'' thuiskomer hebben of een 14'' aangezien de dikte van de band om de thuiskomer veel dunner is als op een huidige velg met band.. Wat is hier precies de juiste regel voor?

alvast bedankt!

Stijn
Stinos schreef:Hoe zit het precies met de regels voor thuiskomers?
Ik heb onder de golf 2 van mijn broer 13'' velgen liggen, moet je dan een 13'' thuiskomer hebben of een 14'' aangezien de dikte van de band om de thuiskomer veel dunner is als op een huidige velg met band.. Wat is hier precies de juiste regel voor?

alvast bedankt!

Stijn
De totale omtrek van de velg plus de band moet hetzelfde zijn als het andere wiel op de as (en bij voorkeur: als álle andere wielen). Dit is bijvoorbeeld hier te berekenen: bandenmaat berekenen
door Stinos
Bartaggio schreef:
Stinos schreef:Thanks!

weet iemand dit zo uit zijn hoofd voor een 13'' en 14'' thuiskomertje?

Bedankt!
Zo ver ik weet zijn er alleen 14 en 15 inch thuiskomers. Ik heb nog ff bij mij gekeken, 14 inch thuiskomer heeft een 105 70 r14 bandje :tu:
Ja dat dacht ik dus ook..
Helaas gaat die calculator maar tot 135, maar denk dat ik de gok maar gewoon moet nemen, een thuiskomertje is tenslotte een noodoplossing.. kan mn vloertje achterin ook weer mooi plat en heb ik weer een reservewiel, nu nog een 14'' thuiskomertje voor een leuke prijs op de kop tikken!
Danku!
Stinos schreef:
Bartaggio schreef:

Bedankt!
Zo ver ik weet zijn er alleen 14 en 15 inch thuiskomers. Ik heb nog ff bij mij gekeken, 14 inch thuiskomer heeft een 105 70 r14 bandje :tu:
Helaas gaat die calculator maar tot 135, maar denk dat ik de gok maar gewoon moet nemen, een thuiskomertje is tenslotte een noodoplossing.. kan mn vloertje achterin ook weer mooi plat en heb ik weer een reservewiel, nu nog een 14'' thuiskomertje voor een leuke prijs op de kop tikken!
Danku!
O ja joh, zo lang je een redelijk standaard 13" bandje hebt, kun je gewoon een thuiskomer gebruiken.

Volgens mij zit er standaard 175 50 r13 op een 13" velg. 185 65 r14 op een 14" en 195 50 r15 op een "15. Enige reden waarom er een 15" thuiskomer is, is omdat een g60 enzo grotere remmen hebben waardoor de 14" thuiskomer niet past.

Als je trouwens nog in een keer in de buurt van Hoorn(NH) komt, mag je er wel eentje komen halen hoor. Heb er volgens mij nog een paar liggen.
door Tommm
Vw_Golf_Mk2 schreef:
MK2-VRT schreef:Laat je de velg wat afdraaien ;)
Is idd ook een optie, maar de velgen zijn dus niet om te boren??
Zou een stuk goedkoper zijn aangezien 4adapters 350euro kosten..
Ik weet waar wel een adresje waar je ze voor minimaal 150 euro minder kan krijgen. :tu:
Oh zie nu ook je 270 euro, maar de adapters die ik bedoel zijn sowieso niet van alu.
Dus trekt de bende iig niet krom. Als hij het nog doet, kan wel voor je vragen.
Tommm schreef:Ik weet waar wel een adresje waar je ze voor minimaal 150 euro minder kan krijgen. :tu:
Oh zie nu ook je 270 euro, maar de adapters die ik bedoel zijn sowieso niet van alu.
Dus trekt de bende iig niet krom. Als hij het nog doet, kan wel voor je vragen.
Als je het voor me wilt vragen zou ik het zeer waarderen.

Bedankt :tu:
Stinos schreef:
Bartaggio schreef:

Bedankt!
Danku!
Is makkelijk uit te rekenen bijv 185-60-14 185 is de breedte en 60 en is de hoogte en de 60 staat voor 60% dus gewoon 185\100x60= de omtrek van de band :D Heb ik toch nog wat op school geleerd
IkNietGtihebben schreef:Is makkelijk uit te rekenen bijv 185-60-14 185 is de breedte en 60 en is de hoogte en de 60 staat voor 60% dus gewoon 185\100x60= de omtrek van de band :D Heb ik toch nog wat op school geleerd
Dat rekensommetje is niet de omtrek van het wiel maar alleen de hoogte van de band zelf. voor de omtrek van de band krijg je door pi diameter te doen.

Dus ff snel: pi (14 * 2,54) + ( 185/100*60) = 114,14cm omtrek
  • 1
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 314

Ik ben sinds deze week in het bezig van een golf 8[…]

lamp_icoontje.png Is dit het lampje wat aan is […]

Tiguan e hybrid

Dat nog niet, ik dacht misschien dat meerdere pers[…]