VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
door Tommm
MK2-VRT schreef:
Tommm schreef:Goeie morgen, ik had een vraagje.
Hoe zet je de de zuigers op tijd met je kleppen?
Je kleppen weet ik daar staan 2 stipjes die je gelijk aan je blok moet zetten, maar waar staat
hoe je de cilinders moet neer zetten voordat je de kop er op zet?

Bedankt alvast! :tu:
Je kop nooit monteren als zuiger in en BDP staat! Als je even niet opgelet hebt druk je je met een beetje pech zo een klep krom.

Motor gewoon op bdp zetten en dan een slagje terug, dan staat niks boven, kop kun dan op merkteken laten, monteren, vastdraaien, motor weer ietsje vooruit en hij staat hij tijd.
Bedankt voor het snelle antwoord, dit weekend moet de weddding beginnen van het blok.
Maar wat bedoel je precies met BDP? Heb dit wel opgezocht maar kom hier met verschillende resultaten. Heb je een linkje hier voor of wil je mij eventueel een pb sturen met uitleg hier van?
BDP = bovenste dode punt..

Als je de motor dus in BDP zet, staat je merkteken op de krukas goed, en dan staat automatisch ook zuiger 1 ( en 4 ) boven.

Als je dus je kop klakkeloos erop heb, heb je kans dat de kleppen de zuigers raken met alle gevolgen van dien.

Wat je dus moet doen, zet de nokkenas zo goed als op tijd.

Zet de motor op bdp, draai de krukas aan de poulie dan een 90 graden links om.

Monteer de kop en de rest..

Als de aan de distributie begint draai je de krukas weer 90 graden rechtsom ( dan staat hij dus weer in BDP ), lijn het merkteken van de nokkenas nogmaals uit, let op de tussenas ( merkteken ) en monteer de riem dan.

Je draait je krukas een 90 graden terug om er zo voor te zorgen dan geen enkele zuiger meer boven staat, dan kun je dus ook niks beschadigen of kapot maken, en maakt het in feite ook niks uit hoe je de kop monteert.
door Tommm
MK2-VRT schreef:BDP = bovenste dode punt..

Als je de motor dus in BDP zet, staat je merkteken op de krukas goed, en dan staat automatisch ook zuiger 1 ( en 4 ) boven.

Als je dus je kop klakkeloos erop heb, heb je kans dat de kleppen de zuigers raken met alle gevolgen van dien.

Wat je dus moet doen, zet de nokkenas zo goed als op tijd.

Zet de motor op bdp, draai de krukas aan de poulie dan een 90 graden links om.

Monteer de kop en de rest..

Als de aan de distributie begint draai je de krukas weer 90 graden rechtsom ( dan staat hij dus weer in BDP ), lijn het merkteken van de nokkenas nogmaals uit, let op de tussenas ( merkteken ) en monteer de riem dan.

Je draait je krukas een 90 graden terug om er zo voor te zorgen dan geen enkele zuiger meer boven staat, dan kun je dus ook niks beschadigen of kapot maken, en maakt het in feite ook niks uit hoe je de kop monteert.
Oke oke. Ja ik snapte dat als je hem niet goed zet je kleppen oid naar de maan gaat daarom vroeg ik het hier eerst ook weer. En alvast weer bedankt voor je antwoord. Als ik het dus goed begrijp moet ik de eerste en de vierde zuiger omhoog hebben staan, dan de krukas 90 graden terug draaien en kan de kop er op? Staat er ook wat op de krakas en t onderblok aangegeven? Zodat je kan zien dat de krukas goed staat?
MK2-VRT schreef:Ja klopt Tom, dus op die manier doen.

Op de krukaspoulie staat een merkteken, en op het vliegwiel ( plastic dop uit de bak draaien )

Dat zijn dezelfde tekens..

Volgens mij moet je hij ook nog zijn ontsteking in de gaten houden deze wordt ook door de distributieriem aangedreven

zorg dat vliegwiel hier staat ( dit punt is 6 Graden voor BDP het 0 teken helemaal rechts is je 0 Graden teken )
Afbeelding

Kijk onder de rotorkap of dit zo staat
Afbeelding

Kijk nu of je krukas nog goed staat en je ontstekings tandwiel ook
Afbeelding
Drie kleine vraagjes!

Vraagje 1: Tussen de 100 en de 120 kmh lijkt het of mijn wielen aan de achterkant heel veel geluid produceren. Is dat mogelijk? Zouden ze vierkant of iets dergelijks kunnen zijn wat het geluid veroorzaakt? Voor de 100 en na de 120 is het geluid bijna niet aanwezig.
Als ik een kans heb gooi ik er even andere wielen onder om te controleren of dat het probleem kan zijn.

Vraagje 2: Ik rij graag een beetje door. Ik heb een 1.3NZ met 5e versnelling. Bij 120 zit mijn toerental bij ongeveer 3250 en bij 140 ongeveer bij 3750. Hoeveel verschilt dat in benzineverbruik? Ik rij graag een beetje vlot maar ik heb studentenportomonnee... :mrgreen:

Vraagje 3: Mijn auto slaat steeds slechter aan. De startmotor is niet kapot, heb ik al gecontroleerd door de plus van de startmotor te verbinden met de plus van de accu. Die is in orde dus! Toch maakt ie wel een klik als ik het contact ronddraai. Is die klik van de startmotor? Is dan het contactblokje kapot of een weerstand op de kabels? Van de week sowieso maar even het contactblokje vervangen.

Alvast bedankt! :tu:
bobbob schreef:CO eisen zijn aan de hand van het bouwjaar van de auto, en of je kat/lambda hebt.
Dus als je nieuw blok in je oude Golf douwt heb je CO eisen van van je Golf.
Ff geen rekening houdend met dat je er een kat of lambda bij bouwt, dan heb je andere (strengere) eisen.

Correct me if I'm wrong!
Lambda komt er wel bij.. kat laat ik uiteraard liever weg ;)
door bobbob
martijn-mk2 schreef:
bobbob schreef:CO eisen zijn aan de hand van het bouwjaar van de auto, en of je kat/lambda hebt.
Dus als je nieuw blok in je oude Golf douwt heb je CO eisen van van je Golf.
Ff geen rekening houdend met dat je er een kat of lambda bij bouwt, dan heb je andere (strengere) eisen.

Correct me if I'm wrong!
Lambda komt er wel bij.. kat laat ik uiteraard liever weg ;)
Snap ik! Met lambda heb je de strenge eisen, heb ik ook.. Hier zat ik dus mee met de APK bij mijn auto.
Ik heb het opgelost door er tijdelijk voor de APK ff een dummie in te draaien, dan "heb ik geen lamba" dus heb ik de ruimere eisen van 4,5% ipv 0,5% met lambda.
Dus je zou het ook evt op die manier kunnen gaan oplossen met APK...
door bobbob
Quynten schreef:Vraagje 1: Tussen de 100 en de 120 kmh lijkt het of mijn wielen aan de achterkant heel veel geluid produceren. Is dat mogelijk? Zouden ze vierkant of iets dergelijks kunnen zijn wat het geluid veroorzaakt? Voor de 100 en na de 120 is het geluid bijna niet aanwezig.
Als ik een kans heb gooi ik er even andere wielen onder om te controleren of dat het probleem kan zijn.
Balans van de wielen goed? Geen te grote naafdiameter?
Ik zou het ff testen met setje andere wielen. Niet heel veel werk, en je weet of het aan je wielen ligt of aan je ophanging.
Quynten schreef:Vraagje 2: Ik rij graag een beetje door. Ik heb een 1.3NZ met 5e versnelling. Bij 120 zit mijn toerental bij ongeveer 3250 en bij 140 ongeveer bij 3750. Hoeveel verschilt dat in benzineverbruik? Ik rij graag een beetje vlot maar ik heb studentenportomonnee... :mrgreen:
Geen idee.
Quynten schreef:Vraagje 3: Mijn auto slaat steeds slechter aan. De startmotor is niet kapot, heb ik al gecontroleerd door de plus van de startmotor te verbinden met de plus van de accu. Die is in orde dus! Toch maakt ie wel een klik als ik het contact ronddraai. Is die klik van de startmotor? Is dan het contactblokje kapot of een weerstand op de kabels? Van de week sowieso maar even het contactblokje vervangen.
Accu is wel goed? Bij mij start en loopt ie slecht als de accu wat leger is...
Anders weet ik het niet, ben niet enorm thuis in het meer technische gedeelte van de auto (bedrading en motor enzo bedoel ik dan).
bobbob schreef:Snap ik! Met lambda heb je de strenge eisen, heb ik ook.. Hier zat ik dus mee met de APK bij mijn auto.
Ik heb het opgelost door er tijdelijk voor de APK ff een dummie in te draaien, dan "heb ik geen lamba" dus heb ik de ruimere eisen van 4,5% ipv 0,5% met lambda.
Dus je zou het ook evt op die manier kunnen gaan oplossen met APK...
Ah op die manier.
Dan ga ik wel meteen voor een race kat :tu:
  • 1
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 314

Ik ben sinds deze week in het bezig van een golf 8[…]

lamp_icoontje.png Is dit het lampje wat aan is […]

Tiguan e hybrid