VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
ik ging er van uit dat hij een BE rijbewijs had, indien dit niet het geval is:

1. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja. zie vraag 2
Nee. Rijbewijs B volstaat
2. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?
Ja. Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee. Zie vraag 3
3. de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Ja. Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee. Rijbewijs B volstaat

wel op letten dat het om maximaal laadvermogen gaat en niet op wat er daadwerkelijk op ligt.

*edit, vraag 2 is volgens mij niet meer van toepassing met de nieuwe regels(aanhanger mag meer wegen dan de auto mits je niet boven die 3500kg komt.)
jopie95 schreef:Veel mensen vergeten het gewicht van de aanhanger en die willen vaak ook wel wat wegen.
je moet even kijken wat de aanhanger weegt en de auto, als dat onder die 1300kg blijft moet het volgens mij mogen.

correct me if i'm wrong
Dat is met een dergelijke combinatie nagenoeg onmogelijk. Oftewel, in dit geval, BE is benodigd. :tu:
vwgolf3gt schreef:ik heb BE rijbewijs. mijn auto mag geremd 1400kg trekken. de auto die ik op wil halen is een 106 773kg. en dan een van deze karren. http://www.couplaza.nl/nl/category/a-co ... rettyPhoto
Dan zie ik geen enkel probleem. Die eerste kar weegt 600kg. :tu:
De eerste keer zei je wel 1300 kilo, dus wat is het nu? Dan mag het namelijk niet en heb je je gewoon te houden aan je maximale gewicht dat je (geremd) mag trekken, staat los van B of BE. :tu:
SjoerdB schreef:
vwgolf3gt schreef:ik heb BE rijbewijs. mijn auto mag geremd 1400kg trekken. de auto die ik op wil halen is een 106 773kg. en dan een van deze karren. http://www.couplaza.nl/nl/category/a-co ... rettyPhoto
Dan zie ik geen enkel probleem. Die eerste kar weegt 600kg. :tu:
De eerste keer zei je wel 1300 kilo, dus wat is het nu? Dan mag het namelijk niet en heb je je gewoon te houden aan je maximale gewicht dat je (geremd) mag trekken, staat los van B of BE. :tu:

ik had het nog even nagekeken en het is 1400kg.
Heb je rijbewijs BE voor nodig. Maximale laadvermogen van de aanhanger is meer dan die 1400kg.
(ookal ga je daar met een 106 er op niet overheen.)

Als je geen BE hebt word er gekeken naar de maximale belading. Kan het, mag je er mee rijden, kan het niet, mag het niet.
Met BE word er gekeken naar de daadwerkelijke belading. Men gaat er dan van uit dat je weet wat je aan het doen bent met een aanhanger.
Dus met BE, ja, Zonder BE nee. (of je moet een boete willen riskeren. )
Gewoon met de trekker gaan :LOL:
*edit
vraagje, hoe kun je zien of een wiellager versleten is als je een losse fusee hebt?
of is het verstandig om direct de wiellager te vervangen voor een nieuwe?
Ja maar ik heb een "nieuwe" fusee liggen, dus als ik hem eerst monteer en dan blijkt het wiellager stuk te zijn kan ik hem er weer onderweg halen.
en aangezien ik hem persoonlijk niet zo snel kan draaien met de hand vroeg ik mij af of je dat ook anders kon testen.
En of het dan misschien verstandig is het wiellager te vervangen voordat ik de fusee monteer?

hoop dat ik het een beetje goed geformuleerd heb zo.
  • 1
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 314

Ik ben sinds deze week in het bezig van een golf 8[…]

lamp_icoontje.png Is dit het lampje wat aan is […]

Tiguan e hybrid

Dat nog niet, ik dacht misschien dat meerdere pers[…]

Na al lang niet meer hier geweest te zijn na de go[…]