VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1289328
ik had de vraag over dit stukje wat ik van de rdw site af heb gehaald over de verander per 1 mei 2009 :

De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een
lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd.
Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31
december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde
hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum
eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een
katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden
niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de
betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s
toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten
na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden
uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is
gemonteerd.

Is het nou dus niet meer verplicht als je auto na 31 december 1992 is (mijne is uit feb 1993) om een katalysator eronder te hebben?
Want ik weet nog goed dat die regel voor 1 mei was van dat het na 31 december 1992 verplicht was om er 1 onder te hebben..

Als het dus nu niet meer verplicht is en ik zorg dat er deze tussenuit is , is de viergasmeting ook niet meer nodig zoals ik het begrijp?

Ps . alsnog staat er wel E2 op me kentekenbewijs ofzo wat ze voor deze datum erbij vermelden?
#1293768
vraagje over de kentekenplaten!
ik moet binnenkort weer dus daarom. Me auto moet terugkomen van de spuiter en aangezien hij gecleaned is en asap naar de apk moet zit ik met de vraag of de kentekenplaten perse OP de auto moeten vast zitten. mogen ze ook bij de auto zijn of iets dergelijks :P klinkt misschien raar maarja... ik ben nog bezig met de oplossing voor de kentekenplaten en zenz dus zodoende!
nog mooier is een pmetje :D alvast bedankt!
#1299547
idd, ze moeten op de auto bevestigd zitten, en aan de achterzijde voorzien zijn van kentekenverlichting.

Bovendien moet ten alle tijde de zwarte omranding van de plaat overal zichtbaar zijn. (Bij half dichtgelaste achterkleppen mag de klep dus officieel niet een stukje oversteek hebben over de plaat.
#1318698
Mijn auto is maandag afgekeurd op een paar punten. Draagarmrubbers verrot, rustpuntje op de remleiding achter (van L naar R) en knippers in de achterlichten niet oranje genoeg. Remleiding en rubbers inmiddels vervangen, maar de knippers niet. Ik kan dit niet meer oranje krijgen, zijn nieuwe FK rood-witte achterlichten met gloednieuwe oranje bolletjes erin.

Wat zijn hiervoor de regels?
#1318756
starsky schreef:Knipperlichten achter moeten rood of oranje (ambergeel) zijn. Kleur glas maakt in principe niets uit..
Zoals gezegd dus erg vreemd dat het afgekeurd is. Glas is wit/semihelder en het bolletje is nieuw en knaloranje. Eerst waren de bolletjes te oud, maar toen ik ze liet zien waren ze nieuw en kon dat het dus niet zijn. Toen was de unit niet gekeurd, laten zien dat ze e-gekeurd zijn dus toen was het gewoon afkeur omdat het licht niet oranje genoeg was. Wat kan ik hier nou aan doen?

Het gaat om deze jongens:
Afbeelding

Nog nooit gehoord dat deze lampen afkeur zouden betekenen. Onze daily met verweerde, donkerder, en beslagen achterlichten komt er gewoon doorheen :evil:
#1319096
starsky schreef:Apart verhaal, zou volgens mij gewoon goedgekeurd moeten worden. Soms heb je wel eens dat dat ze verkleuren maar met nieuwe..
De auto moet toch voor een herkeuring, als ik de bout van de draagarm los geslepen heb en een subframe op de kop heb weten te tikken, en dan laat ik ze gewoon zo zitten. Lampjes zien er echt als nieuw uit, volgens mij heeft die vent zich gewoon vergupt..
#1320299
Tjah als de bolletjes volledig oranje zijn, en dus geen wit licht mee kunnen geven, is het geen afkeur.

Maar het blijft hoe een keurmeester dr naar kijkt in sommige gevallen.

Ik had vorigjaar met een 6N met heldere smoke achterlichten ook een discussie toen ik dr een steekproef op had. Ik had gewoon netjes recht van achter enz gekeken of dr geen wit licht door kwam, maar op de brug zag de controleur net een heeeeeeel klein stukje wit, van onderaf (licht stond nog aan). Nou daar begon die hoor, maar geen gedoe verder :p
#1320595
NielsG60 schreef:Tjah als de bolletjes volledig oranje zijn, en dus geen wit licht mee kunnen geven, is het geen afkeur.

Maar het blijft hoe een keurmeester dr naar kijkt in sommige gevallen.

Ik had vorigjaar met een 6N met heldere smoke achterlichten ook een discussie toen ik dr een steekproef op had. Ik had gewoon netjes recht van achter enz gekeken of dr geen wit licht door kwam, maar op de brug zag de controleur net een heeeeeeel klein stukje wit, van onderaf (licht stond nog aan). Nou daar begon die hoor, maar geen gedoe verder :p
Zover ik begreep keek hij van achter het stuur in de buitenspiegel in een spiegel achter de auto. Daar dacht hij te zien dat ze te wit waren. Ik merk het wel met de herkeuring wat hij ervan vindt. Bolletjes zijn nieuw en knaloranje, maar als het moet dan gooi ik er even een andere unit in. Niet goedschiks, dan, dan maar kwaadschiks :P
#1325471
Mijn auto is goedgekeurd:D

alleen heb ik een gek papier gekregen. Ze hebben namelijk de voorkant ingevuld op een gewoon vel papier geprint. Op de achterkant staat niks. Zijn hiervoor niet de officieele rdwpapieren nodig?

Niet dat ik dalijk problemen krijg met de politie
#1325507
ik heb wat condens in me achterlampen, dit zit aan de zijkanten dus het verkeer achter me ziet er in principe niks van..
is dit een afkeur op de APK?
en het knopje van de koplampen afstellen werkt niet meer aangezien ik andere lampen erin heb.. doen ze hier moeilijk over?
BVD!
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 121

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.