Pagina 1 van 9

Het grote afkortingen (& termen) topic

Geplaatst: 26 mei 2006 15:41
door Ruben
Nou helaas is deze ook verdwenen met de crash van het forum. Het was ondertussen toch al best een aardige lijst geworden!

Helaas had ik ook geen back-up ervan op mijn eigen pc. Dus dan beginnen we maar weer overnieuw!

Een verzoek van mijn kant, heb je afkortingen of heb je een betere uitleg, plaats het dan in dit topic. Dan zal ik het topic zo goed mogelijk updaten!

4Motion: 4 Wielaandrijving met Haldex koppeling
4WD: 4 Wheel Drive, 4 wielaandrijving
8v: 4 cilinder motor met 8 kleppen, 2 per cilinder .
10v: 5 cilinder motor met 10 kleppen, 2 per cilinder.
12V: 6 cilinder motor met 12 kleppen, 2 per cil. (VR6)
16v: 4 cilinder motor met 16 kleppen, 4 per cilinder.
20v: 4 cilinder motor met 20 kleppen, 5 per cilinder of 5 cilinder motor met 4 kleppen per cilinder.
20vt: 4 cilinder turbomotor met 20 kleppen, 5 per cilinder of 5 cilinder turbomotor met 4 kleppen per cilinder.
24v: 6 cilinder motor met 24 kleppen, 4 per cilinder.

ABS: Anti Blokkeerings Systeem
A/C: Airconditioning
ACC: Adaptive Cruise Control, houd afstand op voorganger.
Amp: Amplifier, versterker
ASR: Aandrijfslipregeling

CAT: Catalysator, zetten stoffen in uitlaatgassen om. Is minder vervuilend.
CC: Cruise Control
CC: Cabrio Coupé
CDI: Common-rail Direct Injection, hoge druk inspuiting bij Diesel.
CL: Custom Luxe / Classic Line
Climate Control: Automatische AC, temperatuur geregeld.
CSC-dak = Coupe-schuif(schiebe)-cabriolet (VW Eos).
CV : Centrale vergrendeling
CVT: Continuously Variable Transmission, hightech DAF systeem.

BlueMotion: Reeks zuinige en zeer schone TDI motoren van VW.
DPF: Diesel Partikel Filter, voor filteren van de uitlaatgassen van een Diesel
DOHC: Double Overhead Camshaft, apparte nokkenassen voor de in- en uitlaatkleppen.
DSG: Direct Shift Gearbox, automatisch systeem met 2 koppelingen.
DUB: Is en afgeleide, komt van veedub, dit komt weer van "veedubbeljoe" wat phonetisch geschreven vw in het engels is.

ECU: Electronic Control Unit, hart van de electronica
EDA: Elektronisch Sperdifferentieel
EDS: Elektronisch Sperdifferentieel
EGR: Exhaust Gas Recirculation, herverbranding van gedeelte uitlaatgassen, beperkt vervuiling
EL. Ramen: Electrische ramen
EPC: Electronic Power Control, elektronisch gaspedaal of indicator lampje dat aangeeft dat activator van 1 van de pedalen stuk is.
ESP: Elektronisch Stabilisatie Programma
ET: Einpress Tiefe, afstand van montagevlak van de velg tot aan de middenlijn van de velg.

FSI: Fuel Stratified Injection

GL: Grande Luxe
GLS: Grand Luxe Sport???
GPS: Global Positioning System
GSI: Gran Sport Injectie
GT: Gran Turismo
GTD: Gran Turismo Diesel
GTE: Gran Turismo Einspritzung
GTI: Gran Turismo Injectie
GTS: Gran Turismo Spritzung
GTX: Gran Turismo eXtreme

HU: head unit, de radio zelf, bevind zich meestal in het dashboard

KAT: zie CAT
kW: Vermogen van de motor, uitgedrukt in kiloWatt. Berekening: Vermogen = Koppel * hoeksnelheid

LM velgen: Lichtmetalen velgen, velgen geproduceerd van aluminium. Al zou je van sommige replica velgen denken dat ze van gietijzer zijn...
LSD: Limited slip differential, zodat een wiel niet meer door kans slaan. En de ander op dat moment niet meer aangedreven word.

Mk: Mark = Type/Model zoals Golf 2 (= Mk2)
MMS: Motor Management Systeem
MPI: Multi Point Injectie

Nm: Koppel van de motor, uitgedrukt in Newton meter

OBD: On-Board Diagnostics, aansluiting voor computer voor diagnose stellen
OBD2: 2e generatie van OBD
OEM: Original Equipment Manufacturer: http://nl.wikipedia.org/wiki/OEM
OHC: Overhead Camshaft, één nokkenas om de in- en uitlaatklep te bedienen.

PDC: Park Distance Control, sensoren die bij parkeren afstand aangeven.
PK: Vermogen van de motor, uitgedrukt in Paardenkracht. Is kW * 1,36

R: Reverse, staat op de versnellingspook, achteruit.
R32: Uitvoering van de Golf van met en 3.2L 24v V6 en 4Motion aandrijving. Ook wel über Golf genoemd :wink:

SDI: Saug Diesel Injection
SOHC: Single OverHead (bovenliggende) Camshaft, zie OHC
SPL-installatie: Sound Presure Level installatie, zoveel mogelijk geluidsdruk produceren, word gemeten in dB's.
SR: Van de 1.6 SR, saugh rohr. Motor waarbij trekkracht overal in het toerengebied gelijk moet zijn.
SQ-installatie: Sound quality installatie. Geluidskwaliteit belangrijker dan (bass-)volume
SRS: Supplemental Restraint System, van de SRS Airbag
STI: Subaru Technica International
STK: Stationair toerental klep
Syncro: 4 wielaandrijving met visco koppeling, door opzet maximaal 3 aangedreven wielen. Slipt een voorwiel door? -> worden de achterwielen aangedreven.

TD: Turbo Diesel
TD intercooler: Turbo Diesel met intercooler
TDI: Turbo Direct Injection Diesel
TFSI: FSI Turbo motor
TSI: Twincharger Stratisfied Injection
TSP: Trailer Stability Program, soort ESP maar dan voor een aanhanger. Gaat deze slingeren dan zal de auto automatisch gas lossen en ligt meesturen om de aanhangwagen te corrigeren.

U9: Code op kentekenbewijs, houd in dat de auto een katalysator moet hebben

V5: 5 cilinder motor in V vorm, 2 cilinderbanken (verkrijgbaar in 10v en 20v variant).
V6: 6 cilinder motor in V vorm, 2 cilinder banken.
V-motor: zelfde als hierboven, cilinderbankhoek is verschillend per merk/motor.
VR6: Sechszylinder Einspritzmotor in Versetzte Reihe
VAG: Volkswagen AG (zoals het nederlandse BV)
VANOS: Variabele kleptiming volgens BMW systeem
VTEC: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System. Bij VTEC wordt bij een bepaald toerental (bovenin) overgeschakeld scherpere nok op de nokkenas. Door de vergrote kleplift nemen de prestaties van de motor toe.)
VVT: Variable Valve Timing, variabele klep timing, optimaliseren kleplift voor verbeterde prestaties van de motor.

W8: Zelfde principe als de W12 echter 2 cilinders minder in elke cilinderbank.
W12: 2 VR6 motoren die beide gekantelt zijn en één krukas delen.
WRC: World Rally Car

Gedetaileerde uitleg van veel bovenstaande termen: http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_1/N ... yView.aspx

Geplaatst: 02 jun 2006 20:42
door Rick
VR6= Sechszylinder Einspritzmotor in V-Reihe

Geplaatst: 11 jun 2006 22:08
door Patrick-MK3
CL staat toch ook voor Classic line?

Geplaatst: 03 jul 2006 09:20
door Ruben
Tja dat van CL zal wel altijd een discussie blijven, zet jou vertaling er ook bij. En die van de VR6 ook.

Geplaatst: 03 jul 2006 09:29
door mice
DOHC = Double Overhead Camshaft
OHC = Overhead Camshaft

Geplaatst: 09 jul 2006 20:12
door mighty_myte
waar staat SDI voor?

Geplaatst: 09 jul 2006 20:13
door Cabbie_mk3
mighty_myte schreef:waar staat SDI voor?
Slome Diesel Injectie...




:lol:

Geplaatst: 09 jul 2006 20:19
door NeFReT
Sauge Diesel Injection

Geplaatst: 11 jul 2006 12:15
door patje26
Patrick-MK3 schreef:CL staat toch ook voor Classic line?
Hmz rij zelf ook een CL, garage vertelde mij dat het comfort luxe betekende

Geplaatst: 18 aug 2006 10:54
door Capo
speedrazor schreef:VR6= Sechszylinder Einspritzmotor in V-Reihe
Versetzte Reihe

Geplaatst: 18 aug 2006 10:56
door RITC
EPC?
elektronische gaspedaal toch??

Geplaatst: 18 aug 2006 11:07
door UltraRebel
Waar staat MK voor? van MK 1 MK 2 enz...

Geplaatst: 18 aug 2006 11:11
door ProudVWdriver
WRC = World Rally Car
STI = Subaru Technica International

8v = motor met 8 kleppen (4 cil. motor)
10v = motor met 10 kleppen (5 cil. motor)
16v = motor met 16 kleppen(4 cil. motor)
20v = motor met 20 kleppen (4 cil. motor)
20vt = motor met 20 kleppen en turbo (4 cil. motor)
24v = motor met 24 kleppen (6 cil. motor)
V5 = 5 cilinder V-lijn motor (verkrijgbaar in 10v (highline) en 20v (GTI) motor.
V6 = 6 cilinder V-lijn motor (4-motion)

VTEC = Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System (Bij VTEC wordt bij een bepaald toerental overgeschakeld van een “tammeâ€

Geplaatst: 18 aug 2006 11:39
door Capo
STI en VTEC is niet van toepassing op VW...........

Geplaatst: 18 aug 2006 11:41
door mice
UltraRebel schreef:Waar staat MK voor? van MK 1 MK 2 enz...
Mark, is zeg maar een model aanduiding in het engels.