- 23 jul 2009 17:13
#1168016
"Begin mei 1974 liep de eerste Golf van de band. Volkswagen brak met de tot dan gevolgde opstelling waarbij steevast een luchtgekoelde motor achterin geplaatst was. De Volkswagen Golf kreeg een voorin gebouwde watergekoelde viercilindermotor, een zelfdragende carrosserie, een achterklep (derde of vijfde deur; zie hatchback) en voorwielaandrijving. Het design was van Giorgetto Giugiaro. Aanvankelijk was de Golf verkrijgbaar in twee uitvoeringen, standaard (S) en L(S) en kon men slechts kiezen tussen twee benzinemotoren, een 1100cc met 50 pk en een 1500cc met 70 pk. De laatste was ook te bestellen in combinatie met een drietraps automatische versnellingsbak. Een "S" op de achterklep (al dan niet achter de "L") stond voor de grotere motor. De 1500cc motor was anders ontwikkeld en geen vergrote uitvoering van de 1100cc zoals vaak het geval."
En mag ik je vertellen inderdaad dat de S het meest kale model is dat er bestaat! (Ja ik rij er in); geen middenconsole, geen opbergvakjes, geen dashbordkastje hahaha, maar wat een snoepje is het
stn1 schreef: vanaf de eerste mk2 had je al een aantal modellen. Basis, C, CL, GL, Carat, GTI, GTD. De C was niet eens het meest kale modelBasis = S (standaard)
Na de facelift te herkennen aan het schuine schrift in de typeaanduidingen.
"Begin mei 1974 liep de eerste Golf van de band. Volkswagen brak met de tot dan gevolgde opstelling waarbij steevast een luchtgekoelde motor achterin geplaatst was. De Volkswagen Golf kreeg een voorin gebouwde watergekoelde viercilindermotor, een zelfdragende carrosserie, een achterklep (derde of vijfde deur; zie hatchback) en voorwielaandrijving. Het design was van Giorgetto Giugiaro. Aanvankelijk was de Golf verkrijgbaar in twee uitvoeringen, standaard (S) en L(S) en kon men slechts kiezen tussen twee benzinemotoren, een 1100cc met 50 pk en een 1500cc met 70 pk. De laatste was ook te bestellen in combinatie met een drietraps automatische versnellingsbak. Een "S" op de achterklep (al dan niet achter de "L") stond voor de grotere motor. De 1500cc motor was anders ontwikkeld en geen vergrote uitvoering van de 1100cc zoals vaak het geval."
En mag ik je vertellen inderdaad dat de S het meest kale model is dat er bestaat! (Ja ik rij er in); geen middenconsole, geen opbergvakjes, geen dashbordkastje hahaha, maar wat een snoepje is het
VW Golf 1 1979 Oldschool