VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Hakkers
#424465
damn.. we krijgen er zelfs nog biologie bij hier :p hahaha

maar verder nog onduidelijke afkortingen hier?

ET ik weet wat het is, en dat mijn velgen ET37 zijn. (past goed onder golf 2) maar waar staat het eigenlijk voor?
Gebruikersavatar
door TommyGTI
#424471
Je hebt ook TSP, Trailer Stability Program Soort ESP maar dan voor de aanhanger. Zodra de aanhanger begint te zwaaien, merkt de auto dat en remt deze af, zodat de caravan weer in t spoort komt.
Ik zie deze er nergens in de lijst erbij staan :p

Is standaard op de nieuwe Passat. :D
Gebruikersavatar
door TommyGTI
#424496
damn.. we krijgen er zelfs nog biologie bij hier :p hahaha

maar verder nog onduidelijke afkortingen hier?

ET ik weet wat het is, en dat mijn velgen ET37 zijn. (past goed onder golf 2) maar waar staat het eigenlijk voor?

ET betekend : Einpress Tiefe
Gebruikersavatar
door Hakkers
#424500
thnx :)
#564931
oldscooldriver schreef:
Jurian schreef:
Ruben schreef:Nm: Koppel van de motor, uitgedrukt in Newton per meter
Het gaat hier om Newton meter en niet Newton per meter.
Ruben schreef:kW: Vermogen van de motor, uitgedrukt in kiloWatt
Het vermogen in kW is gelijk aan het motortoerental*koppel in Nm/1000

Ruben schreef:PK: Vermogen van de motor, uitgedrukt in Paardenkracht
Het vermogen in PK is het vermogen in kW*1,36


Het is de newton (kracht) op een arm van een meter. dus als je met een sleutel(dwars met dop ofzo) van een meter met B.V. met 50 kilo leunt is dat 50newton= 500Nm
Ok, kwil nu ook niet moeilijk gaan doen maar het koppel heeft het symbool T(=Torque) oftwel M. Dus T=F.Lloodrecht.


Een koppel is dus een kracht x de loodrechte afstand tot die kracht. ALs je dus met 50 kilogram duwt op een staaf van 1 meter bereken je het als volgt:

m=50kg ==> F= 50x9,81(=g-kracht) = 490,5N

T of M = F*Lloodrecht = 490,5 x 1 = 490,5Nm
door Delcasa88
#575628
Audio termen:
Amp= Amplifier= Versterker
HU= Head Unit= De radio die je inbouwt
SQ-installatie= Sound quility instalatie. Kwaliteit belangrijker dan (bass-)volume
SPL-installatie= Sound Presure Level install. Zoveel mogelijk bass produceren

Nm kan ook het aandraaimoment van een bout zijn!

LMM, Lucht-Massa-Meter
Gebruikersavatar
door Dannymk4
#613565
Nm is een moment in de eenheid Newton/Meter.

Echter dit moment kan een koppel, buigendmoment of wringendmoment zijn.

In geval van een motor is het een koppel.

Koppel= twee paralelle krachten die dezelfde grote hebben in tegenovergestelde richting en zijn gescheiden door een loodrechte afstand.


Berekenen van koppel in NM:
vermogen (in Kw) x 1000
--------------------------------
2 x Pi x toerental
-------------------
60
Gebruikersavatar
door Hakkers
#675655
het staat voor een katalysator op je kenteken..

de afkorting van U9 durf ik niet te zeggen..
Gebruikersavatar
door MichelMK3
#700817
Hakkers schreef:
MichelMK3 schreef:En wat betreft het CL verhaal, hier krijg ik ook geen hoogte van, want volgens mij heeft de meest standaard golf het type CL aanduiding, of heb ik dit verkeerd. En wat maakt een golf nu eigenlijk GT? Ik heb ook op papier een CL, maar er zitten standaard behoorlijk veel opties aan, denk aan zwarte spatbordranden (GTi,VR6), originele vw-side skirts, stuurbekrachtiging, electrische ramen, in hoogte verstelbare kuipstoelen, hoofdsteunen achter, centrale vergrendeling, van die zilveren wijzerplaten....Ik denk dat dat komt omdat het een atlanta sport is (101pk), maar waarom dan toch type aanduiding CL?
MichelMK3,

een golf 3 GT heeft schijfrem achter en is altijd een 1800 CC blok. de GT heeft steek 4X100. alle andere Golf 3's hebben geen schijfrem achter met uitzondering van een GTI en VR6. die hebben beide ook schijfrem achter maar hebben steek 5X100.
alleen de GT Special heeft schijfremmen de gewone gt niet
Gebruikersavatar
door Fire-And-Ice-GTD
#757416
Dannymk4 schreef:Nm is een moment in de eenheid Newton/Meter.

Echter dit moment kan een koppel, buigendmoment of wringendmoment zijn.

In geval van een motor is het een koppel.

Koppel= twee paralelle krachten die dezelfde grote hebben in tegenovergestelde richting en zijn gescheiden door een loodrechte afstand.


Berekenen van koppel in NM:
vermogen (in Kw) x 1000
--------------------------------
2 x Pi x toerental
-------------------
60
1 NM staat ook gelijk aan 0,1 Kilogram
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]