VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Hakkers
#849886
vergelijk de prijzen ff op marktplaats.. denk dat je dan op een goeie prijs zit. en natuurlijk onderhandelen over de prijs. prijzen op marktplaats zijn vraagprijzen. geen uiterste prijzen ;)

verder de dorpels e.d. controleren op roest, kofferbak controleren op roest.
en een proefrit maken. voelen of ie trilt in het stuur, hoor je gekke geluiden bij het lopen, hoor je bij het insturen ook geschuur of gebonk??

dit soort dingen controleren ;)
Gebruikersavatar
door Jerry
#850163
Idd, op een rechte weg zonder handen rijden, kan je de uitlijning of eventueel een kromme auto aan herkennen
door wampe
#850206
En wat de prijs betreft? ik heb op marktplaats niet echt iets vergelijkbaars kunnen vinden wat km stand betreft.
Gebruikersavatar
door Hakkers
#852043
1990 1991 jetta lijkt me 700 á 800 euro voor een auto met zo'n lage kmstand zeer netjes. iets duurder (900 á 1000 ) zal ook goed kunnen..

kijk wel even goed naar het blok of ie nog schoon is.. lijkt me namelijk stug dat een jetta van 1991 nog niet eens 100.000 heeft gelopen.. misschien teller teruggedraaid? en vraag ook naar onderhoudsboekjes. als iemand zo weinig rijdt en zuinig is, houden ze de boekjes er ook wel bij ;)
Gebruikersavatar
door stefan944
#852058
golfjes of jettas van 90 / 91 die roesten, daar is wat raars mee aan de hand.
die dingen zijn meestal behoorlijk rustproof

Maak je je bij dit soort bedragen en leeftijden nog druk om de km stand?
In het geval van een 5 cijferige teller kun je het sowieso toch niet met zekerheid bepalen.
Ik zou meer letten op algehele staat van de auto.
Compleet, elektrisch in orde (geen geknutselde bende van de bedrading..)
Technisch is het alemaal redelijk straight forward en kun je een hoop zelf doen.

Bij dit soort bedragen moet je er wel rekening mee houden dat de auto door vorige eigenaar wordt weggedaan omdat er iets aan mankeert of an moet gebeuren, bijvoorbeeld beurt, en dat dit zich voor die persoon niet meer loont voor in vergelijking met de waarde van de auto..

Olie en waterlekkages kun je redelijk vlot zien.
slechte banden, schokdempers, uitlaat, remmen etc ook.
Dit zijn de meest voor de hand liggende eerste kosten aan een auto...

controleer of ie recht rijdt en remt (wel in je achteruitkijkspiegel kijken voor je de remproef gaat doen!!)
controleer de handrem en koppeling op de volgende manier:
- auto in 2e versnelling.
- handrem aantrekken.
- probeer rustig aan weg te rijden.

Als de auto blijft staan en motor wordt gesmoord/slaat af dan is alles ok.
Als auto gaat rijden werkt handrem niet goed
Als auto blijft staan maar motor smoort niet dan is koppeling slecht.

check de rembekrachtiging op volgende manier:
motor uit en rempedaal oppompen tot ie keihard is en niet meer in te trappen is.
Dan met voet op rempedaal de motor starten.
Als alles goed is dan voel je je rempedaal onder je voet wegzakken.

Luister tijdens rijden naar bijgeluiden.
Beetje slingeren van links naar rechts, als je dan gezoem hoort dan is er iets met wiellager.

Stuur helemaal naar 1 kant indraaien en dan wegrijden.
geratel duidt op kapotte homokineet..

Als je de auto bij de bezichting voor het eerst start, voel dan eerst even aan de koelwaterslangen of je ook echt een koude motor hebt om de koude start te testen.

Laat de motor net zo lang warm draaien tot radiateur fan gaat draaien.

Voel tijdens opwarmen aan radiateurslangen boven en onder.
Als motor warm wordt moeten de bovenste en onderste slang allebei hard en warm zijn.
Anders is je thermostaat kapot of niet aanwezig...

Start de motor ook een keer als ie op bedrijfstemperatuur is.

Een mooie grijze uitlaatpijp (binnenkant) is goed, een zwartegeblakerde duidt op te rijk mengsel, een vettige duidt op olieverbruik.

Witte rook uit motor is kort na koude start normaal, daarna duidt het op water in de verbrandingsruimte (lekke koppakking)

Blauwe rook is olie verbruik

Zwarte rook is te rijk mengsel (verkeerde afstelling of storing)

zo dat was het wel weer ff..
Als me nog wat te binnen schiet meld ik het wel weer.. ;)
door wampe
#852143
Super, bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.

en wat betreft die auto, hij komt bij een garage weg waar ik wel vertrouwen in heb. KM teller heeft 6 cijfers, dus hij is niet klokje rond. ik zal idd eens vragen naar onderhouds historie en reden vd verkoop.

Als het goed is vandaag of morgen naar de auto kijken, ik zal jullie op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
door OldSkool-II
#997582
Ik kan n'n huidige auto misgien ruilen tegen een Golf 1 Cabrio.
Waar moet ik een beetje op letten.

Standaard dingen zoals de kap en lekkages is bij iedere auto hetzelfde.
Maar waar willen ze nog wel is roesten bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
door Kaantjee
#1018434
En Golf 1.8 op LPG? Is dat een goede combinatie?
(komt uit 1995) :)
Gebruikersavatar
door VW-Ruud
#1022640
steef-oo schreef:waar moet ik op letten bij een jetta 1 ???
Iemand hier een antwoord op? Is ook mijn vraag namelijk ;)
Gebruikersavatar
door divided
#1107939
hoe kan ik de punten bij een golf 3 controleren ?
wat is er zichtbaar / wat mag niet zichtbaar zijn ?

stabilisators voor
achteras rubbers
kapotte draagarmrubbers
waterhuisjes voor en op de zijkant van de cinlinderkop lekken nog wel eens netals de ijzeren waterbuis
roest op voorschotels achter
#1147241
golf1.
roest in de raamhoeken onder zowel voor als achter.
afgeknapte achteruit-klem/veer/kogel van de schakelbak.

golf2.
verknoeide automatische choke(gekut door vorige eigenaar) dus werkt daarom niet meer.


algemeen extra:
*druklager/groep check, motor starten koppeling intrappen en in de vrij zetten, koppeling loslaten .. als er nu wat gaat ratelen is je druklager af.
*motorsteun en homokineet test, bak in de 2 zetten en de auto naar voren/achteren trekken met de klep open. dan zie/merk je vanzelf waar er speling zit.
*met 4000rpm gaan rijden, dan afremmen op de motor tot2000rpm en weer gasgeven, krijg je nu blauwe rook dan zijn je klepseals af.
*rembekrachtiger, met motor uit 10x pompen op de rem tot hij hard is(en blijft), nu motor starten met rempendaal ingedrukt, deze gaat nu omlaag als het goed is.
*uitlaat lektest, simpel je hand ervoor als de motor loopt, sist het ergens dan lekt hij daar(iets lekken mag door de druk).
*carterdruk testen, oliedop eraf halen met draaiende motor, hij mag nu niet blazen en de motor mag bij een carberateur versie niet anders gaan lopen, injectie soms wel ligt aan de carterontluchting.
*stuurkogels testen, band beetpakken op 3uur en 9uur en trillend heen en weer bewegen, het stuur moet direct meebewegen, op 6uur en 12uur fuseekogel/draagarmtest, je mag geen getik horen.

*optrekken met handen los aan stuur, stuur moet redelijk in midden blijven en met remmen net zo, anders draagarmen of remmerij ongelijk/versleten.
#1168074
mk2: roest onder voorraam + achterste zijruiten roestende/rottende bodemplaat bij de uitstulpingen links- en rechtsvoor (krikken ze 'm dan op waardoor de originele tectyl-laag breekt en er water tussen gaat zitten. Specifiek aan de mk2 gti met PF blok: stappenmotor voor stationair toerental gaat vaak om en nabij de 10 jaar leeftijd stuk. (ook bij bepaalde mk3 gti modellen geldt dit geloof ik nog)
#1247694
Golf 2/ Jetta 2
roest op de achterplaat waar het logo zit.
roestblaren rondom raamrubbers
geluiden uit de versnellingsbak
roest onder op de portieren
kokers onder de auto
remmen, en dan vooral schijven handrem indien die aanwezig is !
parravanplaat goed controleren op roest, lekages op de zekeringkast
zijn de plastic wielkuipen nog aanwezig en heel !
en natuurlijk alle knopjes en functies controleren want somigge golfjes 2 hebben last van electronica stoorinkjes.
Bij GTI's warmloop regulator controleren (alleen bij k-jetronic)
Gr, Ramon
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]