golfjes of jettas van 90 / 91 die roesten, daar is wat raars mee aan de hand.
die dingen zijn meestal behoorlijk rustproof
Maak je je bij dit soort bedragen en leeftijden nog druk om de km stand?
In het geval van een 5 cijferige teller kun je het sowieso toch niet met zekerheid bepalen.
Ik zou meer letten op algehele staat van de auto.
Compleet, elektrisch in orde (geen geknutselde bende van de bedrading..)
Technisch is het alemaal redelijk straight forward en kun je een hoop zelf doen.
Bij dit soort bedragen moet je er wel rekening mee houden dat de auto door vorige eigenaar wordt weggedaan omdat er iets aan mankeert of an moet gebeuren, bijvoorbeeld beurt, en dat dit zich voor die persoon niet meer loont voor in vergelijking met de waarde van de auto..
Olie en waterlekkages kun je redelijk vlot zien.
slechte banden, schokdempers, uitlaat, remmen etc ook.
Dit zijn de meest voor de hand liggende eerste kosten aan een auto...
controleer of ie recht rijdt en remt (wel in je achteruitkijkspiegel kijken voor je de remproef gaat doen!!)
controleer de handrem en koppeling op de volgende manier:
- auto in 2e versnelling.
- handrem aantrekken.
- probeer rustig aan weg te rijden.
Als de auto blijft staan en motor wordt gesmoord/slaat af dan is alles ok.
Als auto gaat rijden werkt handrem niet goed
Als auto blijft staan maar motor smoort niet dan is koppeling slecht.
check de rembekrachtiging op volgende manier:
motor uit en rempedaal oppompen tot ie keihard is en niet meer in te trappen is.
Dan met voet op rempedaal de motor starten.
Als alles goed is dan voel je je rempedaal onder je voet wegzakken.
Luister tijdens rijden naar bijgeluiden.
Beetje slingeren van links naar rechts, als je dan gezoem hoort dan is er iets met wiellager.
Stuur helemaal naar 1 kant indraaien en dan wegrijden.
geratel duidt op kapotte homokineet..
Als je de auto bij de bezichting voor het eerst start, voel dan eerst even aan de koelwaterslangen of je ook echt een koude motor hebt om de koude start te testen.
Laat de motor net zo lang warm draaien tot radiateur fan gaat draaien.
Voel tijdens opwarmen aan radiateurslangen boven en onder.
Als motor warm wordt moeten de bovenste en onderste slang allebei hard en warm zijn.
Anders is je thermostaat kapot of niet aanwezig...
Start de motor ook een keer als ie op bedrijfstemperatuur is.
Een mooie grijze uitlaatpijp (binnenkant) is goed, een zwartegeblakerde duidt op te rijk mengsel, een vettige duidt op olieverbruik.
Witte rook uit motor is kort na koude start normaal, daarna duidt het op water in de verbrandingsruimte (lekke koppakking)
Blauwe rook is olie verbruik
Zwarte rook is te rijk mengsel (verkeerde afstelling of storing)
zo dat was het wel weer ff..
Als me nog wat te binnen schiet meld ik het wel weer..