VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door stoekie
#895159
Bij mij lekt er wat olie langs mijn achterwiel af en zodoende heb ik mijn wiel vandaag losgedraaid.

Ik heb de splitpen eruitgetrokken en de moer losgedraaid, daarachter zat het vierkant dekseltje waar de olie doorheen lekt. Ik heb deze losgemaakt en zag er een lagerachtige ring inzitten die de olie van de as niet 100% afsluit. Dit onderdeel moet ik nieuw hebben, maar wat is dit voor onderdeel.

Ik dacht eerst dat het ook een soortwiellager was, maar dan krijg ik steeds dit: http://www.heuts.nl/B2B/Hbase2Image.php ... "&groep=60

En dat lager zit even verderop in de as en die hoef ik dus niet te hebben. Iemand een idee wat ik bedoel? Wilde wel een foto maken, maar de olie lekte zo hevig uit de achteras nadat ik het dekseltje verwijderd had dat ik niet wist hoe snel ik hem er weer op moest draaien. :?
door MrCola
#895491
un keerring? weet niet zeker wat je bedoelt maar lijkt mij wel zoiets
Gebruikersavatar
door Ruben
#895500
Olie uit de acheras, dat kan haast niet.

Heb je trommelremmen achter of schijfremmen?

Als je trommelremmen hebt zeg ik: Je drukcilinder is lek en nu loopt je remvloeistof weg. Link, want straks sta je zonder.

Het lager achter is, origineel, een conisch lager wat in vet zit. En zeker geen olie.
door westfalia
#895801
ik vermoed dat het hier over een splitbus of een t2a gaat met steekas aandrijving (laat maar weten als ik het fout heb)

indien niet, kan je die dichtingen gewoon kopen bij paruzzi (of bbt, scarab voor de belgen)

als die dichting lekt loopt er inderdaad olie in je trommelrem, maar is vrij eenvoudig te verhelpen
vervang die o ring samen met de keering die rond de aandrijfas zit

groeten erwin
door MrCola
#896125
aan z'n onderschrift te zien een kever ;) maar is dat bij een kever ook niet zo dan? zoals bij een bus
Gebruikersavatar
door stoekie
#896207
Is toch altijd een steekasaandrijving bij een kever of niet?

Mischien anders toch maar de complete as leeg laten lopen, dan kan ik even een fotootje schieten. Wat ik zo zag is dat de wiellagers de smering kregen door de olie van de steekas. Mischien dat ik me vergis, ben niet zo technisch.
Gebruikersavatar
door stoekie
#896349
Ruben schreef:stoekie, dan heb ik niks gezegt. Was te snel, keek naar je Mk3 en dacht gaat om een Golf. Mijn excuses.

Misschien is het verstandig je vraag nogmaals op www.volksforum.com te stellen. Daar zitten namelijk veel meer "airheads".
Ah oke, snapte al niet hoe je kon zeggen dat er geen olie zat. Mijn oprit ligt er vol van. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
door stoekie
#896408
Ik weet nog steeds niet hoe het onderdeel heet, maar ik zie dat als je een wiellager besteld je de andere deeltjes er voor niks bij krijgt.

Dus bestel ik wel een compleet wiellager.

Afbeelding
door westfalia
#896659
sorry over gelezen

niet alle kevers en bussen hebben steekassen, de t2b bussen hebben cardan aandrijving, en bij de kevertjes hebben een 1300S, 1302/03 en de automaat een kardan aandrijving (de latere ook trouwens)

de grote dikke zwarte dichting is een oliekeering en de en die dunne (die waarschijlijk bij jou lek) is noemen wij een o ring, best beiden vervangen

erwin

de op de foto getoonde kit is zeker niet voor een kever (zo te zien)
Gebruikersavatar
door stoekie
#896866
De o ring, :D

Toch fijn om te weten hoe dat ding nu eindelijk heet, denk dat ik het de komende 10 jaar niet meer zal vergeten. :lol:

Zou best kunnen dat dit niet het keversetje is, stond op ebay meerdere autotype bij. Ik geloof dat je moet aangeven welke autotype je hebt. Dat je dan de juiste krijgt toegezonden.
Gebruikersavatar
door roy1
#896895
kijk voor de zekerheid ook even je scholbreker na! die van die lekte ook olie daaruit. heb ik ook alles nagekeken en nix gevonden... tot op een gegeven moment er geen olie meer in zat en ik flink hard over een drempel reed :roll:

Probleem opgelost, bleek inderdaad de module on de[…]

Echt alle kabels? Dat word een flink klusje zijn[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieks[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Dank! Hoe weet je dat dan?

navigatie MIB2

Ik heb onderstaande met een V18 kaartje er in: IM[…]

Tikken als de wagen uitstaat

Ja dat vrees ik ook. Als ik een van de zijdeuren l[…]

VW App en gebruikers aanmaken

Probeer eens via: https://www.volkswagen.nl/servi[…]

Ik begrijp niet wat daar staat.