VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Poets- en wasbehandelingen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#973183
aangezien er nergens een duidelijke en simpele uitleg wordt gegeven over het machinaal polijsten van je auto, en met name de grondbeginselen ervan dacht ik laat ik dat maar eens aan jullie vragen.
op de forum van carclean wordt er een en ander uitgelegd maar ook niet zo in details. viel me tegen .
mooie woorden zoals buffen en cutten enzo zag ik meerdere malen voorbij komen. :shock:
op youtube zie je wel filmpjes maar ook niet van begin tot einde, alleen hoe ze staan met zon apparaat en praten over middeltjes die je kunt gebruiken. :(

maar misschien kunnen jullie mij simpele voorbeelden geven of een kleine lompe how-to hoe je in godsnaam aan zoiets begint? ik zou het echt op prijs stellen. ik heb hier polijstmachine liggen die ik vorig jaar had gekocht met bedoeling om er wat mee te doen, maar ik heb er nooit wat mee gedaan en daar wil ik wat aan verandere. :)


ik heb hier in ieder geval een hele zooi aan "pads" liggen, van die lamswollen pads tot die fijnere schuimpads. maar ik heb ze dus nooit gebruikt want ik weet niet met welke ik zou moeten beginnen en met welke breng je zon middeltje op en met welke weer haal je het af?
dit soort dingen ben ik dus benieuwd naar want ik ben er echt leek in.
ik was altijd gewend om met hand te waxen , paar doekjes, erop smeren uitwrijven klaar!

maar dit is toch andere koek.
en met machine haal je betere resultaten dan met de hand.
dat heb ik wel gezien.
alleen je moet net weten hoe het moet.

graag uw hulp
Gebruikersavatar
door N-golf
#973185
De beste manier om alle waskrasjes en oxidatie te verwijderen is het machinaal polijsten van de lak. Met behulp van de machine kun je in relatief korte tijd een geweldig resultaat krijgen. In veel gevallen zal de auto zelfs harder glimmen dat toen hij ooit nieuw werd afgeleverd. Omdat het machinaal poetsen van de auto wel de nodige risico’s met zich meebrengt probeer ik hieronder zo goed mogelijk uit te leggen hoe je het kunt doen en waar je rekening mee moet houden.

Het resultaat van machinaal polijsten is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste zijn:
- het toerental van de machine
- het polijstmiddel (hoe agressief is dit)
- de gebruikte polijstpad

De combinatie van de 3 bovenstaande zaken bepalen welk resultaat je kunt bereiken. Belangrijk uitgangspunt hierbij is:

Gebruik altijd het eerst de minst agressieve combinatie

Pas als dat niet werkt kies je voor een wat agressievere combinatie. De gedachte hierachter is dat niet niet meer lak verwijdert dan strikt noodzakelijk is.



De Polijstmachine

Een poetsmachine is een geweldig ding als je weet hoe je ermee om moet gaan. Er zijn in principe 3 soorten poets of polijst machines, namelijk;
- de roterende poetsmachine, ook wel poetstol genoemd
- de excentrische poetsmachine
- de cyclo poetsmachine
Omdat die laatste zelden gebruikt wordt zal ik daar verder niets over zeggen.

Roterende poetsmachine

De roterende poetsmachine wordt vaak gebruikt door professionele poetsbedrijven. Het is de snelste manier om kleine krasjes en oppervlakkige beschadigingen weg te halen en de glans weer helemaal terug te brengen. Helaas is het ook een apparaat waarmee je vrij snel flinke schade kunt aanrichten. Door het roteren ontstaat er onder de poetsschijf warmte, als je een te hoog toerental kiest of de machine te lang op één plaats houdt zal er zoveel warmte ontstaan dat de lak verbrandt. Dit kan zich uiten in plaatselijke verkleuringen, maar ook in compleet kale plekken! Verder heb je bij onjuist gebruik van dit apparaat heel snel van die vervelende hologrammen in je lak. Ik heb al veel auto’s gezien die bij poetsbedrijven vandaan kwamen die er op het eerste oog mooi uitzagen. Als je de auto dan later in de zon zag kon je precies zien hoe men met de poetsmachine bezig was geweest. Kortom in de handen van een professional is het een super stuk gereedschap, in de handen van een ‘amateur’ is het potentieel rampzalig voor je lak.

Excentrische poetsmachine

De excentrische schuurmachine is eigenlijk een schuurmachine met een grotere uitslag. Deze machines zijn qua toerental in te stellen. Met deze machines kun je ook een schitterend resultaat bereiken, het kost alleen iets meer tijd als met de roterende poetsmachine. De excentrische schuurmachine is zo goed als foolproof, er wordt bij het gebruik bij lange na niet genoeg warmte gegenereerd om de lak te verbranden. De machine laat geen hologrammen achter in de lak en is ook nog eens makkelijk te hanteren.

Ik heb zelf onlangs een Makita BO6040 aangeschaft. Dit is een excentrische poetsmachine die je indien nodig ook gedwongen kan laten roteren. Zo heb ik eigenlijk het beste van twee werelden.

Hieronder nog een lijstje van de verschillende goed machines die hier in Nederland te koop zijn;
- Makita BO6040 Excentrische poetsmachine (kan ook roteren)
- Makita 9227 CB Roterende poetsmachine

-DeWalt DW849 Roterende poetsmachine
-DeWalt DW443 Excentrische poetsmachine


Polijstmiddelen

Polijstmiddelen zijn er in vele verschillende soorten van zeer fijn (glazes) tot zeer grof (compounds). Voor het verwijderen van lichte krassen op lak die in goede staat verkeerd heb je een iets agressiever middel nodig dan een glaze (bijvoorbeeld Meguiars #83 Dual Action Cleaning Polish of 3M swirl remover).

Lees goed de gebruiksaanwijzing van het polijstmiddel. Sommige middelen moet je blijven bewerken tot het geheel verdwenen is. Ander middelen moet je bewerken totdat er nog een lichte waas van het product aanwezig is. Bij onjuist gebruik heb je kans op een wat doffig oppervlak. Mocht dit het geval zijn, dan kun je dat met een glaze en een polishing pad weer prima wegwerken.


Polijstpads

Er zijn verschillende soorten polijstpads ik zal aan de hand van de pads van Meguiars hieronder uit proberen te leggen wat de verschillen zijn.

De wollen pads


Wollen pads zijn de meest agressieve pads. Ze zijn bedoeld om snel diepere krassen en zware swirls te verwijderen. Vaak laten de wollen pads sporen achter (buffermarks) in de vorm van hologrammen. Deze moeten dan middels een polijstpad verwijderd worden.

De cutting pads


Dit is de meest agressieve sponspad. Deze pad is bedoeld voor het verwijderen van krassen en redelijk zware swirls. Over het algemeen is het mogelijk om met deze pads direct een mooie glanzende finish te krijgen.

De polishing pads


Een iets mildere sponspad. Deze pad is bedoeld voor het verwijderen van lichte swirls. In combinatie met een mild polijstmiddel zal het vrij moeilijk zijn om swirls volledig te verwijderen. Met deze pads kun je wel een mooie diepe glans achterlaten.

De finishing pads


Die is de zachtste soort sponspad. Deze is bedoeld voor het aanbrengen van glazes of wax. Door het zachte oppervlak geeft dit een mooie glans.

BRON: http://www.meguiars.nl/forum/ Dan exterieur klikken
Gebruikersavatar
door N-golf
#973186
Owja by the way, ik zelf gebruik ook Mequiar's en het is echt top spul!! Duurder maar het werkt wel beter!!
#2186482
debeljuco_053 schreef: op de forum van carclean wordt er een en ander uitgelegd maar ook niet zo in details. viel me tegen .
Heb je wel goed gekeken dan.

Wat handige topics:
http://forum.carclean.nl/cc_postst5922/ ... 00900.aspx

http://forum.carclean.nl/cc_postst7369/ ... zicht.aspx

http://forum.carclean.nl/cc_postst3440/ ... AP500.aspx

De handleiding van een DAP900 (Nederlandstalig en met foto's):
https://www.carclean.nl/manual.ashx?id=102218

Als je daar geen goed idee van krijgt hoe je met de machine moet werken dan weet ik het ook niet meer. Vaak wordt er ingewikkelder over gedaan dan dat het is. Gewoon niet teveel gebruiken, serieus aan de gang gaan, de tijd nemen, langzaam werken en goede producten (polijstmiddel, pads en doeken). Met cutten en buffen heeft het weinig te maken in ieder geval.
#2186607
En beste om uit te proberen op sloop van zelfde soort auto
motorkap halen indelen en gewoon uit proberen per vlak
krijg je van zelf de smaak te pakken
ik zeg zelf echt. minst agressieve aanpak hanteren

4 pads in bezit heben is nog geen slecht idee!
en naar detaling dagen gaan van carclean.nl is zeker een aan rader :tu:
of ga naar die dagen toe van meguiars holland ook rueze intresant
Tiguan dashboard lampjes

hmm ok

Goedemiddag mede-forumleden, Hierbij wil ik meze[…]

Klopt. Brandstoffilter vervangen is een eitje. Ik […]

Helix subwoofer Golf 8 variant

Ik heb zelf zo systeem laten inbouwen. Alle boxen […]

420 ledstrip. 300 euro inbouw en coderen. Trackmot[…]

Inbouw ACC. Of cruise control

Klopt acc is niet mogelijk bij auto’s tot week 48.[…]

Hoi Ik heb er zelf ook inklapbare spiegels in late[…]

Heb je enig idee wanneer de bakolie voor het laats[…]