VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
door svw82
Hallo,

Sinds kort rijd ik met een VW Touareg 2.5 TDI. Prachtige wagen al zeg ik het zelf, maar er is een startprobleem.
Telkens ik de wagen 's morgens wil starten, slaat ie niet van de eerste maal aan. Ik draai de sleutel in stand 1, voor de wagen te laten voor verwarmen, wacht tot het lampje van de voorgloeiing uit is en probeer te starten. De startmotor slaat wel aan maar de motor zelf niet. Pas na een twee à drietal keer te proberen start de auto. Daarna start de wagen heel de dag perfect, tenzij hij langer dan ongeveer 10 uur stil heeft gestaan, dan is het terug hetzelfde.
Iemand dezelfde ervaring of misschien een mogelijk oorzaak van dit probleem?

Alvast bedankt
door vwbeun
wat gebeurt er tijdens starten, motor draait wel rond maar slaat niet aan? en als ie strart krijg je dan ook direct een blauwe pluim? weet van de r5 dat de verstuivers wel eens lekken, of beter de afdicht ringen in de cilinder kop. waar door er lucht in het brandstof systeem komt. dan slaat motor ook slecht aan.

wat is de km stand van de auto. en motor code?
door bmw525d
is het probleem opgelost moeilijk starten kheb het zelvde probleem touareg r5 enkel eerste start poging iedere dag derest van de dag niks van problemen en zuigt vakum bij het lossen van tank dop rooktniet draait goed iemand raad of svw82
door Henkje
Of niet genoeg brandstofdruk.........
Stinktie naar diesel als je door probeert te starten?
Als dit niet zo is dan is er dus geen/niet genoeg toevoer.
Als je vol gas geeft en dan doorstart,m doet ie t dan wel?
Voor de zekerheid een bussie startgas in de auto leggen........wellicht brandstofpomp kaduuk.
Heb bij m'n caddy ook eens gehad, gloeidelen OK, verstuivers OK, en maar klooien met koud weer.
Als tie eenmaal gelopen had was t over........
ik heb bij mijn touareg hetzelfde probleem gehad . na lang zoeken bleek dat de gasklep zich niet altijd direct opende waardoor de motor geen lucht kon aanzuigen .deze klep bevindt zich nabij de egr klep. na demontage van de egr klep bleek deze zeer vervuild met roet waardoor de gasklep soms blokkeerde . ik heb deze grondig gereinigd en de egr afgesloten zodat deze niet meer kan vervuilen . ook ging mijn wagen regelmatig in noodloop tijdens het rijden vooral dan met het rijden met aanhanger. sinds ik de egr klep afgesloten heb is dit niet meer gebeurd en rijd de wagen zeer soepel .
petergtig60 schreef:ik heb bij mijn touareg hetzelfde probleem gehad . na lang zoeken bleek dat de gasklep zich niet altijd direct opende waardoor de motor geen lucht kon aanzuigen .deze klep bevindt zich nabij de egr klep. na demontage van de egr klep bleek deze zeer vervuild met roet waardoor de gasklep soms blokkeerde . ik heb deze grondig gereinigd en de egr afgesloten zodat deze niet meer kan vervuilen . ook ging mijn wagen regelmatig in noodloop tijdens het rijden vooral dan met het rijden met aanhanger. sinds ik de egr klep afgesloten heb is dit niet meer gebeurd en rijd de wagen zeer soepel .
Gasklep bij een TDI?
ventodriver schreef:
petergtig60 schreef:ik heb bij mijn touareg hetzelfde probleem gehad . na lang zoeken bleek dat de gasklep zich niet altijd direct opende waardoor de motor geen lucht kon aanzuigen .deze klep bevindt zich nabij de egr klep. na demontage van de egr klep bleek deze zeer vervuild met roet waardoor de gasklep soms blokkeerde . ik heb deze grondig gereinigd en de egr afgesloten zodat deze niet meer kan vervuilen . ook ging mijn wagen regelmatig in noodloop tijdens het rijden vooral dan met het rijden met aanhanger. sinds ik de egr klep afgesloten heb is dit niet meer gebeurd en rijd de wagen zeer soepel .
Gasklep bij een TDI?
idd is een gasklep die ofwel volledig geopend is ofwel volledig gesloten is .word bediend door een vacuumdoos. welke functie die heeft weet ik niet .
door NielsED30
Is dat niet gewoon de EGR klep die jij bedoeld, zover ik weet heeft een TDI geen gasklep.. Diesels werken met een luchtoverschot he.
egr-dwars-1.jpg
egr-dwars-1.jpg (13.85 KiB) 6823 keer bekeken
ik heb hier een foto gevonden van een gelijkaardige egr klep met ingebouwde gasklep .bovenaan zien we de vacuumdoos welke de egr klep bediend en vooraan zien we een soort gasklep die bediend wordt door een vacuumdoos aan de zijkant .doordat de binnenkant vervuild was met teer en koolaanslag bleef deze soms in gesloten toestand waardoor de motor geen lucht kon aanzuigen .na reiniging waren waren mijn startproblemen opgelost
NielsMK4 schreef:Is dat niet gewoon de EGR klep die jij bedoeld, zover ik weet heeft een TDI geen gasklep.. Diesels werken met een luchtoverschot he.
Dat moet idd wel de egr zijn, de eerste diesel met gasklep moet nog uitgevonden worden....
blijkbaar toch al uitgevonden een tdi met gasklep volgens:

http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/150325.aspx
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... fdstk7.pdf

Het luchttoevoersysteem kan uit verschillende componenten bestaan die per
merk en type kunnen verschillen. In fig. 17 vinden we een niet merk specifieke
opstelling. Vanuit het luchtfilter (niet getekend) passeert de verbrandingslucht
de luchtmassameter, veelal uitgevoerd als hittefilmsensor. De turbocompressor
aangedreven vanuit de uitlaatgassen zuigt deze lucht aan. Na de turbocompressor
zal er sprake zijn van een zekere overdruk maar ook van opwarming
zodat een eventuele intercooler gemonterd kan zijn. Hierna kan een gasklep : :SCRATCH:
worden aangetroffen, welke echter een geheel andere functie heeft dan bij de
mengselmotoren. Deze kan worden bediend door een stappenmotor en regelt
bijv. (afhankelijk van het systeem) het inlaatgeruis tijdens het stationair draaien
en het afremmen op de motor. Ook bij het stoppen van de motor wordt de
gasklep dichtgezet. Bij de Dieselmotoren zonder turbo (SDI) regelt de gasklep
het EGR-systeem. Een luchttemperatuursensor en een druksensor kunnen tot
slot deel uitmaken van het inlaatluchtsysteem.
Figuur 17: Opstelling van de diverse componenten in het inlaatgedeelte van de motor
6 Compleet EDC-systeem
Tot slot laten we een compleet systeem zien. De werking en de functie van de
onderdelen mag weinig problemen meer opleveren. Fig. 18 geeft de componenten
opstelling van een EDC-systeem van Volkswagen uitgevoerd met met een
Bosch VR-pomp. Fig. 19 laat het elektrische schema zien van het TDI-systeem.
11
Laatst gewijzigd door petergtig60 op 29 mei 2010 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
door skitzo
is geen gasklep maar een smoorklep
en die heeft bij een diesel maar 2 functies
starten en uitzetten van de motor

maar de klacht van de topicstarter is 99% zeker te wijten aan uitgeslagen verstuivers
en die gaat niet blij zijn met de kosten, dit kost je namelijk een nieuwe cilinderkop
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]