VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Tja, zo volgen de problemen zich op, van het ene probleem duik ik in het volgende, maar goed, het houdt je van straat! :mrgreen:

Vorig jaar hoorde ik af en toe wat gepiep bij de ruitenwissers, maar kon niet precies inschatten waar dit wegkwam. Toen ik 2 maanden geleden een V6 erbij kocht en de ruitenwissers aan deed, zat ik wel ff te kijken, wat een wissnelheid, wel 2 maal zo snel dan die van mijn TDI. :shock:
En vorige week gebeurde het, de wissers van mijn TDI bleven rechtop staan <)13 , dus het hele spulletje met de hand naar beneden gedrukt en daarna nogmaals geprobeerd. Hij ging toen wel weer terug naar z'n rustpositie, dus gelijk de zekering er maar uitgehaald, want ik heb geen zin in een doorgebrande ruitenwissermotor. ;)

Vandaag dus maar even het spulletje losgehaald en gedemonteerd:

Afbeelding

De 3 boutjes eruit gehaald, motortje afgekoppeld en toen viel me op dat er bovenop wat speling zit, hoort dit zo?

Afbeelding

Afbeelding

Het middendeel zag er goed uit, alleen de conische delen waar de wissers op gemonteerd zitten vertoonden wat corrosie, met name de linkerkant.

Afbeelding

Afbeelding

De rechterkant had ik met een beetje kruipolie zo los (klemringetje + rubbertje eerst ff verwijderd), alleen de linkerkant zit muurvast. Ik heb er flink wat kruipolie op gespoten, dus hopelijk krijg ik deze kant morgen ook los.

Nu is mijn vraag: moet dat moertje, zichtbaar op foto 2 en 3, er ook af om alles uit elkaar te halen? Verder wil ik daarna alle roest verwijderen en waar nodig de boel glad schuren. Als ik alle draaiende delen daarna insmeer met kopervet, blijft het wissersysteem dan de komende jaren goed functioneren of gaat dit niet langdurig werken? :roll:

Alvast bedankt voor de reacties!

grtx, Robert. 8)
Iedereen bedankt voor de reacties :lol: , maar het is inmiddels gelukt. De linkerkant heeft me flink wat zweet bezorgd, want die was inwendig lekker ingevreten en verroest. Flink wat kruipolie erop gedaan, nachtje in laten trekken en op een gegeven moment kwam er iets beweging in, ding tussen de bankschroef en na een tijdje kwam die los. :mrgreen:

Alles netjes kaal geschuurd en overal flink wat kopervet in/op, dus hopelijk kan die er weer een paar jaar tegen. ;)

Zo, lekker smeren met kopervet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En alles draait weer als een tierelier! :P
nemesis schreef:Sorry dat ik het zeg, maar over een maand of twee mag je weer. Het ruitenwissermechanisme van de Golf IV staat hierom bekend.
De meeste dealers hebben het mechanisme op voorraad liggen.
Waarom zou dat zo zijn? :roll:
Het mechanisme heeft het 8,5 jaar vol gehouden zonder dat er maar iets aan gedaan is. En ik gok dat de smering van kopervet voldoende zal zijn voor zeker 5 jaar wisplezier. Zo niet, dan komt er een nieuw mechanisme in, die kost in Duitsland maar 30 euro. ;)
Hallo,

Ik ben nieuw hier en gelijk met een probleem.

Mijn ruitenwissers gaan ook stroef, na de post gelezen te hebben had besloten alles maar eens goed schoon te maken. Ik dacht doe ik ff.

Maar helaas ik kom nog niet eens tot bij het mechanisme. Hoe haal ik zonder te slopen de plastic kap weg, en hoe demonteer ik de wisserarmen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Bèr
1 de wisserarmen demonteren.

* de zwarte dopjes uit de wisser wippen.
* de moer M8 losschroeven met een goed passende sleutel.
* handig om de wisser even te markeren hoe deze erop zit. dan kun je hem makkelijk terugzetten.
* de ruitenwisser een beetje op en neer wippen en dan moet deze loskomen. (anders voorzichtig loskloppen met een rubberen klos of hamer.)

2 de afdekking van de parafaan.

* deze zit met een strip onder de voorruit geklikt
* eerst het rubber verwijderen op de parafaan.
* daarna voorzichtig vanuit elke hoek de afdekking loshalen (aan de ruitzijde)

succes ermee.
Bedankt voor je reactie.

FF kijken of ik het goed begrijp.

- Demonteren van de wissers, voorzie ik nu geen problemen meer mee.
- Ik haal het rubber weg, haal de 4 schroeven los welke links zitten, en ga dan ?????
hoe krijg ik het plastic welke rond de de wissers zit los, beetje bewegen? en bovenal in welke richting of is er nog een andere manier voor?
Bèr schreef: hoe krijg ik het plastic welke rond de de wissers zit los, beetje bewegen? en bovenal in welke richting of is er nog een andere manier voor?
Onderstaande foto is ter illustratie, want de wisserarmen zitten er op de foto nog op (die moeten er eerst af). Daarna pak je een grote (!) platte schroevendraaier en die zet je op de plek zoals op de foto (niet verder richting de wisserarm!), dan druk je het handvat van de schroevendraaier tegen het raam aan. Je zult zien dat de plaat omhoog komt en waarschijnlijk al iets los gaat, het zit vastgeklikt d.m.v. een u-profiel (als je eronder kijkt zie je hoe hij vast zit). Dan zet je een vinger eronder en beweeg die richting bijrijderskant, binnen een paar seconden heb je de plaat dan los. :P

Afbeelding

Hier staan de rest van mijn foto's, misschien heb je er iets aan: http://www.mijnalbum.nl/Album=YDIXOFNK" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

Als je de parafaanplaat eraf hebt, maak hem dan even mooi schoon en daarna insmeren met Meguiars Trim Detailer of Autoglym of zoiets dergelijks. 8)
Laatst gewijzigd door Funswijk op 13 sep 2009 07:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Alles is goed losgekomen, en nog belangrijker nog ook weer goed gemonteerd.

Was verbaast over de kracht van het motortje! Kreeg zelf nauwelijk beweging in de linkerkant van het mechanisme!

Bedankt voor de ondersteuning!
Hoi Mensen,
De mijne is gebroken.
Er is bij mij een moer losgeraakt waardoor hij scheef kwam te zitten en vervolgenssteeds langzamer bewoog.
maar na een knak werd duidelijk dat hij gebroken was.

gr issy
issy schreef:Hoi Mensen,
De mijne is gebroken.
Er is bij mij een moer losgeraakt waardoor hij scheef kwam te zitten en vervolgenssteeds langzamer bewoog.
maar na een knak werd duidelijk dat hij gebroken was.

gr issy
en dit is voor ons van nut omdat? :SCRATCH:
of zit er een vraag verborgen in je zinnen?
Goede info en foto's, enorm bedankt.

Zelfde probleem gehad, nieuw mechanisme er in gezet volgens instructies en de ruitenwissers doen het weer.

Enige probleem wat ik nog steeds heb is dat ik de paravaan niet goed terug geplaatst krijg. Er blijft ruimte tussen het raam en de paravaan. Het lijkt er op dat de paravaan niet diep genoeg in het u-profiel gaat.

Iemand een idee of trucje om het goed op zijn plek te krijgen?
Zeker, het kan weer een hele tijd mee!

Ik heb het u-profiel met een kwastje helemaal schoongeveegd en stofvrij gemaakt en nog lijkt het niet goed genoeg aan te sluiten.Kan het zijn dat het u-profiel verbogen of te flexibel is? Als ik de parafaan aan wil duwen dan beweegt het profiel enigszins mee. Daardoor kun je er maar beperkt kracht op zetten.
Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Mocht je je systeem geupdate wilt hebben......

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het display […]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]