VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door marco1970
#1220448
goedeavond,

ik wil mijn ervaring met mijn tiguan ( nov 08 ) toch even delen.
toen wij begin juli 2009 op vacantie gingen naar italie hadden wij onze caravan mee.
deze hebben we eerst even gewogen en hij woog 1650 kg ( de tiguan mag 2000 kg geremd trekken volgens het boekje ). de auto had toen 12000 km gelopen.
we vertrokken uit de kop van noord holland en bij venlo op de snelweg ( 90 op de cruise ) ineens een haperende motor. ook diverse lampjes gingen er branden. hij bleef we lopen maar zij het schokkerig. snel de eerste afslag genomen en bij de mc donalds op de parkeerplaats stilgezet. daarna vw gebeld en de monteur kwam. eerste conclusie was dat cilinder 2 niet meedeet, het leek een onstekings probleem. nieuwe onsteking geplaatst en hetzelfde resultaat. ik zou achter de monteur aanrijden op zijn verantwoording. na een halve kilometer een grote blauwe rookwalm uit de uitlaat en ik wist dat het foute boel was. hij bleef wel rijden en eenmaal bij de dealer aangekomen werd na een half uur de conclusie gesteld dat de 2e cilinder zo stuk was dat het hele motorblok overleden was. ik heb de tiguan in duitsland nieuw gekocht en zelf naar nederland gehaald. in duitsland geen levertijd en erg luxe ook. ook veel goedkoper. dit was meteen het probleem, pon wou niets doen en de motor ging voor onderzoek naar duitsland wat 6 weken ging duren. garantie werd toegepast mits: goede olie, niet getuned, geen verkeerde brandstof en geen modifikatie aan blok. toen er eindelijk garantie werd verleend moest er een nieuw motorblok worden besteld. al met al duurde dit ook nog eens 5 weken. pas na 11 weken was de auto gerepareerd. ook moest ik hem zelf ophalen in venlo ( 280 km ). ik heb foto;s gezien van de zuiger en die was echt goed stuk, terwijl de andere 3 goed waren.
nu met weer op vacantie met caravan ( knikkende knieen ) maar alles ging goed.
nu nog met advokaat in discussie met vw over de zelf betaalde huurauto 7 weken lang.
mijn vraag aan jullie. hebben jullie ook wel dit soort grote problemen meegemaakt of ben ik de enige. de tiguan zou een zeer goede trekauto zijn.. gr marco
Gebruikersavatar
door divided
#1220457
misschien heb je gewoon pech gehad met jouw auto.

Ik wens je wel veel succes met afhandeling van de huurauto, ik ben bang dat dit nog wel eens vies voor je kan uitvallen.
In nederland kan je contact opnemen met vw nederland maar dat wordt in jouw geval ook lastig.
neem iig contact op met de fabriek.
door marco1970
#1220462
nou dit is inmiddels al gebeurd bij de fabriek in duitsland. dit gaat via de duitse advokaat omdat de auto onder het duits recht valt. dit recht is hetzelfde als het nederlands recht.
van PON verwacht ik niets, voor hun heb ik geen goed woord over. zijn er nog meer mensen met tiguan motor problemen? :? :?
Gebruikersavatar
door divided
#1220469
ik wil wel even inhaken op het PON verhaal.
Wat kan PON er aan doen ?
jij koopt goedkoop een auto uit duitsland buiten PON (de nederlandse importeur) om.
verwacht je van PON deze garant staat voor een product die zij niet geleverd hebben ?
Gebruikersavatar
door dragracer
#1220534
Even buiten dit geval hierboven om, maar van Pon is toch algemeen bekend dat ze zo flexibel als een surfplank zijn.... :roll:
Gebruikersavatar
door hummer
#1220658
Is het niet zo dat je garantie vanaf fabriek krijgt, en niet van de importeur .Dus zou de Pon de kosten kunnen verhalen bij de VW. Dus zal Pon garant moeten staan vind ik.
Gebruikersavatar
door Jetta_1
#1220670
Pon mag eerst niets aan de auto verdienen omdat het in duitsland goedkoper is en dan moeten ze wel opdraaien voor de kosten als er motorschade is? Dat lijkt me toch niet, ze kunnen misschien de kosten van het motorblok wel verhalen maar alle tijd die erin gaat zitten om het te claimen zijn ze gewoon kwijt en ook dat kost geld.
door timberland
#1220672
hummer schreef:Is het niet zo dat je garantie vanaf fabriek krijgt, en niet van de importeur .Dus zou de Pon de kosten kunnen verhalen bij de VW. Dus zal Pon garant moeten staan vind ik.
Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze het doen?
Ze zijn het niet verplicht omdat je de auto niet via hun gekocht hebt.
En dus onder andere regels valt.
Pon is zoiezo niet zo heel moeilijk in zulke dingen, niet bij hun gekocht? ga dan maar lekker naar het land waar deze wel gekocht is.
Bij garantiedelen komt iets meer werk bij kijken dan de meeste denken.
Gebruikersavatar
door hummer
#1220719
timberland schreef:
hummer schreef:Is het niet zo dat je garantie vanaf fabriek krijgt, en niet van de importeur .Dus zou de Pon de kosten kunnen verhalen bij de VW. Dus zal Pon garant moeten staan vind ik.
Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze het doen?
Ze zijn het niet verplicht omdat je de auto niet via hun gekocht hebt.
En dus onder andere regels valt.
Pon is zoiezo niet zo heel moeilijk in zulke dingen, niet bij hun gekocht? ga dan maar lekker naar het land waar deze wel gekocht is.
Bij garantiedelen komt iets meer werk bij kijken dan de meeste denken.
Ik vond het volgende op het internet over het kopen van een auto in het buitenland

Garantie
Om u meteen gerust te stellen: de fabrieksgarantie geldt in alle garages die deel uitmaken van het distributienet, ongeacht de plaats waar de auto in de Europese Unie gekocht is.
Het spreekt vanzelf dat alle garantiepapieren dan wel correct en volledig moeten zijn ingevuld. Een nieuwe auto moet u dus altijd kopen bij een erkende dealer van een bepaald merk, onder officiële garantie
Gebruikersavatar
door Wouterp
#1220720
sorry maar ik zie alleen maar gemekker over hoeveel pech je wel niet heb enzo , maar boeiende / belangrijke dingen als type blok zie ik nergens staan?? ( Jij vraagt om ervaringen...)

en o wat een ramp als je een keer op en neer moet naar Venlo :S hij is toch gemaakt en ze hebben je toch geholpen?
Ik vind het niet raar dat je relatief lang moet wachten op zulk soort onderdelen bij een verse auto. Het is niet een dingetje wat dagelijks bij de dealer wordt besteld en op voorraad ligt.
Maar als ik je dus goed begrijp is er nog niets beslist over die huurauto of die nu wel of niet betaald wordt, maar kom je wel hier 'klagen'?

Als dat blok voor garantie is ingestuurd is daar ook een conclusie uit gekomen , wat is die ?
door marco1970
#1220744
nou het is niet bedoeld als gemekker hoor? ik wou gewoon weten of er meer mensen zijn die ongeveer dezelfde problemen hebben gehad als ik. en wat betreft pon vindt ik dat ongeacht waar een vw nieuw is gekocht ( bij off vw dealer ) er geen gezeur moet zijn omtrent hulp. ik bedoel als een in frankrijk gekochte vw in nederland strandt dan moet pon ze toch weer op weg helpen. na 5 weken wachten kwam de conclusie dat het niet aan mij lag maar aan het motorblok zelf. dus werd er garantie verleend. dan duurt het nog 6 weken voordat de auto klaar is. dan moet je toch recht hebben op een vervangende auto van vw? immers de schade aan het blok was niet mijn schuld. ik heb toevallig net gehoord de de rekening ( huurauto ) van ong 3000 euro toch door vw wordt vergoed. maar nogmaals het gaat niet om gemekker alleen wil ik weten of er nog meer mensen zijn met deze tiguan motor met dit soort problemen.
het gaat om de 1.4 tsi 150 PK 4motion uitvoering.


gr marco
Gebruikersavatar
door Wouterp
#1220747
marco1970 schreef:nou het is niet bedoeld als gemekker hoor? ik wou gewoon weten of er meer mensen zijn die ongeveer dezelfde problemen hebben gehad als ik. en wat betreft pon vindt ik dat ongeacht waar een vw nieuw is gekocht ( bij off vw dealer ) er geen gezeur moet zijn omtrent hulp. ik bedoel als een in frankrijk gekochte vw in nederland strandt dan moet pon ze toch weer op weg helpen. na 5 weken wachten kwam de conclusie dat het niet aan mij lag maar aan het motorblok zelf. dus werd er garantie verleend. dan duurt het nog 6 weken voordat de auto klaar is. dan moet je toch recht hebben op een vervangende auto van vw? immers de schade aan het blok was niet mijn schuld. ik heb toevallig net gehoord de de rekening ( huurauto ) van ong 3000 euro toch door vw wordt vergoed. maar nogmaals het gaat niet om gemekker alleen wil ik weten of er nog meer mensen zijn met deze tiguan motor met dit soort problemen.
het gaat om de 1.4 tsi 150 PK 4motion uitvoering.


gr marco
een bekende van me met eenzelfde blok heeft geen problemen iig ;)
Maar ze hebben niet medegedeeld wat er in dat blok mis was?
door pp_tiguan
#1221358
marco1970 schreef:nou het is niet bedoeld als gemekker hoor? ik wou gewoon weten of er meer mensen zijn die ongeveer dezelfde problemen hebben gehad als ik. en wat betreft pon vindt ik dat ongeacht waar een vw nieuw is gekocht ( bij off vw dealer ) er geen gezeur moet zijn omtrent hulp. ik bedoel als een in frankrijk gekochte vw in nederland strandt dan moet pon ze toch weer op weg helpen. na 5 weken wachten kwam de conclusie dat het niet aan mij lag maar aan het motorblok zelf. dus werd er garantie verleend. dan duurt het nog 6 weken voordat de auto klaar is. dan moet je toch recht hebben op een vervangende auto van vw? immers de schade aan het blok was niet mijn schuld. ik heb toevallig net gehoord de de rekening ( huurauto ) van ong 3000 euro toch door vw wordt vergoed. maar nogmaals het gaat niet om gemekker alleen wil ik weten of er nog meer mensen zijn met deze tiguan motor met dit soort problemen.
het gaat om de 1.4 tsi 150 PK 4motion uitvoering.


gr marco
Van dit probleem heb ik geen last. Ik denk dat in jouw geval sprake is van "stomme" pech. Wel is het mij bekend dat dit type motor last heeft van een irritant piepend geluid tijdens het schakelen, wat veroorzaakt wordt door de magneetkoppeling. En daar is tot op de dag van vandaag geen oplossing voor gevonden.
door Tiguan185
#1245193
Bij mij is vandaag waarschijnlijk de tweede motor gesneuveld. De eerste is afgelopen zomer gegaan in Oostenrijk ook met een caravan erachter. Vandaag zonder belasting terwijl ik
130 Km/h reed. Eerst valt het vermogen weg en als je dan je koppeling intrapt slaat hij af. Nog net op een afrit (in belgië) kunnen geraken en daar maar weer de mobiliteits dienst van VW gebeld. Wederom een lachertje. In Oostenrijk moest ik ook al zelf achter een vervangauto aan. En nu weer. Een hoop praatjes over wij regelen wat voor u, maar in beide gevallen geen auto beschikbaar terwijl ik toch naar een officiële dealer ben weggesleept, met een parkeerterrein vol VW's, Audi's, Seats en/of Scoda's. Vanavond na 2,5 uur wachten/bellen en vervelen zelf de trein naar huis maar gepakt. Is het normaal dat een auto 2 motoren verslijt per 1/2 Jaar?
Gebruikersavatar
door divided
#1251651
weet je al zeker dat de motor stuk is het ??
je zegt al waarschijnlijk.

is het een turbo blok ?
die kan het namelijk ook wel eens begeven.
Foutcode p00071

Ja juiste sensor is op kenteken gehaald Wat de […]

Nieuwe firmware 1983 VW Golf 8

Eigenlijk niet. Dag gebracht bij VW dealer en ze h[…]

Is dit een normale prijs voor een kapotte contacts[…]

Golf 5 1.4 tsi problemen

Je kan het topic wel omhoog schoppen, maar vermeld[…]

Verwacht van de topicstarter maar geen antwoord, z[…]

Moest voor het eerst 's avonds laat weg. En tot mi[…]

Done! Succes bij je zoektocht :tu:

Leveringsdatum nieuwe wagen?

Vandaag mail gestuurd naar de verkoper. Voor zover[…]