VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door svv1972
#2712696
Hallo,

Sinds enkele weken doet mijn VW passat variant 2.0 tfsi uit 2006 wat moeilijk om te starten.

Ik rij niet veel en meestal ook nog om de dag een korte afstand.
Wanneer ik de auto dus na 1 dag wil starten gaat dat moeizaam. Heel soms moet ik de startkabel erbij halen om weg te kunnen.
Nu heb ik voor het weekend de spanning gemeten van de accu en die was rond de 12,5 V.
Daarna heb ik vrijdag een afstand van 275 snelweg kilometers gereden. Toen de auto overdekt geparkeerd en op zondag middag kon ik hem maar net aankrijgen zonder startkabel.

Weet iemand wat ik voor stappen kan ondernemen voordat ik zomaar een nieuwe accu koop?
Gebruikersavatar
door NielsED30
#2712697
Zou kunnen dat je een lekstroom hebt. Is er achteraf een alarm/radio ingebouwd?

Sowieso eerst kijken wat je dynamo bijlaad. Makkelijkste is om even de multimeter op de accupolen te houden met draaiende motor. Hij zou rond de 14 á 14,4V moeten bijladen. Beter is nog om direct op de plus van de dynamo te meten en de min van de accu.

Als dat in orde is kan je even snel de lekstroom meten van de gehele auto;
Haal de minpool los van de accu, en zet je multimeter op Ampere (even kijken tot hoeveel ampere je multimeter aan kan). Dan de ene meetpen op de minpool van de accu en de andere op de losse aansluiting die op je minpool zit. Dan kan je de gehele lekstroom meten van de auto. Dit moet uiteraard zo min mogelijk zijn.. Als het blijkt dat er lekstroom is, kan je bijvoorbeeld zekeringen trekken om te kijken of de lekstroom erop reageert (zoals bijv. van achteraf ingebouwde radio of alarm systemen).
Gebruikersavatar
door Antera
#2712732
Meet ook even tijdens het starten gaat de spanning onder de 10.5 Volt dan is je accu kapot en kan de electronica niet meer werken na behoren

Afbeelding
door svv1972
#2714359
Inmiddels heb ik de dynamo getest die geeft geen problemen.
De accu geeft ook geen gekke waarden behalve dat "het oog" niet groen is.

Ik heb advies gekregen (van handige vriend) om de accu een nacht op de lader te zetten en dan eens een tijdje kijken hoe het gaat. We hebben geconstateerd dat ik te weinig lange ritten maak en daarom de accu nooit goed kan opladen. Vandaar ook de acculader.

Dus acculader gekocht CTEK MXS 5.0 en deze de hele dag erop gezet. Netjes programma afgewerkt.
Afgekoppeld en de auto weer netjes op zijn plaats gereden en afgesloten. En na enkele seconden tot een minuut gaat het alarm af. Wanneer ik dit alarm weer eraf haal en later weer erop gaat weer binnen een minuut weer het alarm.

Heeft iemand hier een tip voor wat te doen?
door svv1972
#2714420
Na een alarm volle nacht vanochtend maar naar de dealer gebracht. Daar zeggen ze het volgende:

Alle sensoren in de auto moeten een signaal geven aan het alarmsysteem dat het ok is om het alarm actief te zetten. Wanneer 1 sensor niet klaar is en het alarm toch actief wordt, zal het alarm afgaan.

Bij mij gaat (soms wel) een achterraam niet meer open of dicht. Dus de kans is dat daar het probleem zit.
Ik wacht even af wat de dealer uiteindelijk zegt en dan laat ik het hier weten.
door svv1972
#2720458
Nou ik ben naar uiteindelijk toch naar de dealer geweest.

Ze hebben het interieur sensor voor het alarm wat minder gevoelig afgesteld.
Verder de linker achterraam motor vervangen.
500 euro.

Inmiddels paar weken kunnen rijden maar de accu blijft na 1,5 dag stil staan leeg.
Ook weer naar de dealer geweest en die willen mij een accu verkopen voor 300 euro.
Dit heb ik geweigerd.

Argument van de dealer is dat er een AGM accu in moet.
Weet iemand waarom die er in zou moeten.
Ik begreep van dealer dat deze nodig is voor start/stop systeem. Die heb ik niet. Wel xenon verlichting.
Van iemand anders begreep ik dat een AGM accu nooit onder de motor kap zit omdat deze niet boven een temperatuur zit van 35 graden.

Weet iemand waarom ik wel of niet een AGM accu zou moeten kopen?

Uiteraard vaathje ook vernieuwen. Er zitten ook no[…]

Tiguan dashboard lampjes

elk woord mee eens

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]