VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2528012
Een vraag, niet over een probleem, maar een vraag dus.
Ik merk dat de auto opvallend minder verbruikt wanneer de buitentemperatuur boven de 10 graden is.
De afgelopen dagen haal ik op de verbruiksmeter een 1 op 24.
Bij lagere temp, onder de 10 graden, is hetzelfde traject snel 1 op 18- 1 op 19.
En dit is niet van 1 meting, maar tientallen keren.
En steeds op hetzelfde traject.
Uiteraard is een meting op dergelijke wijze niet betrouwbaar, denk bv aan verkeersdrukte, wel geen tegen wind, etc.
Het gaat me dan ook niet om "het achter de komma werk".

Wel of jullie herkennen dat bij een bepaalde buitentemperatuur het verbruik omlaag gaat.
#2528014
Het ligt aan de motortemperatuur. Als je motor koud is, dan spuit je ECU meestal wat meer in.
Zijn veel variabelen die hiervoor van belang zijn trouwens, wind mee wind tegen, hoeveelheid verkeer enz enz.

Maar antwoord op jou vraag, buitentemperatuur kan hier effect op hebben als je motor nog niet op temperatuur is. Eenmaal op temperatuur is het juist beter als je koude lucht krijgt(dus lage buitentemperatuur)

Maar als je motor nog niet op temperatuur is, dan gaat je ECU iets meer inspuiten om sneller op temperatuur te komen, meestal lopen vooral benzine auto's ook iets hoger stationair bijv als ze koud zijn.

Reset je wel je Boardcomputer als je dit test? Dus op het zelfde traject op verschillende buitentemp.

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.