VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door LukasGolfmk4
#2818734
MVW schreef:Nee, jouw auto heeft geen tweemassa vliegwiel.

Hoor je het ook als de auto stil staat en je het gaspedaal indrukt? Misschien eens controleren of de rammel uit de katalysator komt. Het gebeurt nog wel eens dat de kat verstopt raakt, en daardoor vermogensverlies en bijgeluiden optreden.

Maar goed, achter de pc zijn trillingen, geluiden en andere soort klachten (uiteraard) niet te onderzoeken. Het blijft gissen. Dus. even naar laten kijken, dan weet je wat het is.

Oh nou weer wat geleerd. As vrijdag heb ik een afspraak met de garage voor een grote beurt. Op dit zelfde topic staat er ook wat er gerepareerd gaat worden. Ik heb zojuist in stilstand even toeren gemaakt. Voor mijn gevoel klonk dat hetzelfde zowel met koppeling als zonder. Wel viel me op dat ik een hoog gerinkel hoorde zodra ik op de 4500 toeren zat. Met en zonder koppeling. Dat gerommel/gebrom hoorde je bij zowel koppeling in als uit rond de 4000-4500 toeren.

Moet ik het gewoon aan laten kaarten bij de garage vrijdag?
Gebruikersavatar
door MVW
#2818737
Het gebeurt ook regelmatig dat de steun van de middendemper breekt. Dan hoor je ook een rinkelend geluid. Even vastlassen en je kan er weer jaren mee vooruit. Maar dat verklaart niet het vermogensverlies.
door LukasGolfmk4
#2818740
UPDATE. Ik heb wat testjes uitgevoerd (zowel voor de koppeling en dat geluid)

Ik heb mijn auto op de handrem gezet en in de 5e versnelling de koppeling op laten komen.
De motor sloeg uit, dus dat is goed toch?
Ik heb op de snelweg in zijn 5e versnelling 80 gereden, vervolgens gas geheel los en daarna plankgas in zijn 5. Beide wijzers (toerenteller en kilometerteller) gingen met dezelfde snelheid omhoog.

Ik heb nogmaals het vermogen getest op de snelweg, ik moet zeggen dat ik het minder merkte dan gister. Maar het gerommel was nog steeds goed te horen. Misschien dat het vermogenverschil nihiel is.. maar in comparisatie met het toenemende geluid op dat moment is het wel apart.
Ook heb ik in stilstand zonder koppeling de toeren tot aan 5500 laten komen.
Ik hoorde dat gerommel wel iets minder luid maar het was er wel en wat me op viel was ook dat er bij 4500 - 5500 gerinkel vanonder de motorkap kwam

Dit gebeurde precies het zelfde wanneer ik de koppeling ingedrukt had en precies dezelfde test uitvoerde.

Ik heb een filmpje laten opnemen door een vriendelijke visser die ik passeerde. Het is niet goed te horen naar mijn idee maar misschien ligt dat ook aan de ervaring en kennis die ik niet heb. Nog niet.

Als laatst heb ik bij een tankstation even de motorkap open gezet terwijl de motor draaide.

Wat me opviel was dat het blok redelijk hard schudde en hoorde ik een tik die stationair liep met de motor. Dit hoor je trouwens niet als je in de auto zit met ramen dicht. Ramen open kon ik niet goed bevestigen gezien de verkeersdrukte rondom dat tankstation.

Ik heb een filmpje van het testje met de visser.
https://www.youtube.com/watch?v=B1Hio9_ ... vg&index=1
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2818764
ik kan op het filmpje niet wat horen.
het is een beetje gis werk zo.
mischien zit het in aangedreven delen multiriem.
of zoals benoemd toch een uitlaat steun.
of msichien motor steunen omdat je ook zegt het blok zo schud.
je moet het minimaal goed kunnen horen en dan kun je in sommige gevallen een richting geven.
maar op dit filmpje hoor ik niks.
door LukasGolfmk4
#2818805
HIj staat momenteel bij de garage. Bedankt voor alle hulp iniedergeval.

Ik heb hem morgen als het goed is weer, dan zal ik even laten weten hoe en wat.
door LukasGolfmk4
#2818903
UPDATE:

*3 dagen na reparatie*

Het inhouden en wegvallen tijdens optrekken is minder geworden. Daarnaast is het gegrom in de 4e versnelling ook minder geworden! Kortom de auto reed en voelde beter aan dan voorheen.

Helaas heb ik zojuist weer dingen opgemerkt die mij het vermoeden geven dat de distributieriem vervangen moet worden.

Ik hoorde een tijdje terug al een tik wanneer ik de motorkap open had staan en de motor draaide (warme motor)

Deze tik is ondertussen geëvolueerd naar meerdere en snellere tikken. De auto start op willekeurige momenten ook wat lastiger (zegmaar dat geluid wat je altijd hoort voordat de motor aanslaat alleen dan slaat de motor pas aan na 4 x dat geluid te hebben herhaald)

Ook hoorde ik wanneer ik in mijn 2e versnelling reed een gezoem (klonk als een dynamo van een fiets) links vooraan de auto. Dit geluid hoorde ik voorheen niet.

Als laatst hoorde ik een vaag (elektronisch achtig) geluid nadat ik de auto had uitgezet. Dit geluid kwam tevens van de linkervoorkant van de auto en duurde ongeveer 10 seconden.

Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2818904
zijn de aangedreven delen gecontroleerd bij de garage ?
of hebben ze helemaal niet gezocht waar het geluid wegkwam ?
Gebruikersavatar
door MVW
#2818909
3 dagen na de reparatie, maar wat is er dan allemaal gerepareerd? En zoals Patrick terecht opmerkt; hebben ze wel naar het geluid gezocht?

Helaas kunnen we op een forum niet achterhalen waar jouw geluiden vandaan komen. Daarvoor moet iemand echt de auto zelf onderzoeken.
Gebruikersavatar
door mano
#2818913
Ik zou denken -achter m'n tel. vandaan-

Oliepeil controleren (of oliebeurtje)

Electronisch geluid -> gasklephuis (wellicht hebben ze dit schoongemaakt en niet terug in basis stand oid gezet?)

Maar zoals beschreven, achter een scherm vandaan gericht iets aangeven zal gissen zijn.
door LukasGolfmk4
#2818914
Sorry ik ben soms niet even duidelijk vanwege het feit dat ik niet echt met een chronologische volgorde schrijf.

Ik heb vandaag samen met de garagehouder gereden. Helaas hoorde ik niet wat ik gister wel hoorde. De 'tikken' die ik hoorde, waren volgens hem gewoon het geluid van wat een motor maakt als die draait. Redelijk confronterend wat betreft mijn kennis over auto's maar ik leer er wel van.

Ik snap dat het ook niet mogelijk is om te weten wat het is zonder dat je iets hebt gezien/gehoord in levende lijven.

@MVW: De reparatie van 3 dagen geleden bestond uit:
-Oliefilter
-Brandstof filter
-4 liter nieuwe olie 5w30 (Motorolie kroon)
-Interieur filter
-Luchtfilter
-bougies
-remschijven voor
-remblokken voor
-2 nieuwe voorbanden (vredestein 225/40 r18
-Carterplug
door LukasGolfmk4
#2818915
mano schreef:Ik zou denken -achter m'n tel. vandaan-

Oliepeil controleren (of oliebeurtje)

Electronisch geluid -> gasklephuis (wellicht hebben ze dit schoongemaakt en niet terug in basis stand oid gezet?)

Maar zoals beschreven, achter een scherm vandaan gericht iets aangeven zal gissen zijn.

Oliepeil net gecontroleerd en dat was in orde. Ook onder de auto gekeken en daar was ook niks nat.
Wat betreft het gasklephuis, daar heb ik dus mijn bedenkingen over. Ik heb het vermoeden dat dat niet is gebeurd. Ik had ook vernomen dat na reiniging het van belang is dat het gasklephuis opnieuw word ingeleerd. Kan jij dit bevestigen?
Gebruikersavatar
door MVW
#2818916
Ik lees nergens terug dat het gasklephuis is gereinigd? Dat doet de garage niet zomaar en daar ga ik dus ook niet vanuit? Maar als ze hem wel hebben gereinigd, moet je hem altijd met een uitleesprogramma weer in de basisinstellingen zetten.
door LukasGolfmk4
#2818918
MVW schreef:Ik lees nergens terug dat het gasklephuis is gereinigd? Dat doet de garage niet zomaar en daar ga ik dus ook niet vanuit? Maar als ze hem wel hebben gereinigd, moet je hem altijd met een uitleesprogramma weer in de basisinstellingen zetten.
Klopt, ik heb het niet neergezet omdat ik niet duidelijk kan krijgen of ze het nou wel of niet hebben gedaan. Ik heb vandaag toch maar even de kosten op een lagere prioriteit gezet en ben naar een garage gegaan waar mijn ouders al heel lang zitten. Dit is een garage die tevens ook alle occasions met Bovag garantie verkopen.

De garage heet Bosch car service Weerheim. Het is wat prijzig maar ze staan bekend om hun kwaliteit. Ik heb een afspraak gemaakt zojuist voor gasklepreinigen en inleren. Eerst volgende vrije plek was pas 27 juni.. maar goed. Hij staat wel.

Kosten waren naar schatting MAXIMAAL 100 euro. Dit is volgens mij wel redelijk duur of vergis ik me hierin?
door LukasGolfmk4
#2818919
MVW schreef:Ik lees nergens terug dat het gasklephuis is gereinigd? Dat doet de garage niet zomaar en daar ga ik dus ook niet vanuit? Maar als ze hem wel hebben gereinigd, moet je hem altijd met een uitleesprogramma weer in de basisinstellingen zetten.
Interessante website trouwens. Ik checkte het even en voor ik het wist zat ik een half uur te lezen.

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.