VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door 2.0GTI16v
#2820174
Gisteravond is de v-snaar die de dynamo aandrijft eraf geklapt van mijn Golf 2 toen ik op de snelweg door een flinke plas water reed. Eerst behoorlijk aquaplanning en daarna viel op dat het acculampje bleef branden. Nu heb ik dit vandaag kunnen oplossen, met een andere v-snaar die eigenlijk iets te breed is. Maar nu wil ik natuurlijk nog een nieuwe juiste riem terug gaan monteren. Het gaat om een Golf 2 diesel (1.6), waar een 1.9 td motor (AAZ) in ligt. De dynamo lijkt wel van een golf 2 (aan de poelie te zien). Verder word ook de waterpomp door de v-snaar aangedreven en zit er ook stuurbekrachtiging op die door een andere v-snaar word aangedreven. Wie weet welke 2 de juiste v-snaren zijn?

Afbeelding


Zoals op de foto te zien word de waterpomp door beide v-snaren aangedreven. Dit hoort niet zo lijkt me, door een snelheidsverschil van beide riemen zou er eentje gaan slippen op de poelie van de waterpomp? Ik wil daarom dus ook de buitenste poelie van de waterpomp eraf halen (als dit mogelijk is) en daar een nieuwe kortere v-snaar voor terug monteren die alleen over de krukaspoelie en de poelie van de stuurbekrachtigingspomp loopt.

Wie heeft hier ervaring mee? Heb ik van een Golf 2 (1.6 d) nodig of toch van een golf 3?
Gebruikersavatar
door Reinder1979
#2820396
De poelie van de waterpomp is een dubbele poelie die gelagerd is. Dit om inderdaad het verschil in diameter te kunnen compenseren zoals jij al aangeeft. Ik zou het geheel gewoon laten zitten en er weer een originele v-snaar opzetten.
Ik ben hier in het verleden ook al eens mee bezig geweest, en had dezelfde oplossing bedacht die jij nu ook voorsteld. Dit heeft werkt op zich wel maar betekend dat een poelie moet afdraaien op de draaibank anders past het niet.
Gebruikersavatar
door 2.0GTI16v
#2820441
Bedankt Reinder, ik heb het topic even doorgelezen. Helaas kan ik de foto's in het topic niet meer zien. Ik ben er zelf afgelopen zaterdag mee bezig geweest, maar kreeg het niet helemaal lekker in elkaar (zoals het hoort). I.v.m. tijdgebrek heb ik het nu op de volgende manier in elkaar zitten.

Afbeelding

Ging dus lekker zaterdag, 1 boutje van de stuurbekrachtigingpoelie dol (had nieuwe boutjes maar het draad ligt eruit). Niet de juiste v-snaren (waren te groot beide), 2 x terug geweest naar automaterialenzaak voor kleinere, maar nu telkens te klein. Heb er uiteindelijk wel 2 op gekregen door ze erop te draaien, liggen nu dus superstrak. En de v-snaar van de stuurbekrachtigingspomp loopt nu inderdaad echt net tegen de waterpomppoelie aan. :roll:

Word dus zeker nog vervolgd. Begrijp alleen niet wat je bedoelt met gelagerde poelie voor de waterpomp, je bedoelt dat de waterpomp zelf gelagerd is? Merk tevens nu ook dat zelfs nu de v-snaar superstrak zit ik nog steeds de poelie van de waterpomp met de hand kan draaien. :SCRATCH:

Afbeelding
Gebruikersavatar
door Reinder1979
#2820446
Ik bedoel deze poelie
poelie stuurbekrachtiging.jpg
poelie stuurbekrachtiging.jpg (115.9 KiB) 1036 keer bekeken
deze is gelagerd en heft het snelheidsverschil op tussen de 2 verschillende diameters van de poelies.
Gebruikersavatar
door Reinder1979
#2820447
Ik heb ondertussen mijn ''oude" foto's weer gevonden.
Stuurbekrachtiging Jetta.jpg
Stuurbekrachtiging Jetta.jpg (2.44 MiB) 1033 keer bekeken
Stuurbekrachtiging Jetta (1).jpg
Stuurbekrachtiging Jetta (1).jpg (2.37 MiB) 1033 keer bekeken
Stuurbekrachtiging Jetta (2).jpg
Stuurbekrachtiging Jetta (2).jpg (2.97 MiB) 1033 keer bekeken
Gebruikersavatar
door 2.0GTI16v
#2820691
Bedankt Reinder, deze info kan ik wel iets mee. Mooi die gelagerde poelie, maar helaas nergens meer te krijgen (en was erg duur ook). Denk dat ik dus toch maar weer de dubbele poelie ga terug monteren op de waterpomp en dan weer een grotere v-snaar monteer die over de stuurbekrachtiging en waterpomp loopt.

Zie het zo op andere foto's ook, dus zal prima werken (zoals voorheen).
Tiguan dashboard lampjes

De mijne is door een bevriende monteur gerepareerd[…]

Golf 7 1.6 TDI |Silicat zakje gelekt.

Hartelijk dank, expansievat hoeft niet vervangen t[…]

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]