VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821347
zo lang je maar rekening houd dat de bandenindex gelijk blijft.
door Mari
#2821349
... en anders hou je het knopje maar ff ingedrukt dan leert ie zijn waardes weer opnieuw in...
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821369
Mari schreef:... en anders hou je het knopje maar ff ingedrukt dan leert ie zijn waardes weer opnieuw in...
dat is voor de bandenspanning.
niet voor de banden index
door Mari
#2821373
Je hebt helemaal gelijk... bij een band met een hogere load-index (op diezelfde auto) zal bij leegloop de band minder vervormen en zal een lek pas veel later door het systeem worden opgemerkt... was even in de war met de bandenmaat ;-)
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821376
nee de load index is nog weer een ander verhaal hier moet je in ieder geval geen wijzigingen in aan brengen.
kort uitgelegd
banden index is de omtrek van de band als deze gelijk blijft is een rotatie bijv 2 meter
als je nieuwe band niet de zelfde bandenindex heeft dan word een rotatie meer of minder.
en krijg je dus een gemeten snelheidsverschil.
en hier raakt dus de boel van in de war.
bandenindex kun je meestal in de abs module aanpassen.

voorbeeldje nog 2 verschillende banden toch de zelfde bandenindex.
195/65 R15
205/55 R16
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2821380
En ook als de bandenmaat afwijkt is er niks aan de hand.. heb ook met een "verkeerde" maat op mijn mkv gereden, nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821390
MVW schreef:Onder "banden index" versta ik ook load index (draagvermogen). Wat jij bedoelt is de afrolomtrek ;)

Hier kun je twee bandenmaten met elkaar vergelijken:
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
ik bedoel inderdaad de afrolomtrek.
maar bij bijvoorbeeld renault in de abs module word dit banden index genoemd.
en heb het wel is vaker voor bij zien komen vandaar dat ik er van uit ga/ging dat het een algemeen begrip is.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821391
Dennuus1 schreef:En ook als de bandenmaat afwijkt is er niks aan de hand.. heb ook met een "verkeerde" maat op mijn mkv gereden, nooit problemen gehad.
hmm mischien dat bij vw de marges hoger liggen dan.
bij bijvoorbeeld mercedes heb je hier gegarandeerd problemen mee.
taxi's moeten zelfs herkeurd worden door een ilt goedgekeurde instantie,
als er grotere of kleinere banden op komen.
dit omdat je altijd een tellerafwijking krijgt.
en ook een verandering in aantal meter per rotatie.
maarja das weer een ander verhaal.
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2821393
Dat heeft te maken met de tachograaf, ik denk niet dat TS die in z'n golf heeft zitten ;p
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2821394
Dennuus1 schreef:Dat heeft te maken met de tachograaf, ik denk niet dat TS die in z'n golf heeft zitten ;p
taxi heeft geen tachograaf.
het heeft met de bct te maken ritprijs word berekend aan de hand van aantal wiel rotaties.
het was ook meer een stukje info dan dat ts er wat aan zou hebben mbt tot de taxi.
maar omdat je over had dat jij geen problemen ondervond.
bedoelde meer dat wel mogelijk is dat er problemen door ontstaan.
Gebruikersavatar
door MVW
#2821396
Misschien valt de afwijking net binnen de 5% tolerantie en wijkt de kilometerteller niet al te veel af, of je corrigeert met VCDS de aantal wiel-omwentelingen om het snelheidsverschil te corrigeren. Maar ik ben het met Patrick eens dat (als je er niet zoveel verstand van hebt) je geen afwijkende bandenmaten moet monteren

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.