VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2823499
De grote beurt komt er weer aan, dus ben ik van plan om het een en ander zelf te doen om wat geld te besparen. Ik zat een beetje rond te kijken en er is zoveel keus, en heb totaal geen idee wat het verschil tussen al die luchtfilters is. Bij de interieurfilters is me dat wel wat duidelijker. De bougies wilde ik ook zelf vervangen, maar daar weet ik ook niet welke ik het beste kan nemen. Er worden ook filtersets aangeboden. Daar zit dan ook nog een oliefilter en brandstoffilter bij. Is dat ook zelf te doen na een beetje research en wat Youtube videos of kan ik dat beter professioneel laten doen?

Wat raden jullie mij aan? Ik rij een Golf 4 1.6 16v met motorcode AUS. Het hoeven geen budgetfilters/bougies te zijn, als er echt verschil in kwaliteit zit mag het best wat kosten.


Alvast bedankt!
#2823519
Het beste ga je naar de automaterialen winkel en bestel je alles op kenteken. Zij kunnen jou daar vertellen welke keuzes je hebt. Als je een beetje technisch aangelegd bent kun jij je auto makkelijk zelf onderhouden. Youtube is een goede voorlichtingsmiddel maar zorg dat je meerdere videos bekijkt....er zitten wel wat pannekoeken tussen. Een goede voorbeeld is BmacVags, hij heeft erg veel MK4 videos staan. Kom je ergens niet uit of weet je iets niet, vraag het hier eerst voordat je iets doet wat niet hoort :tu:
#2823530
filters zou ik van het merk mann of bosch bestellen.
bougies van het merk bosch, denso of ngk (persoonlijke voorkeur Bosch)
filtersets zijn meestal iets mindere merken.
al is er wel een set van champion voor de golf 4 dit zou wel kunnen.
hou er wel rekening mee dat voor het oliefilter een grote dop nodig is.
en voor het benzine filter dit het makkelijkste gaat met een speciale tang om de koppelingen los te maken.
en als je de mogelijkheid hebt draai de bougies aan op moment rond de 25nm dan weet je zeker dat je ze niet te vast of te los zet.
#2823534
Bedankt voor jullie reacties!
patrickmk3 schreef:filters zou ik van het merk mann of bosch bestellen.
bougies van het merk bosch, denso of ngk (persoonlijke voorkeur Bosch)
filtersets zijn meestal iets mindere merken.
al is er wel een set van champion voor de golf 4 dit zou wel kunnen.
Had ook al een vermoeden dat die sets van mindere kwaliteit waren en ik alle filters dus los ga kopen. De filters waar je het over hebt, daar bedoel je de luchtfilters mee toch? Qua interieurfilter wilde ik een carbon filter met antibacteriele en anti-allergische werking. Ik neem aan dat Bosch verschillende soorten bougies en luchtfilters heeft voor mijn auto, welke zal ik dan nemen?
JUUL schreef: 03 jan 2020 20:49 Het beste ga je naar de automaterialen winkel en bestel je alles op kenteken. Zij kunnen jou daar vertellen welke keuzes je hebt. Als je een beetje technisch aangelegd bent kun jij je auto makkelijk zelf onderhouden. Youtube is een goede voorlichtingsmiddel maar zorg dat je meerdere videos bekijkt....er zitten wel wat pannekoeken tussen. Een goede voorbeeld is BmacVags, hij heeft erg veel MK4 videos staan. Kom je ergens niet uit of weet je iets niet, vraag het hier eerst voordat je iets doet wat niet hoort :tu:
Ik bestel meestal alles op internet, kenteken intypen en de motorcode erbij en dan krijg ik het vaak zelf wel gevonden.


Wat betreft de olie en brandstoffilters moet ik nog even kijken wat ik doe. Weet nu nog niet eens waar ze zitten dus ga mezelf eerst een beetje inleren.


Allebei thanks voor jullie inbreng. Als ik een vraag oid heb zal ik hem hier stellen :tu:
#2823535
kwa filters bedoel ik: luchtfilter, interieurfilter, oliefilter en benzine filter.
als je zoon specifiek antwoord wil moet je me even je kenteken in een pb sturen.
even voor de zekerheid om dat je zegt grote beurt.
als je dus de olie wil vervangen koop dan ook een nieuwe carterplug met ring.
en hoe dan ook het filter vervangen.
edit:
zag dat je motorcode er bij had staan al.
hierbij
Bosch 0 451 103 318 OLIEFILTER
Bosch 0 450 905 318 BRANDSTOFFILTER
Bosch 0 986 628 509 INTERIEURFILTER
Bosch 1 457 433 716 LUCHTFILTER
Sinatec AP-23B OF Elring 567.640 CARTERPLUG MET RING VASTZETTEN OP 30NM
Bosch 0 242 232 502 BOUGIES VASTZETTEN OP 25NM
3,2 liter olie champion 8208317 (is 5 liter)

nog wat documenten toegevoegd dus nu moet je een heel eind kunnen komen.
brandstoffilter kan ik geen data over vinden voor benzine golf 4.
maar deze zit onder de auto. in de buurt van de tank.
als je er onder kijkt ga je deze altijd vinden.
let op de stroomrichting bij montage.

(68.71 KiB) 82 keer gedownload
(129.49 KiB) 69 keer gedownload
(277.14 KiB) 89 keer gedownload
(184.72 KiB) 106 keer gedownload
(104.08 KiB) 87 keer gedownload
(683.77 KiB) 72 keer gedownload
#2823561
patrickmk3 schreef: 04 jan 2020 08:13 kwa filters bedoel ik: luchtfilter, interieurfilter, oliefilter en benzine filter.
als je zoon specifiek antwoord wil moet je me even je kenteken in een pb sturen.
even voor de zekerheid om dat je zegt grote beurt.
als je dus de olie wil vervangen koop dan ook een nieuwe carterplug met ring.
en hoe dan ook het filter vervangen.
edit:
zag dat je motorcode er bij had staan al.
hierbij
Bosch 0 451 103 318 OLIEFILTER
Bosch 0 450 905 318 BRANDSTOFFILTER
Bosch 0 986 628 509 INTERIEURFILTER
Bosch 1 457 433 716 LUCHTFILTER
Sinatec AP-23B OF Elring 567.640 CARTERPLUG MET RING VASTZETTEN OP 30NM
Bosch 0 242 232 502 BOUGIES VASTZETTEN OP 25NM
3,2 liter olie champion 8208317 (is 5 liter)
Super! Hier heb ik echt veel aan. Ik ga het op deze manier probeert te doen. Ga de onderdelen vanavond of morgen meteen bestellen. Zal dit topic wel up to date houden.

Nogmaals bedankt ;)
#2823566
patrickmk3 schreef: 04 jan 2020 08:13 Sinatec AP-23B OF Elring 567.640 CARTERPLUG MET RING VASTZETTEN OP 30NM
Bosch 0 242 232 502 BOUGIES VASTZETTEN OP 25NM
3,2 liter olie champion 8208317 (is 5 liter)
Hier raakte je me een beetje kwijt haha. Ik begrijp dat je bedoelt dat ik tussenn 2 verschillende carter pluggen kan kiezen. Die moet ik vastzetten op 30NM Bosch bougies (0 242 232 502). En de bougies moeten vastgezet worden op 25NM 3,2 liter olie? :SCRATCH:

Ik begrijp ook niet helemaal wat je met NM bedoelt, ik heb het meeste al in mn 'winkelmandje' zitten en zag dat de bougies een aanhaalmoment van 28Nm hebben. Bedoelde je misschien gewoon dat ik de carter pluggen vast moet zetten op de bougies, en had je 28NM afgerond naar 30, of gaat dat echt zo precies? En de 25NM waarmee ik de bougies weer vastzet in het blok, is dat een bepaalde diepte/ hoe strak ze zitten? Hoe kan ik zien, voelen of meten wanneer een bougie 25, 28 of 30NM vast/strak zit?

De bougies worden btw per 4 verkocht, dus dan ga ik ervan uit dat ik ook 4 carter pluggen moet hebben toch? Lijkt me heel logisch maar toch vraag ik het liever even.
#2823568
NM staat voor Newton Meter. Dit is het moment (kracht) waarmee een bout/moer vastgedraaid moet worden. Hiervoor heb je dus een momentsleutel nodig. Als je dit even zoekt op youtube krijg je een idee wat het allemaal betekent en hoe het werkt. Je kunt het ook zonder doen maar dan loop je het risico dat hetgeen wat je vastdraait losser of vaster zit dan bedoeld.

Carterplug = 30nm
Bougies= 25nm

Je hebt maar 1 carterplug nodig. Dit is de plug/bout onder je carterpan om de oude olie uit de motor te laten lopen.

:tu:
#2823569
zoals bovenstaand al gemeld :tu:
olie 3.2 liter is de hoeveelheid olie die nodig is om tot max niveau te komen.
op het moment van het vervangen van de olie gaat er dus 3.2 liter om aan max peil te komen.
kun je 4 losse liters halen maar 5 liter in een kan is dan goedkoper.
ik raad je echt aan om een en ander vast te zetten met een momentsleutel.
zeker de eerste keer omdat als een bougie te los zit en deze je er uit knalt heb je meestal je schroefdraad kapot.
zelfde voor de carterplug gaat deze je er uit verlies je al je olie.
als je dit niet snel genoeg door hebt levert dat ook problemen op.
niet lullig bedoeld verder maar door je vraagstellingen vraag ik me af of het niet beter is om het eerst even een,
keer met iemand samen te doen die weet waar die mee bezig is.
#2823975
Excuses dat ik hier nu pas op terug kom. Iemand die ik goed ken heeft een garage en ik stelde hem dezelfde vragen als hier. Toen hij de luchtfilter eruit haalde zat deze helemaal vol met olie, waardoor dat precies kwam weet ik niet meer. Ook zat het gasklephuis helemaal vol rotzooi en er zat ook nog eens een gat/scheur in mijn uitlaat. Ik heb toen besloten om de reparaties en grote beurt door hem te laten doen. Gisteren heb ik de auto weer opgehaald.

Nu merkte ik het volgende op. Voorheen had mijn motor wanneer die opgewarmd was altijd een temperatuur van 90 graden. Nooit hoger. Toen ik na een stuk gereden te hebben even ergens stil ben gaan staan en de motor liet draaien schrok ik me ineens kapot. Het rode lampje van de koelvloeistoftemperatuur/koelvloeistofpijl knipperde en de motor was 130 graden. Meteen de auto uitgezet natuurlijk en de motorkap open gedaan. De koelvloeistof was zeker niet op, er zat eerder teveel in. Na een tijdje draaide ik heel voorzichtig de tank een stukje losser en hoorde dat de vloeistof flink aan het borrelen was. Nadat ik hem weer helemaal dicht had gedraaid hoorde ik de hete vloeistof gewoon door de leidingen lopen en lekte het ook op de grond. Ik belde natuurlijk meteen naar de garage om te zeggen wat er was gebeurd, maar hij had niets met de koelvloeistof gedaan aangezien er al genoeg in zat.

Toen de auto weer afgekoeld was ben ik weer gaan rijden en na een tijdje weer even stil gaan staan om te kijken wat er zou gebeuren, en de temperatuur ging weer boven de 90. Niet zo hoog als de eerste keer maar toch zeker wel tussen de 100 en 110 graden. Nadat ik wegreed zakte de temperatuur weer naar 90 graden. Ik ga zo nog even een rondje rijden en kijken of ik weer hetzelfde krijg wanneer de motor stationair draait.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben maar ik meldt het toch even, voor de grote beurt merkte ik altijd dat wanneer je motor stationair draaide en de airco aanstond hij heel onregelmatig liep. Je hoorde dat het toerental echt zat te schommelen. Als ik dan de airco uitzette zakte de toeren en liep de motor gewoon regelmatig.

@JUUL hartstikke bedankt voor je aanbod! En Patrick je hebt gelijk. Daarom heb ik het toch gewoon in de garage laten doen. Een lucht en interieurfilter kan ik best zelf vervangen maar de rest kan beter gedaan worden door een ervaren iemand,

Iemand bekend met dit probleem of suggesties wat dit zou kunnen veroorzaken?

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.