VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
#2824598
Oude Post van mij van juni 2018 op het TDIClub-Forum... die komt hier vast ook wel van pas!
Hallo,

Aangezien mijn Discover Media nog een kaart bevatte uit het jaar dat mijn Golfje van de band liep (2014) werd het dus tijd om de boel te updaten.

Na klein beetje zoekwerk gevonden dat de update makkelijk zelf uitgevoerd kon worden. Maar was toch niet zo eenvoudig als het leek (tja als ik alle lettertjes had gelezen waarschijnlijk wel).

Website voor updates: https://www.volkswagen.nl/service/infot ... tie-update


Waar ik tijdens de update tegenaan liep:

- Welke versie Discover Media/Media Pro?
Op de website waar de updates te downloaden zijn staan foto's van het type, maar de plaatjes zijn misleidend. Ik dacht Discover Media Pro te hebben, maar bleek toch de Discover Media te zijn (de versie zonder harddisk). Na me wat meer erin verdiept te hebben de conclusie getrokken dat het makkelijk te achterhalen is, namelijk kijken of er een SD-kaart met navigatiesoftware in een van de SD-kaartsloten zit: JA - Discover Media, NEE - Discover Media Pro (de NEE is alleen NEE als de navigatie ook daadwerkelijk werkt zonder dat er een SD-kaart in zit).

- Losse kaart downloaden of DiscoverCare programma gebruiken?
In eerste instantie had ik de kaart los gedownload en op een SD-kaart gezet. Kaart werd niet herkend, had hem NTFS-geformateerd ipv FAT32. Foutje was snel hersteld, helaas werkte het niet zoals gehoopt en kreeg ik de melding om de navigatie SD-kaart te plaatsen.

Helaas was de PDF-file op de website met uitleg in het Slowaaks (hoe verzin je het), dus even een Engelstalige versie gezocht en tot de conclusie gekomen dat het alleen werkt met de originele SD-kaart.

Heb er toen voor gekozen om middels DicoverCare de update naar de originele SD-kaart te doen. Duurt even omdat er eerst een backup wordt gemaakt van de oude kaarten naar je computer, vervolgens de update wordt gedownload (trage servers) en vervolgens geïnstalleerd op de SD-kaart.

DicoverCare kwam aan het einde met een melding een bepaalde file niet te hebben kunnen wegschrijven. SD-kaartje in SD-kaartslot 1 gedaan en systeem gaf aan met update bezig te zijn, zag er goed uit!

Na updaten navigatie gestart... na enige tijd met de melding navigatie wordt gestart in beeld te hebben toegekeken wederom de melding gekregen met de vraag om de navigatie SD-kaart te plaatsen... bummer.

Schiet niet snel in de stress, maar dacht dus dat ik het kaartje gesloopt had en nu dus via de dealer een nieuwe moest gaan regelen...

Vanavond het nog maar eens geprobeerd, in de documentatie stond dat eerst alle files verwijderd moesten worden of geformateerd alvorens de update erop te zetten. Dus de gok maar gewaagd en de SD-kaart FAT32 geformateerd.

Tja, DiscoverCare herkent nu de SD-kaart niet meer als zijnde een origineel. Mij maak je niet gek, de update stond nog op de computer, dus heb simpelweg met 7Zip de inhoud van dat bestand uitgepakt op de SD-kaart...

Met knikkende knieen het kaartje weer in de auto geplaatst, wederom de melding dat er een update werd uitgevoerd... en jawel hoor, navigatie werd normaal gestart.

Ben dus van kaarten uit 2014 naar die van 2018 gegaan... en heb mijn verhaal hier maar ff neergezet als leidraad voor anderen die het ook willen gaan doen!
Laatst gewijzigd door Mari op 18 feb 2020 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#2827714
ls,

sinds verleden jaar december krijg ik geen updates meer via VW.
Er zou voor 4 jaar per half jaar een nieuwe versie aangeboden worden.
Toch maar weer de TomTom gebruikt. Doet het ook nog beter.
Advies gevraagd bij PON, ze bellen nooit terug of ze weten het zogenaamd niet.
Garage in Pénd verwijst je naar PON.
Zelf weten ze het ook niet zeggen ze.
Via Marktplaats worden nieuwere versies aangeboden.
Pon zorgt op deze manier dat je de illegale versies gaat aanschaffen???

popeye
#2828120
Normaal werd 2x per jaar een kaartupdate ter beschikking gesteld. Die van juni '20 waar elders in deze discussie aan wordt gerefereerd doet het niet en is mogelijk voor een ander/ouder type navigatie. Van Pon word je niet wijzer, ook niet of zij de updates hebben stopgezet.
Wat ik echter nog wel in de brochure uit 2015 vind is dat bij het Executive pakket dat in mijn auto zit o.a.staat vermeld voor het Navigatie-, radio-, en multimediasysteem 'Discover Media'
"onbeperkt gratis downloads navigatie software".

Zal binnenkort eens informeren bij de dealer.

Groet, Bert

popeye1944 schreef: 29 jul 2020 23:15 ls,

sinds verleden jaar december krijg ik geen updates meer via VW.
Er zou voor 4 jaar per half jaar een nieuwe versie aangeboden worden.
Toch maar weer de TomTom gebruikt. Doet het ook nog beter.
Advies gevraagd bij PON, ze bellen nooit terug of ze weten het zogenaamd niet.
Garage in Pénd verwijst je naar PON.
Zelf weten ze het ook niet zeggen ze.
Via Marktplaats worden nieuwere versies aangeboden.
Pon zorgt op deze manier dat je de illegale versies gaat aanschaffen???

popeye
#2828129
bert2 schreef: 19 aug 2020 11:27 Normaal werd 2x per jaar een kaartupdate ter beschikking gesteld. Die van juni '20 waar elders in deze discussie aan wordt gerefereerd doet het niet en is mogelijk voor een ander/ouder type navigatie.
Wat is normaal? Zoals reeds een aantal malen opgemerkt is het niet een van de prioriteiten van VW om ons van gratis updates te voorzien...

De update van juni '20 waar in dit topic over gesproken wordt is voor een Discover Media... over dat systeem gaat namelijk ook de openingspost van deze thread!

bert2 schreef: 19 aug 2020 11:27 Wat ik echter nog wel in de brochure uit 2015 vind is dat bij het Executive pakket dat in mijn auto zit o.a.staat vermeld voor het Navigatie-, radio-, en multimediasysteem 'Discover Media' "onbeperkt gratis downloads navigatie software".
Onbeperkt wil niet zeggen 2x per jaar...

Ook bij de Discover Pro zie ik een update staan van juni '20... (althans voor de Europese landen)...
#2836086
Hey?

Ben nieuw op dit forum. En toevallig ook op zoek naar een navi update voor mijn caddy 2018,
het is uiteraard niet de hoofdzaak van VW om ons van gratis navi update's te voorzien. Maar als men dan nadenkt over het feit dat ik 35000€ voor een VW caddy betaal in 2018, dan verwacht ik een beetje service na verkoop?? Nieuwe wagens verkopen met 2 jaar garantie, tot men 17 mndn later een probleem kent met de distributie (gekend door VAG). En ik dan zou moet betalen om het probleem te verhelpen? Waar is mijn 2j garantie? Waar is mijn service na verkoop?
Nu terug naar de navi-update. Waarom lukt deze update dan niet 1,2,3 bij de gewone mens? Waarom kan de update niet op het originele kaartje dat met bij voertuig geleverd is?
Waarom is er geen duidelijke handleiding beschikbaar om de update uit te voeren? Deze is in ieder geval niet 1,2,3 te vinden op het www-web....
Ps, ben zelf garagist. Service is een moeilijk uitspreekbaar woord geworden voor de officiele dealers....
#2836090
... waarom het updaten niet 1,2,3 lukt bij de gewone mens? Omdat ze, net als jij, waarschijnlijk de informatie die beschikbaar is niet lezen... je hebt dit topic op dit forum gevonden, lijkt me duidelijk wat ik heb beschreven in de eerste post, als het niet duidelijk is, dan moet je waarschijnlijk niet beginnen aan het updaten van een navigatie-systeem...

Op de website waar je de update kan downloaden vindt je ook een uitleg hoe te werk te gaan, zei het een hele summiere maar met een beetje logisch nadenken moet het toch lukken.

Bij de Discover Pro zijn we inmiddels aanbeland dat de update niet meer op een 16GB kaartje past, maar ook daarvoor is een oplossing gepost hier op het forum (bepaalde files weglaten of systeem laten vrijschakelen zodat het alle kaartjes slikt)...
#2836246
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. Al jaren gebruik ik Firefox als browser en tot nu toe heb ik altijd de nieuwe kaarten voor mijn Discover Media kunnen downloaden.
De download verloopt normaal, d.w.z. duurt een uur of zo, maar dan wordt het bestand niet zoals gebruikelijk, opgeslagen. Het is gewoon verdwenen.
Zijn er lotgenoten die hetzelfde probleem ondervinden en hoe hebben zij dat opgelost ? Merkwaardig is dat het namelijk wel lukt bij gebruik van een andere browser, Opera bijvoorbeeld.
#2836249
Misschien is je Firefox browser wel verouderd en moet ie geupdate worden.
Misschien staan de gedownloade bestanden wel in de map DOWNLOADS... van het user-account of ergens anders !? Zoekfunctie al geprobeerd?
Probeer anders eens de browser Google Chrome...
#2836250
... even bij instellingen van Firefox kijken, onder "Algemeen" bij "Bestanden en Toepassingen" daar staat als het goed is in welke folder je downloads worden opgeslagen...

Check even of de drive waar de download moet worden opgeslagen FAT32 of NTFS geformatteerd is, bij FAT32 is de maximale grootte van de file namelijk 4GB...


Firefox update zelf, of zal de vraag stellen of je wilt updaten (wat altijd aan te raden is)... ;-)

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.