VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
#2835583
Hallo allen,

ik zit een beetje met een kwestie waarin ik hoop enige input van iemand/Golfenthousiast te krijgen. Ik heb een Golf II 1.3 CL (1990). En nu sinds ongeveer 2 jaar heeft mijn auto wat problemen, waarbij we langzaam proberen te achterhalen waar dit precies aan ligt, het feit dat de verdelerkappen tot nu toe slechts 1 jaar mee gaan en daarmee mogelijk de auto laten haperen.

Mijn auto heeft altijd wel wat gehaperd (stotterend optrekken), maar dit had nooit echt enorme problemen. Soms bij het rijden op de snelweg stotterde hij/viel ie uit voor een seconde, waarna met een flinke dot gas hij weer verder reed. Toen hebben we al de verdelerkap eens vervangen, met de gedachte dat het opgelost was. Iets van 10 maanden later stond ik in een parkeergarage en pakte hij hem niet meer om op te starten.

De ANWB hielp mij toen en kreeg geen vonk uit de ontsteking, later bleek hier het ook al geen stroom te krijgen. Er is toen verder gekeken naar het circuit qua elektriciteit/ontsteking, etc. De verdelerkap bleek toen ook weer ingebrand te zijn, even schoonmaken en hij reed weer voor een stuk, maar niet lang. Eenmaal thuis, verdelerkap dan maar weer vervangen, ook de bougies voor de zekerheid gedaan en de bobine. Ik heb vervolgens een jaar gereden en toen zijn we aanbeland afgelopen paar maanden.

De verdelerkap was weer ingebrand en ook de koolstift was weer weg. Ik heb hem toen naar een andere garage moeten brengen dan de persoon (meer een huismonteur) waar ik hem normaal breng. Gelukkig was deze garage ook een Volkswagen (Golf) liefhebber. Daar heeft hij een tijd gestaan en dachten ze het probleem gelocaliseerd te hebben op meerdere onderdelen, de auto gaf allemaal rare/niet kloppende metingen. Eerst waren de temperatuursensoren (van oudsher blijkbaar al) omgewisseld, waardoor hij foutieve metingen gaf. Ook waren ze al verouderd, dus nieuwe er in. Later dachten ze dat het de luchtmassameter is, deze hebben ze schoongemaakt, maar nog steeds reed hij niet helemaal 100. Ze dachten dat dit alles voor vreemde metingen zorgde, waardoor de auto mogelijk niet het systeem bijstelt zoals het zou moeten. Toen hebben ze ook de ontsteking nog vervangen en door een miscommunicatie van mij nogmaals de bougies.

Nu geef ik toe dat hij in ieder geval al een stuk vloeiender rijdt, maar nu ik weer thuis ben vragen mijn monteur en ik zich af hoe het zo snel kon gebeuren dat de verdelerkap steeds ingebrand was. Kan het aan 1 van de vervangen onderdelen liggen of denken jullie dat het ook nog ergens anders aan zou kunnen liggen? Ons plan is nu in ieder geval de verdelerkap nogmaals te vervangen om te kijken wat hij aankomend jaar zal doen. En mijn monteur denkt dat het mogelijk aan het contact kan liggen.

Hopelijk gaat het lukken een langdurigere oplossing te vinden in plaats van dat ik elk jaar de verdelerkap omwissel. Mijn excuses als het iets onduidelijk kan zijn, stel vragen gerust!

Dank!!
#2835622
Nouja precies dus, omdat de verdelerkap langer dan een jaar mee moet gaan willen ik en mijn monteur achterhalen waar de (langdurige) oorzaak ligt. Voor zover ik weet hebben we de bougies en bobine zelf wel vervangen, maar niet de kabels. De garage waar ik hem tijdelijk had, meldde ook dat de meetapparatuur lastig te krijgen was, gezien hij in het circuit van Golfjes bekend is was het wat makkelijk. Het was ook op deze manier dat hij meetapparatuur kon krijgen tijdelijk en al die rare metingen ermee kreeg. Mijn monteur thuis heeft dat echter niet en dus ook de meetapparatuur niet.
#2835623
Ik begrijp niet dat ze de kabels niet even met een multimeter doorgemeten hebben, dan even de waardes erbij zoeken en weet je of ze nog goed zijn of niet.
Meer als een multimeter heb je hier niet voor nodig!
Dus niks geen speciaal gereedschap. 🤔
Tiguan dashboard lampjes

ik heb nu alle scenarios gelezen en ik ben het abs[…]

Uiteraard vaathje ook vernieuwen. Er zitten ook no[…]

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]