VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1132120
Ik ben echt een leek wat golf 4 betreft.. ik heb nu twee golf 2 16v's edition one.
Maar ik ben voorzichtig aan het kijken naar een golf 4.

Zoals ik nou goed lees zit er dus verschil in een 1.8 turbo en een gti, ik dacht namelijk dat een gti een 1.8 turbo was. Wat is de luxte uitvoering van een golf 4?? want ik zie verschillende termen voorbij komen onder andere GTI Exclusive, wat betekent dit en hoe kun je dit herkennen.

En als ik nou zo'n 150pk versie koop tot hoeveel pk kun je zon ding chippe en wat kost zoiets nou ongeveer??

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten wanneer ik om een golf 4 20v ga kijken??
#1132133
Wolfsburgedition schreef:Ik ben echt een leek wat golf 4 betreft.. ik heb nu twee golf 2 16v's edition one.
Maar ik ben voorzichtig aan het kijken naar een golf 4.

Zoals ik nou goed lees zit er dus verschil in een 1.8 turbo en een gti, ik dacht namelijk dat een gti een 1.8 turbo was. Wat is de luxte uitvoering van een golf 4?? want ik zie verschillende termen voorbij komen onder andere GTI Exclusive, wat betekent dit en hoe kun je dit herkennen.

En als ik nou zo'n 150pk versie koop tot hoeveel pk kun je zon ding chippe en wat kost zoiets nou ongeveer??

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten wanneer ik om een golf 4 20v ga kijken??
De 25 jaars editie van de golf 4 was een GTI 1.8 Turbo. Deze noemen ze ook wel jubi, wat dus dan weer komt van jubileum.

Dat is dus de GTI exclusive die jij bedoelt.
Volgensmij kon anders de 2.0 en hoger in GTI uitvoering geleverd worden.

Verder heb je bij de normale modellen dit lijstje, van minst luxe naar luxest.

Basis
Trendline (Sportline) (Te herkennen aan 3 spaaks stuur, stootstrips in carro-kleur)
Comfortline (Velours bekleding en allerlei opties zoals elec. ramen)
Highline (Mistlichten voor, Recaro interieur, 3 spaaks stuur)

Verder kan elke uitvoering met/zonder airco / climate control of schuifdak geleverd worden.
Dit was een keuze bij aankoop.

Groetjes :)
#1132192
Basis
Trendline (Sportline) (Te herkennen aan 3 spaaks stuur, stootstrips in carro-kleur)
Comfortline (Velours bekleding en allerlei opties zoals elec. ramen)
Highline (Mistlichten voor, Recaro interieur, 3 spaaks stuur)

Verder kan elke uitvoering met/zonder airco / climate control of schuifdak geleverd worden.
Dit was een keuze bij aankoop.
Nu heb je het over een gewone golf 1.8T.

Een echte GTI heeft een iets lager onderstel en hout inleg in de deurklink, asbak en versnellingspook. Een GTI is geleverd met V5 motor en 1.8T motor. Later is er ook nog een TDI GTI uitgebracht. Een TDI in GTI uitvoering dus...

Dus: Er zijn 3 officiele GTI uitvoeringen allen met houtinleg, lager onderstel.
1 hiervan is een diesel...

De 1.8T motor is in nederland alleen geleverd als 150 pk en 210 pk versie. Heb je een 180 PK 1.8T golf dan is het een ingevoerde uit duitsland. De 210 PK is de Jubi ofwel de edition 25 jaar genoemd.

De 150 pK versie kun je zo naar 200 pk chippen.

Daarbij heeft een gewone Highline geen recaro interieur zoals een echte GTI dat hoort te hebben.
#1132193
GTI was net als trendline etc een pakket. Je kon ook het 1.8T blok in een highline kopen (die had ik) en dan stond er 1.8T op de klep. Staar je dus niet blind op de letters GTI; ik heb in een demo-GTI gereden toen ik m'n 1.8T kocht; in die GTI zaten nog zwengelramen als ik het mij goed herinner. Uitvoering was in ieder geval identiek aan mijn mk4 basis die ik toen had. Mooi de GTI laten staan en toen de 1.8T met alles elektrisch gekocht, dan maar geen GTI op de klep.

Je hebt dus de 1.8T (150 en 180 pk das een rode T)(zeker dus als highline, waarschijnlijk ook trendline etc)

Je hebt de GTI alles zilver das 150 pk
Je hebt de GTI met rode I (vooral veel in zwitserland) 180pk
Je hebt de GTI 25 Jahre Edition 210 pk

Het blok uit de 150 en 180 pk 1.8T is gelijk (±2002 en nieuwer)
210 pk is anders, en het oude 150pk blok is ook apart.

En dan heb je ook nog de 1.8 V20 zonder turbo (125pk) die willen ze nogal eens aanbieden als GTI, dus tuin daar niet in.

En ja, het was een hele fijne auto. Toch nog wat advies: Vraag of ze de waterpomp vervangen hebben want die gaat vaak aan gort. Ook leuk waren de staafbobines; die gingen zo vaak kapot dat ik er 1 achterin had liggen. Als je daar rekening mee houdt, is het echt een wereldkar. Veruit de beste MK4.
#1133056
aha.. al weer heel veel geleerd :D Nu kijk je heel anders tegen de advertenties aan op marktplaats. Wat mij opviel dat er heel erg veel prijs verschil tussen de auto's zit.. Maar ik vroeg me telkens af waarom maar nu kan ik beter op de details letten..
Staan de uitvoeringen ook op het kenteken of niet net zoals bij een wolfsburgedition??

En hebben jullie verder nog tips of opmerkingen wat betreft de aanschaf. Zoals bepaalde opties waar ik aan moet denken bij de aanschaf zodat ik later geen sprijt krijg dat de auto zonder bepaalde opties heb gekocht..

Alvast bedankt.
#1133060
Misschien moeten we even niet uitgaan van tunen, maar gewoon van de degelijkheid van een GTI uit '98.
De mk4 werd geintroduceerd in '98 en er zitten nog een aantal kinderziektes in bij deze eerste modellen.
- Controleer de electrische ramen goed, je zult niet de eerste zijn waarbij de plastic ophangbeugels afbreken en je raam in je deur blijft liggen
- Controleer de vering/ophanging, deze moet niet kraken
- Controleer of de lichtverklikker goed werkt (wanneer deze niet goed werkt, kan dit duiden op een electronische storing/defect in het slot van de bestuurderskant)
- Let op roest aan de spijltjes in de ramen van de achterdeuren (manko'tje bij de eerste modellen. Dit is zelf te vervangen, maar wel een rot klus)

Motorisch/mechanisch kan ik je verder niet veel tips geven, omdat ik daar weinig kaas van gegeten heb.

Ik heb 2 jaar met veel plezier in de TDI uit '98 gereden, zonder noemenswaardige problemen (op de raammechanismen na)
#1133308
Dat kraken is wel heel makkelijk op te lossen; het zijn de rubbers van de voorste stabilisatorstang. Kwestie van 2 bouten losdraaien, rubbers wisselen en bouten weer aandraaien. Je kan ze ook inspuiten met grafiet, maar mijn ervaring is dat dat maar even werkt. Alle zware mk4 motoren hebben hier last van (1.8T, V5, V6, R32)
#1138135
Even iets recht zetten...
Een 25 jaar edition GTI is in duitsland nooit met 210 pk geleverd.
PON heeft alle nederlandse modellen af fabriek laten chippen. Standaard heeft de edition 180 pk.

Heb de mijne vorige week gehaald uit duitsland. Vandaar dat ik me er redelijk in heb verdiept. ;)
#1138274
Standaard heeft de NL 25 Edition dus 210 PK. Jouw duitse edition is hier in NL wel als 180 pk verkocht; er rijden 1.8T's met een rode T rond, daar zit dat blok in. Hier heb ik eigenlijk geen GTI's met rode i zien rijden (180pk), in zwitserland zie je die eigenlijk alleen maar. Kunnen hier dus ook best verkocht zijn vanaf 2002-2003, en dat is dus niet lang want daarna kreeg je de mk5 al.Dat zou de reden kunnen zijn waarom je ze bijna niet ziet. De 1.8T is hier zeker te koop geweest met 180pk (kon hem zelf kopen ), dus waarom de GTI niet...
#1140277
Golf18tee schreef:Standaard heeft de NL 25 Edition dus 210 PK. Jouw duitse edition is hier in NL wel als 180 pk verkocht; er rijden 1.8T's met een rode T rond, daar zit dat blok in. Hier heb ik eigenlijk geen GTI's met rode i zien rijden (180pk), in zwitserland zie je die eigenlijk alleen maar. Kunnen hier dus ook best verkocht zijn vanaf 2002-2003, en dat is dus niet lang want daarna kreeg je de mk5 al.Dat zou de reden kunnen zijn waarom je ze bijna niet ziet. De 1.8T is hier zeker te koop geweest met 180pk (kon hem zelf kopen ), dus waarom de GTI niet...
Klein misverstand.
De GTI is weldegelijk te koop geweest in nederland in 180 pk uitvoering.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat de 25 jaar edition in nederland alleen in 210 pk uitvoering geleverd is. En in duitsland dus alleen met 180 pk.

Binnenkort trouwens de mijne bij JD ook maar eens richting de 220 pk 'helpen' :mrgreen:
#2645630
Hallo Allemaal,

ik ben momenteel op zoek naar een andere auto. 1 waar ik zeker nog even mee vooruit kan.
Nu heb ik een Golf 4 GTI 1.8 20v Turbo gezien van bouwjaar 2000.
km stand 200k
Wat me zorgen baard is de turbo.
Als die kapot gaat, ben je dan veel kwijt?
Hoe lang gaat die mee?
Stel die turbo gaat kapot, is de auto dan "total loss"

Alvast bedankt voor de moeite!
door Xizer
#2645658
Schop je voor deze vraag nou zojuist een topic van 6 jaar oud zomaar even omhoog?

Overigens vind ik je vraag een beetje vreemd. Tuurlijk kost het veel geld als de turbo kapot gaat. Net zoals het veel geld kost als je motor in de soep loopt, of je versnellingsbak naar de haaien gaat, of je met 100km/h tegen een boom aan rijdt etc etc. :roll:
#2745979
hallo allemaal

ik ben nieuw hier.
mijn naam is rick claassen en kom uit brabant
ik heb een vraag of mij golf 4 die ik laatst heb gekocht in duitsland.
het is een 1.8 t 20v gti aum
alles zit eroo en eraan . stoelverwarming, climate control, schuif/kantel dak, enz enz ook heb ik houtinleg in de deurne en dashboard.
alleen heb ik geen recaro stoelen

is het dan wel een echte gti ?

alvast bedankt ;)

gr rick

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.