- 10 mei 2009 11:42
#1130822
Ik heb een vraag over het axiale lager op mijn krukas van een vw scirocco gli van 1978.
Orgineel zit hier een ge bak achter met 4 versnellingen.
Ik heb er eind jaren tachtig een fm bak achter gezet met 5 versnellingen.
Van deze bak was een hoek bovenaan de bak(kelk) af. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald
om hem te laten lassen.
Van 1990 tot 1993 heb ik de auto gerestaureerd. De motor heeft ook alles nieuw gekregen.
Bij het demonteren van de motor bleek dat de krukas ingesleten was(axiaal) en het axiaal lager ook behoorlijk afgesleten is. Andere krukas erin en de rest ook nieuw.
Van 2003 tot 2007 weer aan het restaureren geweest en de motor ook weer gedemonteerd. Blijkt dat na 55000 km weer krukas axiaal ingesleten en het lager ook weer. Weer andere krukas erin en de rest weer nieuw.
Nu na 1600 km weer axiale lager 2,5 tiende afgesleten. Krukas niet ingesleten maar je kunt wel een veeg aan de bewuste kant zien.
Er moet dus op een of andere manier een druk op de krukas staan waardoor de slijtage ontstaat. Wanneer de motor uit is, is er de toegstaane speling(bij een nieuw lager dan).
Op dat moment is er dus geen druk. Volgens mij gebeurt er iets wanneer ik rijdt en vooral wanneer ik vermogen vraag. Dan komt er op een of andere manier toch druk op het lager zodat hij droogloopt.Ik kan niet iets anders bedenken dan dat het met de versnellingsbak te maken heeft omdat die eigenlijk niet bij de motor hoort.
Iemand enig idee?
mvg John
Orgineel zit hier een ge bak achter met 4 versnellingen.
Ik heb er eind jaren tachtig een fm bak achter gezet met 5 versnellingen.
Van deze bak was een hoek bovenaan de bak(kelk) af. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald
om hem te laten lassen.
Van 1990 tot 1993 heb ik de auto gerestaureerd. De motor heeft ook alles nieuw gekregen.
Bij het demonteren van de motor bleek dat de krukas ingesleten was(axiaal) en het axiaal lager ook behoorlijk afgesleten is. Andere krukas erin en de rest ook nieuw.
Van 2003 tot 2007 weer aan het restaureren geweest en de motor ook weer gedemonteerd. Blijkt dat na 55000 km weer krukas axiaal ingesleten en het lager ook weer. Weer andere krukas erin en de rest weer nieuw.
Nu na 1600 km weer axiale lager 2,5 tiende afgesleten. Krukas niet ingesleten maar je kunt wel een veeg aan de bewuste kant zien.
Er moet dus op een of andere manier een druk op de krukas staan waardoor de slijtage ontstaat. Wanneer de motor uit is, is er de toegstaane speling(bij een nieuw lager dan).
Op dat moment is er dus geen druk. Volgens mij gebeurt er iets wanneer ik rijdt en vooral wanneer ik vermogen vraag. Dan komt er op een of andere manier toch druk op het lager zodat hij droogloopt.Ik kan niet iets anders bedenken dan dat het met de versnellingsbak te maken heeft omdat die eigenlijk niet bij de motor hoort.
Iemand enig idee?
mvg John