VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Scirocco, Corrado, EOS & Beetle.
  • Gebruikersavatar
door JOHNJOHN228822
#1130822
Ik heb een vraag over het axiale lager op mijn krukas van een vw scirocco gli van 1978.
Orgineel zit hier een ge bak achter met 4 versnellingen.
Ik heb er eind jaren tachtig een fm bak achter gezet met 5 versnellingen.
Van deze bak was een hoek bovenaan de bak(kelk) af. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald
om hem te laten lassen.

Van 1990 tot 1993 heb ik de auto gerestaureerd. De motor heeft ook alles nieuw gekregen.
Bij het demonteren van de motor bleek dat de krukas ingesleten was(axiaal) en het axiaal lager ook behoorlijk afgesleten is. Andere krukas erin en de rest ook nieuw.

Van 2003 tot 2007 weer aan het restaureren geweest en de motor ook weer gedemonteerd. Blijkt dat na 55000 km weer krukas axiaal ingesleten en het lager ook weer. Weer andere krukas erin en de rest weer nieuw.
Nu na 1600 km weer axiale lager 2,5 tiende afgesleten. Krukas niet ingesleten maar je kunt wel een veeg aan de bewuste kant zien.

Er moet dus op een of andere manier een druk op de krukas staan waardoor de slijtage ontstaat. Wanneer de motor uit is, is er de toegstaane speling(bij een nieuw lager dan).
Op dat moment is er dus geen druk. Volgens mij gebeurt er iets wanneer ik rijdt en vooral wanneer ik vermogen vraag. Dan komt er op een of andere manier toch druk op het lager zodat hij droogloopt.Ik kan niet iets anders bedenken dan dat het met de versnellingsbak te maken heeft omdat die eigenlijk niet bij de motor hoort.

Iemand enig idee?

mvg John
Gebruikersavatar
door Campion
#1132876
geen idee, en op het scirocco forum heeft ook nog niemand gereageerd. Misschien even in een algemeen vw topic zetten of ff langs bij een reviseerbedrijf, wie weet dat die je wat kunnen vertellen
door JOHNJOHN228822
#1132984
Hoi champion,

Ik heb gisteren de bak eraf gehaald en ontdekt dat de kant die tegen de motor aankomt
niet recht is. Er zit wel 1,5 mm verschil in. Ook zie ik dat bij een punt waar je hem met de bout vast zet, een klein scheurtje zit. Ik denk dat destijds door het lassen de kant die aan de motor komt is krom getrokken. Ik vermoed dat de bak er al die tijd een klein beetje scheef heeft voor gezeten waardoor, wanneer er vermogen gevraagd wordt de krukas zichzelf van de prise as afzet. Ik zet de 4 bak er weer achter, haal weer een nieuw lager en ga het weer proberen.

mvg, John
Gebruikersavatar
door Campion
#1136592
zou kunnen, succes iig met de montage van de 4 bak! En hopen dat t nu goed blijft!
Gebruikersavatar
door Campion
#1148224
en is t al gedaan?
door JOHNJOHN228822
#1153698
Ja, de bak is gepollijst. En nu ongeveer 1500 km rijden en dan lager weer opmeten.
Bijlagen:
SIMG2282klein.JPG
SIMG2282klein.JPG (46.13 KiB) 1026 keer bekeken
door JOHNJOHN228822
#1411001
Nou, voor diegene die er nog nieuwsgierig naar zijn. We zijn nou een jaar verder en heb er weer ongeveer 1700 km opzitten en het lager er dus weer uit gehaald. Nu is er 1 tiende af. Dit is beduidend minder maar nog zekers te veel. Ik denk dat het dus wel met de 5 bak te maken heeft en dat nu nog die veeg aan de krukaswang de boosdoener is. Hoe dan ook, ik zet er weer een nieuw lager in en houd de boel 5000 km in de gaten en ga ondertussen op zoek naar een andere goede krukas. Die zet ik er dan terzijne tijd wel een keer in.

Heeft iemand misschien ervaring met teflon in de motor?

John.
Tiguan dashboard lampjes

De mijne is door een bevriende monteur gerepareerd[…]

Golf 7 1.6 TDI |Silicat zakje gelekt.

Hartelijk dank, expansievat hoeft niet vervangen t[…]

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]